• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • majyra

Jo jag skulle nog ha skrivit "normalviktlig"(med citattecken).

• Scruffy

Jag har aldrig hört talas om längde - 110.
    Jag som är 163 cm ska då väga 53 kg. Sista två veckorna har jag kanske gått upp lite - får svar ikväll, men för två veckor sedan vägde jag 57.1 med kläder på och känner tydligt mitt höftben när jag ligger på sidan, (svårt att ligga skönt) så jag är nog på den undre gränsen fast mitt BMI är normalt.
    Idag ska jag till Viktväktarna och jag ska få en guldstjärna - då jag har hållt min målvikt i två år

• majyra

Det var ju glädjande. Vilka faktorer brukar spela in, för att vikten kan variera så? Jag kan ju tänka mig att Pernilla Wiberg tex, med enorma muskler, ligger på ett "högre" BMI.

• Mumu

Mmm, det är ju därför BMI-metoden att mäta över-/undervikt, får mycket kritik. För att den inte tar hänsyn till såna saker som att muskelmassa väger tungt. Så ska man räkna med folks BMI så får man väl göra det med lite sunt förnuft och inse att en kroppsbyggare har ett BMI långt över 25 utan att vara överviktig för det.

Men tillbaka till Viktväktarna, där går de ju efter BMI när man sätter målvikt. För att kunna slutföra kursen krävs att man sätter en målvikt mellan BMI 20 och 25. Man får inte heller gå med om man väger mindre än BMI 20 + 3 kg.

• pirajamaja

Klarade hela första veckan och minskade 2 kg!

• Party of five

Pirajamaja: Grattis!

Ojoj, jag har just smällt i mig pepparkaksdeg för säkert 5 points... Jag måste nog ta och skärpa mig lite. Bakade pepparkakor med flickorna och de åt och åt och mamma började äta... Men gott var det!

• Rabbit

Jag var på vägning igår, +0.2 kg blev det, efter en mycket dålig vecka. Kunde varit värre alltså! Just nu känner jag mig supermotiverad igen, men på fredag är det julafton...

Hur satsar ni inför julen, kommer ni att räkna points och klara julmaten på insparade points, eller släpper ni det här med VV under julhelgen? Jag VILL inte falla i godisfällan i år igen och äta massor med julgodis...men jag vet inte om jag kan stå emot. Jag har haft goda intentioner förut och misslyckats. Dessutom är vi uppe hos släkten i en hel vecka, så det är inte bara EN dag jag måste vara motståndskraftig.

Jag ska iallafall köpa med mig rejält med frukt att mumsa på, och så ska jag bjuda släkten på fisksoppa - det blir ju en dag utan julmat iallafall!

• Lalune2

Yippie!! Hade vägning ikväll: -2.2 kg på en vecka!! Skoja att jag känner mig nöjd.

Var på akuten igår för min mage som krånglar och talar om för den unga sköterskan att jag födde barn för fyra månader sedan. Då ler hon, pekar på min mage och säger; ja jag ser det, du har fortfarande mage kvar!
    Men kan ni fatta att hon säger så?! Jag blev helt ställd och sen blev jag ruskigt irriterad, vilken stil!

Jaja, idag är jag glad i alla fall! Jag ska kolla in recepten på VV-godis, tack!

Har inte bestämt hur jag kommer att göra under julen men målet är dock fortfarande att tappa vikt till nästa veckas vägning och inte öka.

• Frejja

- 0.4 här. Inte särskilt nöjd, men det går ju i alla fall neråt.... Idag har jag varit lite slarvig dock, har ätit + 0.5 points idag. Normalt sätt äter jag inte alla points. Blir irreterad på mig själv för det är ju absolut den här veckan jag måste spara points, för annars lär jag ju inte klara mig över Julafton, pointsmässigt. Gah...
    Bäst att rycka upp sig. Ta sig i kragen. Bita i det sura äpplet.
    Kul att se att det gått så bra för er andra och att ni är nöjda med era resultat!
    Kram
    Frejja

• MysMellis

Och jag bävar för att ställa mig på vågen idag och plocka fram måttbandet Har fuskat som en tok nästan hela veckan

Jag har lagt upp resultaten och foto på min hemsida, än så länge så finns där inte så mycket och se...men det kommer varefter...

Om ni kikar in där lämna gärna spår i min gb....

www.mellisplace.com

Svar på tråden Viktväktar-tråden!