Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Aha...så det är SÅ du menar...
Som sagt så kan jag inte dethär med sjuka barn
Hon blir bra på en vecka oavsett....Skit i läkaren o penicillinet då
Tillägg:
Jag lider av migrän. Tar jag medicin kan jag bli bra på en timme.
Men tar jag inte medicin, försvinner migränen också... efter tre dygn! Gissa vilket jag väljer?
Aima: SKulle du gå till jobbet med tillfällig diarre? Isåfall är de tok med dagis
Mejram: "Det som inte dödar det härdar"
Tycke rinte om uttrycket alls. VIll man bli härdad? Om vi säger ¨å här istället; Det man inte dör av, sliter på en.
Debatten om barnuppfostran var till en början en fråga om råd bland vänner men urartade till påhopp o en fixering runt mig o Julie vilket jag tyckte var otrevlig. Jag har bett FL att radera en del av mina inlägg vilket de gjort. De gamla järngänget kan läsa mellan raderna men det gänget som e lite yngre o inte så härdade missupfattar gärna vad man skriver. Så från mig är det lugnt ifortsättningen.
!
Jag vet inte ens om jag anses som originalare i järngänget eller ej... jag var i vecka 15 när jag var på min första fika med Katla, Mejram, Filur, Lilith, Blivande mor och jag vet inte om AOI var med då också men AOI och jag har fikat i två gäng...
Jag har inte fått några svar från dig AOI... såg du mina tips och råd som påhopp? För det var verkligen inte meningen.
Jag var själv hos läkaren stup i kvarten som liten och jag var ALLTID sjuk (i a f när mamma berättar ). Kan tänka mig att för många penicilin-kurer kan göra imunförsvaret sänkt och sen är det ju alltid det där med att bli resistent - inget kul när det verkligen gäller - MEN det är inte bra att låta allting självläka heller. Ärr på trumhinnorna är inget att rekomendera. Halfluss kan leda till ledvärk (fyndigt eller hur) osv...
Matilda har varit hos läkaren två gånger och fått hostmedicin och sen en gång när hon haft vinterkräksjukan och vi var rädda att hon var uttorkad.
Faf - jepp, min man är enäggstvilling och ja, hans bror har blivit kallad älskling och fått ett par klappar på rumpan av mig
Efter samtal med Matildas dagisfröken som var "orolig" för att M inte kunde färgerna så är hon numera hårddrillad (hon tycker faktiskt att det är kul att lära sig och springer numer omkring och berättar vad saker har för färg). Nu kan hon röd, gul, vit, lila (som även är rosa) och blått. Hon blandar ihop brunt och svart och glömmer för det mesta grönt.
Vilka färger kan era barn?
Vi besäker läkare när barnen har ont i öronen, går inte att låta bli eftersom de gråter konstant och inte kan sova annars. Har inte hjälpt med alvedon på dem.
Mejram: Hoppas Linnea mår bättre nu
SL: Då får vi ligga i hårdträning nu!!!! Moa kan inga färger alls , hon säger rött och blått till vilken färg som helst. Jag satt med en bok och försökte träna henne på färgerna men hon var INTE intreserad. Jaja förr eller senare så kommer hon att kunna dem
Aima: Chansen att Julia får vattkoppor är rätt stor. Emily blev iaf smittad när det gick på vårt dagis. Moa hade inte börjat dagis då utan blev smittad av Emily här hemma istället
Isabelle kan inte heller några färger... hon pekar på en färg och säger "titta, färg!" hahaha
Däremot kan hon börja rita cirklar och är suverän på pussel.. lägger 12 bitars pussel och ger sig inte förrän det är korrekt lagt. Och hon börjar kunna Tummetott, slickepott, långeman, gullebrand och lilla vicke vire
Igår stod hon vid dörren i bara trosor och tog på sina vinterkängor och sade till mig "hejdå mamma jag kommer sen, jag hem Tosse"
Det betydde att hon skulle gå hem till Stoffe (min styvbror) Hahahaha
Och igår satt hon och lekte med barbie och pratade både för barbie (mamma) och Dora the explorer (barnet) Det var jättekul och jag skulle filma, men batteriet var dött.
Jo, jag förstår ju det där att läkemedel gör att man blir friskare fort och att sjukdomarna kan få andra följder. Jag tar också medicin när jag får migrän. Vore Linnea öronbarn eller i allmänhet sjuk oftare, så skulle jag säkert se på saken annorlunda. Nu har hon bara haft feber en handfull gånger i hela sitt lilla liv. Maken är på mig lite om att jag inte tar sjukdom på allvar för jag inte tycker att vi behöver någon febertermometer. Jag känner ju om hon har feber ändå, inte blir hon friskare för att jag vet att hon har 38.2 eller 38.7.
Vad som dessutom retar mig är att sjukvården lämnar så motstridiga uppgifter. I samma artikel på Stockholms sjukvårdsupplysning står det att man ska avvakta minst två dygn utan behandling, eller eventuellt smärtstillande/febernedsättande. Att det inte finns någon risk till hörselskada om trumhinnan spricker. Att så länge barnet äter och dricker är det ingen fara. Sen längre ner så står det att det är bra att kontakta vårdcentralen. Som jag tolkar de första avsnitten så är det ju just det man inte behöver göra eftersom det inte finns någon anledning till oro. Vill de ha överfulla väntrum på akuten??
Nu går jag på allmäntillståndet och Linnea var riktigt dålig en dag och sen har hon bara blivit bättre. I går var hon en solstråle utan feber hela dagen och i dag är hon hemma med pappa. Är hon lika pigg i dag så får hon nog gå på dagis i morgon.
Färgerna har Linnea kunnat sen i somras....
Julie kan alla färger (grund) och randigt, rutigt, prickigt.
En del färger säger hon dock på danska.
Hon har namn på sina kläder; kalaströjan, lillagubben tröjan, flisen, pippbyxorna (de gamla o de nya), hästen (gran canria tröja) etc.
E det inte kul att istället för att säga den röda tröjan så kallar hon den vid namn?
Problemet är på morgonen;
"nej mamma, jag vill inte hau (arlöv-skånska) jeans-en, jag vill hau lillagubben! Jag vill hau den!!! O jag vill ha linne osså (undertröja linne med Stålmannen som egentligen e inköpt till Lillebror)! Inte strumpbyxor, PIPPI byxor! Nej inte orange strumpor, PIPPI strumpor! Jag vill hau de Mamma, nu!"
Säger jag att kläderna är smutsiga, hämtar hon dem själv i tvättkorgen. Suck.
Hon säger föresten plural och dåtid.
När jag o SL kom samtidigt till dagis sa hon "Titta Matilda, våra Mammor".