• Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11
  • Tesselessan

Faf: jag kan se det framför mig..kan endå inte låta bli att le...

stackars bellabus..

• AnnaOnIce

Idag e det Alexandra, och det heter ju min första lilla dotter. Så jag ska tända ett ljus ikväll.

Julie har börjat fråga lite efter henne. Hon undrar om hon bor i himlen o om det är bland trätopparna eller vad? Och om jag ska bo där också mm. Vet inte riktigt hur jag ska säga eller hur mycket jag ska berätta.

Nåväl, vi åker till Karlskrona nu, blir borta till onsdag iallafall! VI behöver lite lantluft!!!

Ingen var intresserad av barn kalas "fastelavn" så jag droppade det. Skyll er själva då när ni inte får muffins av mig.

see ya alla.

• Full av förhoppning

Jag vet inte vad fastelavn är överhuvudtaget, så jag vet inte om jag är intresserad Jag är ju bara halvskåning och lite längre från danskan

Har haft det lite jobbigt och har väl inte mått så himla bra... så jag ligger lite lågt

Ha så skönt i karlskrona.

• Sommarlycka

AOI - jasså du har rymt... taskis ! VI vill jättegärna komma på "fastelavn" har jag ju sagt! Säkert fler som nappat om vi fattat vad det var för något?! Ja, jag vet att det innefattar bl a någon pinjata-liknade lek och att det säkert blir jätteskoj. Kom igen nu - say the word and I'll be there!

Maxemannen har 39,4 i temp stackaren men verkar må bra i övrigt. Får väl vara tacksam för att det är första gången.

Trevlig helg på er allihopa (vi hörs väl efter melodifestivalen Skrattande)!

• Full av förhoppning

Detta hittade jag...
    Kom ihåg att vi i sexan hade detta med vår lärare i dikt och musik och Kattkungen hette Fredrik Carlsson och dansade tryckare med mig på kvällens disco

Åååh vad jag blev sugen på fastlagsbullar då...

Fastlagen
    Fastlagen, "fastelavn", är inte en helgdag, men det är kalenderårets första märkesdag i Danmark. Fastlagssöndagen infaller alltid sju veckor före påskdagen, oftast i februari.

För i tiden varslade fastlagen om att fastan var på väg. Fastlagen var en tid när man slog sig lös innan den långa, tråkiga perioden med fasta fram till påsken.

I dag är fastlagen en fest för de danska barnen. De flesta får ett så kallat "fastelavnsris", som man binder av tunna björkgrenar. Riset är pyntat med godis och fjädrar. Barnen klär ut sig och går från dörr till dörr med en sparbössa som de skakar medan de sjunger:

Fastelavn er mit navn
    Boller vil jeg have
    Hvis jeg ingen boller får
    Så laver jeg ballade

Om någon verkligen fick för sig att ge de danska barnen idag bullar istället för pengar skulle de nog bli besvikna - och kanske på allvar börja "lave ballade", det vill säga busa.

Bullarna är dock en viktig del av fastlagen. Redan i slutet av januari kan de köpas i danska bagerier. Några är fyllda med vispgrädde och vaniljcreme, andra är fyllda med sylt eller marsipan. Många bakar egna fastlagsbullar.

Fastlagen är en stor dag på danska daghem, lekis och i skolor. Barnen klär ut sig och "slår katten ur tunnan". En tunna av trä hängs upp i ett snöre och barnen turas om att slå på den med ett brännbollsträ eller liknande, till den går sönder. Den flicka eller pojke som slår bort den sista träbiten från tunnan, blir kattdrottning eller kattkung och får en guldkrona på huvudet.

Ofta är tunnan fylld med apelsiner och godis som ramlar ut allt efter som tunnan går sönder. Leken har fått sitt namn för att man förr i tiden faktiskt hade en levande katt i tunnan.

• AnnaOnIce

Jag ordnar datum! Ev näst nästa söndag, dvs första söndagen eller lördagen i mars! Passar det??
    Barnen ska vara utklädda o så får de tåla godis!

50% säkert att det blir något.

Jag har sjuka barn nu, förkylning, hosta o lite feber. Men här på landet kvittrar fåglar o solen skiner. Det e långt till närmsta granne, man hör havet (vi är i skärgården) o vi bränner brännvin själv... o kryddar med Jonathansört! hahah...

vi ses kram kram

• Binis

Ja vill kanske eventuellt komma  också om jag får Jag hade ej heller någon aning om vad det var du pratade om AOI *skratt* Jag kan bara på lördagen, ha en demo på söndagen.... men ta den dagen som passar er bäst för ajg kan nu inte lova att jag kan men det hade ju varit så kul at träffa er allihopa ju

FAF, sommalycka: Jag och AOI pratade om att ses hemma hos någon den 1/3, kan ni då?

Mamma till Ida 040721 och Kasper 060421
  • Mamma Mio

Här är det magsjuka...Mimmi har haft diarre sedan fredag. Hon haf fått ha blöja hela tiden....bara minsta lilla in, så kommer det ut igen.....

Jag jobbar och sover, en natt till!
    Får se om det funkar i natt då Ulf jobbar han med.

Hemmet är en krater med stök.

Anna...kan man inte campa i er trädgård?

Kommer på snabbgräsmatta eller vad fastelavn nu betyder......

Svar på tråden Järngänget i Malmö del 11