• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • krypet fem

Jag försöker klä min son i neutrala färger, men på öppna förskolan hade han på sej "tjejfärger" rosa tröja o bruna byxor. Flera andra föräldrar berömde min söta gulliga tjej, när jag sa att det är en kille SKÄMDES dom och bad om ursäkt. Sen var han plötsligt stor, stark o duktig. Vilken skillnad i bemötande. Det trodde jag faktiskt inte att det skulle vara. Och att dom skämdes som trott fel, det behöver man ju absolut inte göra, och be om ursäkt sen...

• krypet fem

Sen är det ju så med barnkläder att oftast så är ju flickplaggen begränsande i sin utformning, snäva, korta o opraktiska. Köpte en del tjejkläder förut, men sonen klagade att han fick ont i snoppen (!) av byxorna och maken min klagade på att sonen inte kunde klättra upp i soffan själv pga dom snäva mjukisbyxorna, så då slutade jag med det...

• Beatrize74

Men VARFÖR är det viktigt att se om det är en pojke eller flicka, är det viktigaste inte att se att det är ett BARN?

När jag kom hem med lillasyster till Hugo så sade alla:
    "Vad roligt att det blev en flicka, nu har ni en av varje"

Så hade vi ALDRIG tänkt. Vi tänkte att "Nu har vi TVÅ fina friska barn" inget annat. Jag förstod snart att det var ganska ovanligt att tänka så.
    ...................................................

Min son är 2,5 år och han valde i går ett gult och rött Pippiparaply och en liten vit börs med rosa glittriga hjärtan på i leksaksaffären.

Min son är 15 månader och hon valde ett ljusblått paraply och en en grön börs med blå katter på.

Inte fasiken spelar färger någon roll.

• Mint

Pojkar och flickor är mhända olika - men de viktigaste skillnaderna finns väl ändå inom gruppen BARN? Flickor är olika, och pojkar är olika, tycker jag. Eller tycker ni könsrolssfans att det bara finns två personligheter; pojke och flicka?

Har er son mer gemensamt med alla pojkar i världen än med sin egen syster/dagoskompisen som är flicka?

• mammiiie

jag älskar pastellfärger... får jag en flicka komemr hon lätt ha ljusrosa, ljuslila, ljusgul, aprikos, ljusturkos och en pojke får han ha ljusblå, ljusgrön, mörkturkos o.s.v ;) jag är tradiotonell av mej. kille = blå. tjej = rosa. så är det bara ;)

• JeckaH

Det finns inga tjejfärger eller killfärger, BASTA!

• Junija
    mammiiie skrev 2006-12-22 15:11:24 följande:
    jag älskar pastellfärger... får jag en flicka komemr hon lätt ha ljusrosa, ljuslila, ljusgul, aprikos, ljusturkos och en pojke får han ha ljusblå, ljusgrön, mörkturkos o.s.v ;) jag är tradiotonell av mej. kille = blå. tjej = rosa. så är det bara ;)
    Vad gör du om din sonskulle vilja ha en ljusrosa tröja eller aprikos mössa då? Barn har ju olika perioder när de växlar mellan favoritfärger.
    Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • listo

mammiiie: Samma resonemang fast när barnet blivit vuxet...

Kille = högre lön
    Tjej = lägre lön

Så är det bara.

• mammiiie

Beckha82: Jag kan hålla med både dig och din syster. Ang. färger hålelr jag mig till det "tradionella" med att pojkar har mörka färger på kläder och tjejer ljusa. DÄREMOT kan jag verkligen dig om det med att barnet i sig, oavsett kön, måste själv få uppfatta saker och ting här i lviet. Det h*n vill syssla med på fritiden får h*n bestämma själv, idtrott ect... Å andra sidan har nog alla slgas sporter "kramstunder"... klart som fan att ett fotbollslag exempel kramas när de vinner en match? Fråga din syste rom hon tycker det också är "bögigt"? i boxning handlar det ju också om slag.. slag sker också i hockey, exempel... har sett många matcher då grabbarna står och "kramas" i sitt slagsmål...

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?