• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • millface

Är det någon som vet hur många points det är i en kexchoklad?

Är så gottesugen idag...

• millface

Tycker det är så svårt med godis - ta smågodis t ex hur 17 räknar man ut points i det???

• Mumu

Millface, man köper Butiksguiden, där finns de flesta sorterna, och så tar man fram vågen! Annars får man väl kolla i pointsguiden och räkna ihop på ett ungefär det man ätit/tänkt äta. Det står ju typ "hårt godis" eller "segt godis", i alla fall gjorde det det förr.

• Eldna

ICanDolt - dom har bytt hela "systemet". Man räknar ut dagspointsen annorlunda, man räknar ut sina motionspoints annorlunda och dom har ändrat lite för vad olika mat är värda (tex pasta).
    Men förra systemet fungerade det med ju så man kan väl följa det med om man vill.
    150 g gröt brukar jag få fram av 2 dl havregryn som jag delar med min sambo (han får lite mer än jag).

millface - jag tipsar också om Butiksguiden. Den är jättebra. Eller så räknar man ut pointsen för hela påsen med hjälp av fettinnehåll och kalorier (men då behöver man nog införskaffa deras egen miniräknare med formeln för hur man räknar ut points inprogramerad).

/Eldna

• Aprilmamma

Hej på er! Har inte varit med här tidigare. Tänkte göra mig av med mina sista +-kilon som jag skaffade under graviditeten. Gick på vv för två år sedan. Förstår av inlägget här ovanför att points/dag ändrats lite, landar på 23 (170 lång, väger 70, mellan 21 och 35, i rörelse mest hela tiden och vill gå ner i vikt), kan det stämma?
    Så en fråga, points i mildas 7%-matlagningsgrädde (fanns inte när jag gick på vv)?
    Tackelitack och lycka till alla, hänger kanske på här om jag behöver support. Trevlig helg!

• Eldna

Aprilmamma - ja, jag kommer fram till samma antal points som du för dig (eller faktiskt till och med 24), så det stämmer väl då. Det är att du rör dig mycket som får det att bli rätt mycket. Man räknar liksom in den "dagliga motionen" i dagens points, så det du rör dig som du räknat in i dagens points får du inga extra bonuspoints för. Jag rör mig inte mycket alls till vardags i jobbet så jag räknar 0 points där. Så därför ger jag mig själv extra bonuspoints varje gång jag motionerar.

Matlagningsgrädde 7% är 1 points för 3 msk (45ml)

/Eldna

• Mumu

Ja, det där med hur mycket man rör sig kan faktiskt bli lite tokigt sa min vv-konsulent. Många fyller i att de rör sig mycket fast de kanske är hemma och mammalediga. Man tänker ju så i och med att man går mycket, springer efter barnet osv. Men enligt henne ska man räkna 0 på det om man inte har ett väldigt krävande arbete. Säg att du jobbar som sköterska på ett sjukhus och går fram och tillbaka i korridorerna hela dagarna. All motion man tar sig, ex promenader ska istället ligga utanför de vanliga pointsen.

• Aprilmamma

Tack Eldna! Och om jag inte räknar in att jag rör på mig mest hela tiden (om det nu blir fel som Mumu säger) så lägger jag på bonuspoints för motion istället? För nu är jag ju hemma och är mammaledig, och är alltså enligt mumus konsulent inte ständigt i rörelse (undrar vad ständigt i rörelse betyder då...). Räknar alltså 20 points och lägger på bonuspoints för mina dagliga promenader (och allt övrigt spring blir bara bonusmotion). Nåja. Kanske räknar jag på "gamla" sättet, med det gick jag ju faktiskt ner 13 kg för två år sedan. Trevlig helg!

Svar på tråden Viktväktar-tråden!