• MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

Är det bara jag som tycker att pojkar ska ha pojkfärger ... dvs Blått, svart, grått mm Och flickor rosa lila med blommor och glitter.
    Jag tycker att pojkar ska ha kort hår och flickor långt.
    Jag tycker att man ska se vad det är för kön på barnet.
    Visst kan min son ha nån röd tröja eller nått inslag av rött i sina kläder och mina döttrar ha svart eller grått, men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad.
    Det finns ju faktist olkia avd för pojk och flickor i tex butikerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

• Svar på tråden Ang flickor och pojkar?
  • Kiralves

jag tycker inte att det är så sjukt socialt betingat, till viss del kanske, men det beror mycket på föräldrarna. Jag köper absolut inte krigsleksaker eller kamoflage till mina killar och hade jag en flicka skulle hon absolut inte få ha några barbies eller bratz. Men pojkar och flickor är ju olika och det är inget fel med det bara kul.

• Bonanza
    Kiralves skrev 2006-12-22 12:16:22 följande:
    jag tycker inte att det är så sjukt socialt betingat, till viss del kanske, men det beror mycket på föräldrarna. Jag köper absolut inte krigsleksaker eller kamoflage till mina killar och hade jag en flicka skulle hon absolut inte få ha några barbies eller bratz. Men pojkar och flickor är ju olika och det är inget fel med det bara kul.
    Vad bra att du är så säker på deras olikheter, när ingen seriös forskning entydigt kan visa att det beror på gener och hjärnan istället för påverkan utifrån.
    All I want for christmas is... a Loganbot!
  • Bonanza

Och om det nu är så att flickor är flickor och pojkar är pojkar, då kan man ju verkligen uppfostra dem könsneutralt och köpa samma saker och likadana kläder. Eftersom de kommer ju ändå visa sitt "rätta jag". Ändå verkar så mågna anstränga sig för att verkligen uppfostra en flicka eller pojke. Varför då, om det ändå är naturligt?

• Kiralves

Bonanza, vad bra att du är helt säker på din teori:)

• Kiralves

OM folk vill klä sina pojkar i klänning och sina flickor i Machokläder så får de gärna göra det, jag stör mig inte alls, de har ju en teori som de vill leva efter. jag klär mina barn som jag vill eftersom jag har min teori. jag kan tycka att den andra teorin är konstig men jag tar inte illa upp, blir irriterad eller liknande. Lika lite som jag hoppas att folk inte tar illa upp för att jag inte klär mina pojkar i klänning.

• Bonanza
    Kiralves skrev 2006-12-22 12:20:47 följande:
    Bonanza, vad bra att du är helt säker på din teori:)
    Vilken? Att det inte är någon särskild skillnad mellan pojkar och flickor? Ja, det är jag rätt säker på. Men bäst av allt är att jag inte begränsar min son. Om det skulle visa sig vara stor skillnad, då spelar det ju ingen roll. Visar det sig inte vara det, har jag inte nekat honom hälften av allting. Bra va?
  • Oligo

TS: Om man nu tycker att det är så viktigt att framhäva huruvida barnet är en pojke eller flicka, hur blir det med vuxna?

Ska kvinnor endast få klä sig i kjol, och män i byxor?
    Ska kvinnor ha långt hår och män kort hår?
    Ska kvinnor hålla sig hemma och ta hand om barnen och männen jobba?

Vad är syftet med att dela upp barnen i pojke / flicka jämt?

• caramel meringue

Jag håller med dig TS och det gör de flesta jag kommit i kontakt med IRL också.

• Junija

Kiralves:

Tror du att barnen blir störda i sin utveckling om flickor och pojkar de erbjuds alla färger, leksaker, kläder mm?
    Tror du att de blir störda i sin utveckling om folk inte kan se på dem om de har snippa eller snopp?
    Tror du att de blir störda i sin utveckling om de behandlas som barn och inte som pojkar och flickor?

Jag visste allt om barnuppfostran och föräldraskap innan jag blev mamma...
  • Kiralves

Jag växte upp med mina färäldrars religion, moral osv, men det innebär inte att jag fjärmades för allt annat, när jag var stor nog bestämde jag själv, tillhör inte samma religion och lever inte direkt som de....De klädde mig som de ville när jag var liten, mest tröja och jeans, och nu klär jag mig som jag vill, när jag var tonåring var jag Goth

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?