• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • Lalune2

Lillola, välkommen hit!

Ja visst är det konstigt att man jämt glömmer det!?

• Frejja

Usch ja, vägning imorgon och jag är jättenervös. Jag har skött mig exemplariskt. Inte ätit något endaste onyttigt emellan måltiderna, bara ätit mina middager samt frukost, och hållt mig till pointsen, men ändå känner jag mig bara pluffsig och kanske tom. lite mer svullen än vanligt.....
    Jag har dåliga vibbar.
    Håll tummarna för mig!
    Lycka till ni andra! Ska bli kul att se era resultat i morgon kväll
    /Kram!

• Mumu

Jubel och klang! 0,7 neråt igen, fast jag fubb-fubbade så igår! Himmel vad bra det går! Jag är inte sån som måste gå ner flera kilo i veckan för att vara nöjd, jag tycker det här är lagom takt.

• millface

Hejsan!

Jag skulle gärna vilja gå med i VV men har inte råd.

Jag skulle vilja gå ner minst 4 kilo.

Jag har redan deras pärm och recept men saknar en riktig våg som är digital.

Jag har ingen matvåg heller.

Tror ni jag kan klara av att köra deras program själv hemma om jag skaffar mig dessa grejer?

Vill gärna vara med här i er tråd...

Fast jag börjar på riktigt efter nyår tänkte jag.

• Miim

Millface; självklart kan du klara det!!
    Om jag som i vanliga fall inte har ett helt motivationsben i kroppen, lyckades gå ned 30 kg på egen hand med programet och en bra våg, så kan vem som helst göra det! Mitt problem har aldrig varit att gå ned i vikt, utan hålla vikten borta. Därför planerar jag nu att köra ensam fram tills jag har några kilon kvar och sedan gå med i VV för att köra jämnviktsprogramet tills jag är säker att kilona är borta "för alltid".
    Lycka till och välkommen!!

• Lalune2

Jag gick just in och tittade i julgodistråden. VAAAARFÖÖÖÖÖR gjorde jag det!? Någon som har något bra tips på julgodis för oss som kämpar med vikten? Eller det kanske fanns i den braiga länken?

• Party of five

MysMellis: pssst, jag gjorde det också 2 ggr förra veckan...

lillola: välkommen till vv-tråden!

Frejja: Lycka till!

Mumu: Grattis!! Duktigt kämpat!

millface: klart du kan vara med! Jag har inte heller någon matvåg, jag tycker inte ens att en sådan behövs! Och egentligen behövs ingen våg heller om du har måttband... Förstås är det tråkigt att inte ha en aning om hur mycket man minskat i vikt, men måttbandet ljuger aldrig!

Miim: har samma problem som du, för då jag förra gången nådde målvikten, började jag äta som förut igen... Måste lära mig jämviktsprogrammet denna gång...

Soleil: på www.helenas-web.nu finns en julsida där också smarriga julgodisrecept på vv-vis finns! (Och det är den där bra länken som var tidigare, tyckte bara att den kunde läggas på nytt ifall någon missade den?)

För mig har det gått bra idag. Så bra att jag hade hälften av pointsen kvar nu på kvällen, trots att jag ätit bra idag. Mycket grönt. Smällde i mig två chokladkyssar = 4 points. Med GOTT samvete. Snart ska jag fixa en smörgås.

• citronella

Jag har sprängt 90-vallen! 89,9 var budet, ner 0,5 denna vecka. Trodde aldrig att jag skulle ha gått ner denna vecka eftersom jag legat hemma tokförkyld och tröstätit...
    Nu blir det uppehåll med vägning i 2 veckor men jag ska inte tappa greppet helt tänkte jag. Ska träna under helgerna och även om jag tänker unna mig så ska jag inte spåra ur.
    Hoppas ni känner er lika positiva som jag, kämpa på vi är jätteduktiga allihopa!

• majyra

Jag måste bara fråga er, som håller på med "sånt här" (jag hade tänkt att fråga i en tråd, men jag börjar här). Vad är det man ska väga i förhållande till längd? Alltså, är det hundratio kilo under sin längd???? Jag här för mig att det var så förr, iallafall. Men nu pratar alla om sånt där BMI, och jag fattar inte det riktigt! Är jag 167 cm, ska jag alltså väga 57 kg, för att vara normalviktlig??

• Mumu

majyra, ska och ska... Man ska väl väga som man trivs själv. Och man kan absolut inte säga att EN vikt passar för alla med en viss längd, så det där med 110 under längden är ju förlegat.

BMI handlar om ett intervall. Har du BMI 20 så är du alltså normalviktig, men på gränsen till underviktig. Har du BMI 25 så är du normalviktig, men på gränsen till överviktig. Om du är 167 cm lång så har du BMI 20 på 56 kg och BMI 25 på 70 kg. Väger du något däremellan så är du normalviktig.

Då kan man alltså se att om man räknar på det där gamla 110 under längden, så blir det en väldigt smal normalvikt, i det nedre skiktet, nästan ner mot undervikt. Kanske därför många med jättebra vikt ändå tror att de är för tjocka?

Hoppas du fått svar på din fråga!

Svar på tråden Viktväktar-tråden!