• Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11
  • Mamma Mio

"Förbered hackandet och framplockningen på eftermiddagen när barnen är sugna på att hjälpa till. "

Och de är inte intresserade att hjälpa till från ca 5 års ålder upp till 25......

Sen är det ingen hemma som vill äta, eller så har de ätit hos kompisar...eller så ska de till träning eller kör eller scouter eller.........

Är Ulf matchef är menyn: Köttbullar+macaroner, ev en gurkbit.  Fläskpankaka med jordgubbssylt. Pizza från lokala blatten..

• mejram

Jaja, desto mer mat till mig själv, sen då Jag har redan insett att ingen kommer att tacka mig för att jag lagar mat varenda dag, men det kan jag leva med.

Kolla på SVT:s öppet arkiv, fakta, hantverksyrken. Där har jag suttit som klistrad och kollat på gamla stumfilmer om välklädda herrar som trycker tapeter, färgar tyg, svarvar skjortknappar etc. Hur spännande som helst. Vilken känsla det var i grejerna förr, innan alla maskiner. Jag skulle vilja åka på tidsresa hundra år bakåt och kolla in alla fantastiskt skickliga hantverkare.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • AnnaOnIce

Mejram (ursäkta den sena tiden, men jag e ensam hemma o får vara uppe )

.. skulle också kunna tänka mig kolla in några hantverkare... mmm...

Vi äter föresten innan Bolibompa så att det inte blir för sen vällling o go natt.
    Ingen av mina barn e intresserad av att hjälpa till (inte efter 20mån ålder), bara äta!
    Julie e rätt så kräsen, skulle helst leva på välling. Hon petar o spottar ut på sin tröja "Mamma det är löuk i mauten" (på Arlöv skånska).

Några saker som hon inte gillar:
    Paj, pannkaka, saker i ugn typ makaronilåda, saker med skal tex hårdnad ost eller panerad fisk/kyckling, avocado etc
    Några saker som hon älskar:
    Mozzarella (non stop), spaghetti m köttfärs, pasta m ostsås (kelda), vitt ris, potatismos, korv/köttbullar, biff mm

Jonathan gillar inte pureer ännu. Har fått han att äta ½ broccolipure i hela sitt liv, 7½mån. Frukt pure råvägrar han o ingen gröt.
    Däremot äter han numera:
    Hamburgare (bitar), pomesfrites (jag vet-skäms), köttbullar, all slags kött, guacemole, taih-vårullar, kanelbulle, majskrokar o kex.

Jag som e uppv¨xt på hemlagad (råvaror) husmanskost. Min favorit var kokta köttben eller rårakor.
    Man tar inte alltid efter sina föräldrar. Men jag gillar att göra maträtter som tar tid men lagar sig själva. Tycker om gulasch, grytor, grillade saker i ugn (vi har en ugn som kan grilla), långkok mm.
    Har du sånna recept?

Det finsn en recept tråd. där kan vi skriva mer!=

• AnnaOnIce

faf, vad gör det för skillnad? blod som blod... urk.

• Mamma Mio

Gud vad trist tråden blir, när vi inte pratar barnuppfostran, när inte Aima skriver om Julia, när inte vi ryker ihop lite lite grand!

Jag tycker det blir så ointressant härinne då.....................

• mejram

Då kan vi ju diskutera huruvida man ska ta sitt barn till läkare eller inte. Där har vi säkert olika uppfattningar.

Jag sitter hemma med en tjej som med all säkerhet har öroninflammation. Hon har varit dålig hela helgen, med feber, hosta, ont i örat och allmänt hängig. Vi behandlar med alvedon, bisolvon och vila. För penicillin vill jag inte att hon ska äta förrän det är riktigt allvarligt. Men blir hon inte bättre i dag så kanske vi ringer till sjukvårdsupplysningen och hör vart man ska gå någonstans. Vet inte ens vart jag ska ta mitt sjuka barn....

dålig mamma...

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • Sommarlycka

Halloj i tråden Skrattande
    Mår toppen efter en supertrevlig fredag. Fick äntligen vara lite vuxen och inte bara mamma
    J och hans bror fyllde 35 i helgen så vi passade på att fira lite här hemma innan vi gick till Glasklart. Vi var ungefär 15 pers och festade till det på kyckligfile, pastasallad och CHAMPAGNE i stora lass. Hur trevligt som helst. Vidare på Glasklart blev det grogg i stora lass . Inga skandaler att rapportera men dagen efter hade jag 0,1 i promille kl 10 och min käre make hade 1,2 Förvånad!!! Bra med en alkomätare när man ska bestämma vem som ska köra dagen efter. I vårt fall var beslutet inte svårt Flört
    Jag drack hur mycket som helst, typ 7 glas champagne och minst 5 stadiga groggar. Måste ha världens förbränning Skrattande

Jag är kass på att veckorplanera vår matsedel och handlar nästan varje dag. Supertråkigt! Jag tar också tacksamt emot matförslag mejram!

• Full av förhoppning

Är de tvillingar SL? Kul att ni hade roligt...

Är hemma och Vabbar.. Isabelle är snorig, hostig, hes och gnällig. Jag har halsbränna, huvudvärk och är så trött!!! och nej jag är inte gravid (bara 17 dagar sedan mitt senaste mf och jag har en cykel på ca 36-38 dagar) Och denna gången kollar jag inte ens med äl-stickor.

Har inget intressant att berätta heller...

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11