• Party of five

Viktväktar-tråden!

VV-klubben på FL -tråden stängs av om ett par dagar, tänkte att jag startar en ny tråd, så vi viktväktare får peppning i fortsättningen.

Jag har väldans problem att få till starten, men har ändå tänkt börja måndagen den 6.12. Har beställt hem den nya brevkursen "Ät & Njut". Jag har 10 kg att gå ner. Och svårt kommer det att vara att börja nu till jul, men jag ser det som en utmaning utöver den utmaningen att jag överhuvudtaget ska gå ner i vikt.

LYCKA TILL!!!

• Svar på tråden Viktväktar-tråden!
  • Helajni

millface:
    6 p för 100g smågodis, 8 p i fall det är choklad i oxå. (Är inte 100, men tror det är så)

• millface

Hur många bonuspoäng får man för t ex en timmes promenad i rask takt eller för en timmes spinning?

• Eldna

Varsågod Aprilmamma - jag tycker du ska göra så som du säger.

millface - enligt "gamla systemet" är 1 timmes rask promenad värd 6 bonuspoints och 1 timmes spinning 12 points. enligt "nya systemet" beror det på din vikt. Jag har ingen aning vad du väger men om vi går på min vikt som är på 85kg är 60 minuters motion med hög intensitet värt 9 bonuspoints. Alltså spelar det ingen roll VAD du gör utan vilken intensitet och hur länge och vad du väger spelar roll istället.

/Eldna

• millface

Tack Eldna!

Finns det ingen formel som man kan räkna ut det på?

Jag väger just nu 61 och det hade varit bra att veta hur många bonuspoints jag tjänar in vid motion..

Tack Helajni för tipset om godiset!

• pirajamaja

Eldna: Jag får äta 20 points enligt det nya sättet att räkna, men hur mycket ska man lägga till för amning?

• Eldna

millface - ingen formel... dom ger ut en "räknesticka" för att få fram hur mycket bonuspoints man får vid motion där man går på intensiteten, antal minuter och din vikt. Men låt säga att du har hög intensitet (definition: aktiviteter som definitivt får dig att svettas. ökad puls och andning vilket gör det svårt att prata samtidigt som du tränar. tex jogging, snabb cykling eller aerobic.) i 60 minuter och du väger 61 kg, det ger 7 bonuspoints.

pirajamaja - jag är inte säker på hur mycket man ska lägga till då man ammar, då jag aldrig har gjort det... men jag HAR FÖR MIG att jag hört nånstans att man ska lägga till 12 points, men jag är inte säker...

/Eldna

• Lalune2

Pirajamaja, om du helammar så lägger du till 10 points och om du halvammar 5 points.

• pirajamaja

okej! Tack för svaren!

• Lalune2

Usch, vilken dålig karaktär jag har fått efter jul! Tredje dagen i rad jag har svullat och imorgon är det vägning igen.

Jag känner absolut ingen motivation just nu till att gå ner i vikt, någon som har något tips på hur man kan förändra det tankesättet?? I sånt behov av hjälp för tillfället!! Men vill heller inte ge upp. Ja ja, det är inte lätt.

• mintis

Hej! Soleil: Jag har själv dålig motivation men kan kanske locka dig med att vårkläderna börjar dyka upp i affärerna nu.. Det är ju en aning roligare att köpa nya kläder när man har gått ner. Snart ska du visa upp dig i t-shirt och shorts eller kanske till och med badkläder. Det borde ge dig lite motivation. Men den största motivationen borde du egentligen få av att du kommer att må så mycket bättre både psykiskt och fysiskt om du inte ger upp! Lycka till!

Svar på tråden Viktväktar-tråden!