Järngänget i Malmö del 11
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
...fortsättning följer...
gammal tråd:
www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13421891.html
Här träffas vi 2004-mammor o diskuterar livet, barn , familj och bestämmer när vi ska fika.
Nu har vi kört med dagis o jobb i en vecka-den jobbigaste veckan i hela mitt liv-nästan
Helt nytt liv att vänja sig vid men det blir nog bra...Skönt med helg nu iallfall så man kan vara lite social igen.
MM-intresannt att se borrelian.Är det du som har/har haft det?
Det med inkomst, ja det är väl bara att konstatera att vi innom vårdyrken skrapar i bottenskiktet när det gäller löner. Är våra jobb inte värda mer??? Tur att man har en man som försörjer en
Mat-detta ständiga TRÅKIGA ämne....Jag hatar verkligen att laga mat och försöker göra det så lätt som möjligt. Köttfärs o korv är ständiga rätter här hemma. Jag försöker bjuda bort oss så ofta som det någonsin går
Nu ska jag kolla "Let´s dance" fler som ser det?
Japp, min fina borreliabild!
Faf - Jag har sagt att jag inte är så sugen på en bebis, men gärna ett större barn. Men sååååå stort barn vet jag inte riktigt....
Och så är jag lite matnörd också. Ligger och läser kokböcker innan jag somnar, kollar på "du är vad du äter", suger i mig GI-litteratur, kollar alltid på de konstiga utländska hyllorna i affären och testar gärna nya konstiga saker. Vilket inte alltid är så uppskattat av maken.... Korv- och surkålsgrytan jag gjorde häromveckan gick inte hem alls Men då har vi ju i alla fall testat.
Mejram-kan man inte få hyra dig för en billig peng??
Nä,skämt o sido...jag har inte o kommer inte förstå tjusningen med att laga mat.
Imorgon ska jag o Julia hem till en kompis. Har vi tur så blir vi bjudna på middag där
Mejram din matfettucists...chist...??? Eller heter det så?
Vad av det du skrivit tar 10 min att laga?
¨Det var lite skolmatsedel över det hela... kan du inte komma med nåt bättre?
Var är Spagetti Vongole (musslor), Pasta carbonara, Lövbiff, Thai, Vietnamesisk, Enchiladas... mm.
Makaronilåda? Vad är det? Kan du skrirva recepten i andra tråden vi har? Isåfall ska jag provlaga din mat, så ska jag kontra med annan mat en vecka ok? Vi gör helt enkelt en veckomatsedel var!
Den ska vara¨nyttig, enkel o inte allt för kaloririk... e du med?
Trixet tycker jag är att äta upp allt. Om det blir över äter jag de tdagen efter, jag kan inte med att slänga mat. När det blir dåligt med mat i kylen, gör jag rätten "vad som finns i kylskåpet", men man måste kombinera rätt.
Vad har ni i matkonto? Per månad? Vi har 4000kr på ica kortet då ingår blöjor till 2 barn, vällingar o sånt. + att vi handlar hämtmat o ibland på Lidl.
Thomas e i Frankrike på skidresa, jag njuter av fredagkvällen innan läggdags! Har syndat med godis, chocklad och vitt vin. MMMMMMM. Barnen sover PEPPAR!
Mejram;Äter du också blodpuddingen eller är den bara till barnen?
Jag har en i frysen men har inte kunnat laga den, kan inte med att den bara innehåller blod... huh...
Blodpudding har jag torkat till hunden i ugnen. Det luktade pepparkaka i hela huset!! Jättegott faktiskt!
Blodkorv åt jag ibland som barn.Med lingonsylt. Det var riktigt gott. Det smakar ju inte blod
Julia har varit SÅÅÅ slö hela morgonen. Vaknade vid 8:30 och kallade på oss i en helvtimme innan maken gick upp. När jag kom ner efter min sovmorgon var hon helt däckad. Sa inte 5 ord och halvsov på sin elefant. Frågade om hon ville sova i sin puff o hon sa ja. Jag la henne och hon fick en bok o tittade i. Hon låg stilla o tittade i sin bok utan att säga något. Ingen feber,verkar inte ha ont någonstanns....
Kan det vara dagis som tröttar ut så??
Vi skulle ju hem till en kompis i em men jag vet inte....Nu sover hon så jag får väl se hur pigg hon är efter det.
Vi har nog ett matkonto på 3-4000 kr i månaden.
GODIS,CHOKLAAAAAAD!!! Gud vad gott det låter-VILL HA!! Har snart varit utan godis i en hel månad!
Jag har inga smileysgubbar i min nya mobiltelefon
Någon som vet om man kan lägga in det i efterhand?
Men Anna - blod är det i allt kött. Stek blodpuddingen så den blir lite knaprig, salta lite och så lingonsylt till - mums. Musslor och sånt äter vi på helgen. Thai blir det då och då. De färdiga grytbaserna på burk är jättebra - värm på och tärna i lite fisk, räkor eller kyckling. Det tar 10 minuter. Men vill man ha ris till så får man allt vänta 20 min. över huvud taget tycker jag inte att det är rimligt att laga till en bra måltid på 10 min. Plocka fram, skala, skära, steka, koka, blanda.... Det är skillnad på att laga mat och att värma mat. Och jag föredrar att laga mat från råvaror så jag vet vad jag stoppar i mig (eller snarare Linnea, min kropp är redan fördärvad....). Förbered hackandet och framplockningen på eftermiddagen när barnen är sugna på att hjälpa till. Sen är det bara att brassa på det medan Bolibompa sätter igång.
Makaronilåda. Slå upp vilken baskokbok som helst. Makaroner, tärnat kött/korv/kassler, grönsaker i bitar (lök, broccoli, paprika...), äggstanning och ost på det gratineras i ugn.
Rätten "vad finns det kvar i kylen" förekommer titt som tätt här också, trots planering.
Jag är så kass på recept, men jag ska försöka skriva ihop en bra vecka med lite anvisningar. Byter gärna veckor - ny inspiration behövs alltid.
Andra tråden?? Den har jag missat...
Kanibaler!
näää det är ju inte människoblod