Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11
  • Full av förhoppning

Just det ja... skitbra knep som jag tror jag skrev i husmorstråden... när man inte pallar laga mat. Micra bakpotatis och käka med smaksatt Keso som fyllning. Chilikeson och Feta olivkeson kan jag rekommendera Man behöver inte laga någonting... öppna en burk majs... strimla lite isbergssallad och öppna en kesoburk medan potatisarna kör i micron Kanon!!!

• Tesselessan

Faf Det var en bra lista,den ska jag skriva av..idétorka så det skriker om det..

tack ni andra också..tyvärr funkar inte bakpotatis och sånt enkelt här hemma..gubben kräver "riktig" mat..vad nu det innebär?(jag kanske ska boka en tid till rådgiving så jag har tid att fråga honom..hahah )
    Jag älskar mat som baklpotatis,pasta med nån sås,nudlar och wok m.m..med det går inte hem här..grrrrr..trötta mig.

• mejram

Kolla in middagstrådarna här på FL. "Vad ska ni äta till middag i kväll" Där brukar man få lite idéer.

Men nyckelordet är PLANERING!!!! Skriver man veckomatsedel på söndagen och handlar hem allt som behövs så är det inte jobbigare att laga "riktig" mat på den där halvtimmen. Men man kanske måste tänka till på morgonen, så man tar ut köttet ur frysen eller lägger bönorna i blöt eller köttet i marinad eller...

Det är segt att komma i gång med veckoplaneringen, men när man börjat går det så himla bra och man slipper ångest och panikhandlande i veckorna. Och så blir det bättre och mer varierad mat. Minst en fisk en vegetarisk och ett nytt recept brukar jag klämma in.

tasteline.se och ica.se har veckomenyer man kan inspireras av när man skriver sin matsedel.

Jiiiiiissssess så präktig jag är

Tack för nyssens MM, snabbisar är bra grejer

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • AnnaOnIce

DU kanske kan sända kopior på veckoplaneringarna till mig?
    Jag e inge bra på sånt men skulle vilja!

• Mamma Mio

Blev ikväll ombedd att sjunga på en begravning...lite jobbigt eftersom det var ett plötsligt dödsfall.....

Vet inte om jag kan helt enkelt.

Tack själv Mejram, tur att jag fick rå om dej lite, lite i alla fall!

Inhandlade en twoway britax (plus) idag på rea....det bästa med detta var att jag fick bilen städad och tvättad....insåg att den inte är tvättad på ca...1-2 år......så länge som jag haft den!

Nu ä den fin.

• mejram

mån: tonfiskpaj + sallad
    tis: blodpudding + vitkål och lingon
    ons: marockansk kikärtsgryta med ris
    tors: sesampanerade fiskburgare
    fre: pytt i panna på kycklingkorv, kokta rödbetor

mån: fiskgratäng + broccoli
    tis: fläskfilé med indonesiskt wokris
    ons: spaghetti + köttfärssås
    tors: kycklinggryta + ris
    fre: enchiladas

mån: korv stroganoff + ris
    tis: ugnsbakad lax + stuvad spenat + potatis
    ons: kebabrulle
    tors: färsfyllda paprikor
    fre: risotto + stekt kycklingfilé

mån: makaronipudding
    tis: tomatsoppa + bröd
    ons: lax + pressad potatis
    tors: ugnspannkaka
    fre: köttgryta med kantareller + potatis

mån: rödspätta i hamburgerbröd
    tis: helstekt kotlett + kokt dinkel
    ons: linsbiffar + pasta
    tors: ugnsfalukorv + potatismos
    fre: hembakad pizza

mån: potatis och purjosoppa med kikärter
    tis: kokosfisk + ris
    ons: moussaka
    tors: quornwok + ris
    fre: grekisk köttfärsbiff + klyftpotatis + tsatsiki

etc.....

Så här börjar min anteckningsbok med veckoplaneringar. Sen skriver jag en utförlig inköpslista till det. Helgmaten blir mer improviserad efter humör. Egentligen behöver man ju bara planera en 5-6 veckor, så kan man ju börja om från början igen utan att det blir för tjatigt och sen utöka variationen vartefter orken medger.

Men så har jag ju en unge som äter allt och mycket av allt också. Eller så är det just för att jag gör såhär som hon gör det.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Tesselessan

Mejram: TACK! TACK!..jag bugar och tackar

Jo det är just en veckomatsedel vi ska löra igång med igen.Vi hade det innan och det funkade super.Vad som sen hände med det när vi flyttade vet jag inte..
    Men nu är det nya tag igen och behövde som sagt insperation.

Vi ska börja nu och göra för nästa vecka så kan vi handla nu i helgen..det ska bli så skönt.

• Filur

Vilka bra middagstips ni skrivit Glad

Halvligger här med hosta och lite feber sedan några dagar. Nu i eftermiddag började det rossla lite när jag andas så nu fasar jag för att få lunginflammation igen Ledsen

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11