• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • millface

Frågar igen: Någon som har goda VV-recept att dela med sig av?

• Rabbit

millface: Kolla viktväktarnas hemsida för recept, där finns en hel del.

Sen behöver man ju inte laga speciell VV-mat, jag lagar fortfarande många av de rätter jag gjorde innan, men är vaksam på fettmängd och portionsstorlek.

• Mumu

millface, din tjatmoster! Här kommer en jättebra länk som vi spritt förut här i tråden, det är en tjej som räknat om massor av recept till points. Hur mycket gott som helst!

helenas-web.nu/

Vi gjorde fläskfilé med nån underbar banansås därifrån. Sen har vi testat fyllda lövbiffar som var sluuuurp och så har vi nog provat nåt mer. Det är jättegoda recept!

Annars är det bara att ta sina egna favvisrecept, göra dem lite smalare och sen räkna ut hur många points det är i varje portion. Det går av bara farten när man blir van!

• Mumu

Åh, jag var just inne på helenas-web och kikade runt lite! Har ni sett att hon har färdiga veckomatsedlar under receptmenyn? Superbra, man ser direkt vad de olika rätterna kostar i points och så fattar man ju lättare vila maträtter som är lite mer vardagsbetonade och vilka som är festmat!

• Mallin

Finns ju en tråd här under "mat" där veckomatsedlar på smalmat/vv-mat efterlyses.
    Tyvärr verkar det inte vara så många som bidragit där en, men kika in där och lägg dit en matsedel om ni har några förslag!

• millface

Hur många points är det i en Delicato-chokladboll?

Någon som vet?

• millface

Helajni: Tack!

Nu när jag var i affären och skulle handla hade dom inte dom där stora delicatobollarna i plast utan det var flera mindre i en förpackning istället.

Eftersom de är mindre måste det ju vara mindre points i dom eller?

Någon som vet?

• Frejja

jag brukar alltid räkna någon extra point på sånt som jag är osäker på, så att jag vet att jag är på den "säkra" sidan så att säga....
    Hade nog räknat på 5,5 point på delicatoboll som det står, om det inte är så att det står någon vikt utskriven. Dvs, 5.5 point för 30 gram delicatoboll eller nåt sånt, och din boll är på bara 15, då halverar man ju bara. Men när det inte är "säkra kort" så tar jag alltid det säkra före det osäkra och räknar de point som står. Men det är jag det

Svar på tråden Viktväktar-tråden!