• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • Frejja

Jag förstår inte...jag har kört bodypump tre gånger sedan sista invägningen, och två dagar har jag gått promenader samt följt pointsboken slaviskt, har ätit mina 22 points eller mindre...och idag visade min egen våg + 1.5 kilo! Är skitlessen...kanske skippar att gå o väga mig på måndag :( Varför blir det så här?

• Lalune2

Frejja, inte ge upp nu!

Ibland visar det sig inte förrän veckan därpå på vågen, vet faktiskt inte varför men så är det. Så ge inte upp, utan du ska se att det visar på mindre nästa vecka! Dessutom kan det ju vara muskler som du har gått upp om du har tränat så hårt. Börja testa att mäta dig runt midjan varje vecka så ser du om du har gått ner.

• Frejja

Ja..det där med att mäta sig låter ju inte så dumt, om vågen är elak så kanske måttbandet är snällare :)
    Tack för din uppmuntran. Det är väl bäst att man harvar vidare, vore ju sådan waste på det jobb man lagt ner de senaste veckorna annars, eller hur?
    Kram!

• Lalune2

Libragirl,

Hittade ett recept på dumlekakor på Helenas web-sida, dvs hon som har gjort om alla recept till lätta recept och med points. Suverän sida förresten. Håll tillgodo!

Mumsiga dumlekakor

Antal/Portioner 30
    Temperatur 175°
    Tid 15 min

Points/port ?

Ingredienser:

200 gr margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl strösocker
    1 tsk bakpulver
    30 st dumlekolor

Gör så här:
    Blanda allt till en deg och rulla ut 30 st kulor.
    Lägg kulorna i formar.
    Tryck i en dumlekola i varje.
    Grädda kakorna i 175° i ca. 15 minuter.

• MysMellis

Jag är oxå godissugen Men vi har inget smaskigt hemma.

• Mumu

Ni är så duktiga allihopa, ge inte upp nu, ni som har gooooodissug! Ge efter, men på rätt sätt! Gör bra val!

Viktväktarnas 2 pointsbarer
    Fruktsallad med vaniljyoghurt
    Viktväktarnas frysta chokladmousse
    Salta pinnar

Kom igen! Ni vet att ni fixar det här! Håll ut bara en vecka till, så är det jul sen, då kan ni (kanske?) tillåta er en dag med massor av god mat och även en godsak eller två! Det ska jag göra!

• Miim

*suck*
    Jag har varit duktigt, inte fallit för frestelsen att äta fet och söt mat...
    Endå står vågen still, trots att jag ätit väldigt smalt. Kanske det är det som är felet? Ska på lilla julafton hos min pappa i kväll och har haft lite ångest över det. Därför har jag "sparat" mer än de fyra poäng man får per dag... Jag som ska äta 22 p/dag har nu i backspegeln ätit kanske 14 p i snitt o dag. vad tror ni, har jag ställt in kroppen på svält?

• Lalune2

Men oj Miim,
    Du måste äta dina points! Vår viktväktarkonsulent blev jätteupprörd när en viktväktare ville äta mindre eftersom han tränade så mkt och det var svårt att komma upp i pointsen. Så det kan ju mkt väl vara så att du inte går ner pga det. Sen går det också i perioder viktnedgången har jag förstått. Ät lite mer du, och njut av julbordet ikväll!

• Mumu

Japp, Miim, så är det absolut! Man tjänar inte på att äta mindre än man ska, kroppen reagerar oftast tvärtemot vad man tänkt då. Tänkt på att du har sparat DUBBELT så mycket som man egentligen får!

Passa på att äta och njuta i kväll och spara inte mer än du får nästa vecka! Vill du ha lite extra points så ta en promenad eller ett extra träningspass istället. Så ska du se att det blir kanonresultat vid nästa vägning!

• Party of five

Frejja: kämpa på! Vågen visar inte alltid sant, måttbandet gör det alltid. Muskler väger ju mera än fett, så om du tränat hårt, så kanske du fått lite mera muskler istället? Dessutom var det ju Soleil som sa att det kan dröja innan det syns på vågen. Ge inte upp!

Soleil: TACK för receptet! Måste baka nu till julen, det låter smarrigt! Men tänker inte överäta mig ändå! Jag har inte provat VV bars, får man beställa sådana på internet? Har inte varit på deras möten, men har ju rätt att gå två gånger då jag är på brevkurs, så nog måste jag väl dra mig dit...? Efter julen!

MysMellis: Apelsiner har jag märkt är utmärkta sugstoppare! Har tyvärr inga hemma mera... De innehåller rikligt med fibrer, är saftiga och goda och det bästa - de innehåller 0 points!!!

Mumu: Bra idéer, ska försöka testa lite andra val nästa gång jag blir sugen, apelsiner som sagt hjälper mig, men då jag har förstått att äta en har jag ibland redan proppat i mig onyttigheter. Nästa gång ska jag ta en innan något annat! Men ibland är det ju också så att har man sug efter något och äter något annat, så ger sig inte suget förrän man ätit det som man egentligen vill ha. Och då har man kasat på sig en hel del extra points...

Miim: Svält dig inte! Då ställer sig kroppen in på svält och håller i varje fettcell för brinnkära livet! Ät istället, men välj lågpointsvaror så du får ordentligt med mat i dig, så ska du se att du nog också minskar i vikt!

Idag har jag bestämt att inte se bakåt på de några dagar jag ätit så onyttigt, utan istället se framåt. Jag har ju ändå gått ner ca 2 kg på ett par veckor , inte tänker jag kasta bort de två veckorna inte! Och dessutom har jag betalat ett dyrt pris för att få min kurs.

Idag tänker jag försöka äta endast 20 points av 22 tillåtna, men inga onyttigheter, trots att vi är bortbjudna ikväll. Jag tänker minsann inte ge upp! Imorgon börjar vecka 3, så jag ska väga mig imorgon, då tänker jag nolla mina points och fortsätta som om jag inte fuskat.

HUR MÅNGA points FÅR man spara per dag och under hur lång tid? Kan man t ex spara 2 varje dag nu till julafton, om man ändå överskrider ordentligt (typ 15-20...) då? Eller får man spara flera? Hur är det om man motionerar och därmed tjänar extra points som man sparar och också sparar från dagens ranson - blir det för mycket.........? Jag bara försöker taktisera till julafton. Jag vill förstås inte heller vara hungrig, för då ger man ju så lätt efter om frestelsen igen kommer... Och det kommer den nog säkert att göra. HJÄLP MIG, SNÄLLA NI!!!

Svar på tråden Viktväktar-tråden!