• Mandelnougat

Vi som plussade v34 version 3

Nu brudar är vi inne på sista versen (eller trimestern om man så vill! )

Här fortsätter äventyret att vara gravid och forhoppningsvis så hinner vi få vara med om en förlossning innan trådens tid är till ända.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 16:34:37:
    BF lista

Mandelnougat 28/4
    Lepa 2/5
    EmmaJohanna 4/5
    Tess82 10/5
  • Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3
  • Tess82

Måste städa ordentligt en gång i veckan och kök, hall och badrum typ två gånger i veckan för att det ska se okej ut här hemma, är så litet och blir därför stökigt på en gång. Ska nog snart lämna över städningen till sambon, får se om det blir gjort lika ofta då

Har ju inte så mycket annat att roa mej med på dagarna heller och jag ser nog allt damm mycket tydligare bara för det.

Har inte funderat på varken sjal eller bärsele, börjar utan så får vi se sen om vi känner behov av nåt sånt. Ersättning köper jag också i efterhand om det behövs. Ska försöka att bara köpa det vi verkligen vet att vi kommer att behöva, allt annat går ju att få tag på lätt sen vid behov. Bröstpump kan också vänta, skulle jag behöva så finns det apotek på lasarettet så det är ju bara att skicka sambon dit innan vi åker hem (antar att man får låna på BB om man behöver där).

Har noll koll på hur mycket jag gått upp i vikt men min bm kallade mig i alla fall smal igår (bortsett från magen då naturligtvis) så det kändes ju bra .

Bf 10e Maj
  • Lepa

Ja JAG e inne på sjal sambon e lite mer tveksam. Man får ju prova på BB när man ligger där så om jag hinner så ska jag ta en promenad där uppe med bebben i. E ju smidigt att ha bebisen i sjalen på tex flygplatsen när man checkat in o så eftersom man inte får ha vagn dit.

Mandel, det är bra att ha nån som hjälper en på vägen. Jag tycker om GI metoden väldigt bra o körde den till 80% innan jag blev gravid för att hålla vikten. Så efter bebisen kommit ut bli det GI metoden o promenader för hela slanten. Jag tror på tanken att börja nästan direkt efter.

När jag var hos BM för förra gången sa jag att jag gått upp 12 kg och hon bara "OJ"!!! Ja man ska ju helst inte gå upp mer än 15 kg och du har ju ett tag kvar...Öööh, jaha vad ska jag göra nu da? Skippa att äta eller? Ja du får sluta att äta massa socker osv och då sa jag vad vet du vad jag äter? Jag äter bara fullkornsprodukter (pga min mage) frukt och massa grönsaker. E inte så jätteförtjust i godis så av den varan blir det inte mycket av...nån kexchoklad men vad fan!?

SEN, när jag var där förra veckan vet ni vad hon sa då!!!!?!? Hon bara: "Vad fräsch du ser ut, du kan ju inte ha gått upp mycket? Då sa jag jo det är just det jag har gjort! Nä det tror jag inte på alls på kläckte hon...

Ja gud vad man störs sig på människor ibland!!! Som tur e hon ganska normal annars så jag slipper byta BM ;)

• Mandelnougat

Vi har nog funderat på både sjal och bärsele. Sambon vill ju prompt ha ett bärsele så han kan vara pappaledig i skogen Jag har tänkt på sjal iom att jag har problem med både rygg och axlar/nacke så jag tror att det passar mig bättre. Har problem med att bära ryggsäck så jag tror att sjalen är bättre för mig faktiskt då man bär mer naturligt och närmare än med en bärsele.
    Däremot har jag faktiskt ett bärsele här hemma som jag har haft när jag var liten, funkar det så är det ju kanon men jag misstänker att det blir till att köpa ett nytt.

• Mandelnougat

Nä fy Lepa vad taskigt sagt! Tur att du svarade henne iaf och inte bara tog skiten!
    Man ska strunta i vad dom säger men hur lätt är det då när man är så förbaskat känslig just när det gäller vikten? Jag har iaf anmält intresse till en viktminskningsgrupp hos dietisten efter grav så får se om jag kommer med. Ska försöka få med mig sambon, det behöver vi båda två.
    Jag ska nog oxå försöka köra igång på en gång efter förlossningen är över. Det är ju skönt att man har sommaren framför sig då med all god frukt som kommer då. Jag tycker det är tröstlöst att försöka hitta god frukt. Päron äter jag en del nu men det är ju så himla svårt att veta om dom är mogna eller om dom är hårda. Fundersam
    Till sommaren har vi ju jordgubbar, äpplen, ananas och annat gott i fruktdisken

• Lepa

Ja man blir ju lite nojjig när det gäller vikten. Vägde många år lite över 60 kg men sen åkte jag till Spanien och jobbade i 3 månader o gick ner till 50 kg. Jag svettades nog ut allt skit och åt nästan enbart grönsaker. Denna vikten har jag hållt i 3 år - och jag trodde jag hade jättelätt för att gå upp. Så nu när man ser så stor skillnad på vågen vecka efter vecka blir man nästan lite mörkrädd. Men bara bebisen mår bra o växer så får man ju bara hänga på...men blir så galen på alla trådar här inne om vikt hets så det är ju inte konstigt när man läser att typ nån gått upp 5 kg i v.35!!! Och sen alla man träffar som frågar en hur mycket man gått upp, ungefär som det är det viktigaste när man e gravid...eller?

• Mandelnougat

Ja och som om folk har något med min vikt att göra! Det är nästan så man har lust att fråga hur mycket dom själva har gått upp trots att dom inte är gravida. 
    Vad spelar det för jävla roll hur mycket jag gått upp? Och så stör det mig när folk säger: "Vad tjock du har blivit!" Det, för mig, har en väldigt negativ klang medan jag kan förlika mig med tanken att dom pratar om magen typ "Vilken mage du har fått". För att få höra att man blivit tjock är inte alls roligt medan (iaf jag tycker) magen är positivt då man i det avseendet pratar om att min bebis förmodligen växer som den ska och att det snart ska komma ut en liten människa.
    Det blev virrigt värre det där.

• Lepa

Förstår dig precis!!! Till mig säger dom: "Ja men du har inte så stor mage och du ska väll snart ha?" Jaaaa...och vaddå!?? Då blir man ju nojjig med och undrar om nått e fel så jag har frågade BM sista gången jag var där eftersom jag var lite nere för jag skulle ha nästan först av alla i föräldrargruppen men hade mindre mage än en tjej som skulle ha nästan en månad efter mig! Hon sa att alla e ju olika o att man inte ska lyssna på dumma kommentarer! Lätt när man e värsta utställningsmaterialet och alla känner sig rätten av fråga världens mest korkade frågor!!!

Ibland vill man ju bara skjuta iväg en snyting o lägga in världens dummaste kommentar om deras utseende...men som tur är har jag bara lagt in dumma kommentarer tillbaka ;)

• Mandelnougat

Ja det är samma här, jag har inte haft så mycket mage från början  utan den har växt på höjden först och sedan nu börjar den att breda ut sig och det är väl då folk tycker att dom måste påpeka att jag har blivit sååå tjock!

Men vi ska ge igen efteråt! Efteråt är det jag som ska gå ner i vikt av bara farten och sedan ska vi se om dom kommenterar att man blivit smal och snygg. Jag tippar på att då kommer man väl få frågan: "Syns dina bristningar ännu? Får jag se?"
    Evil people! Jag lovar att man bara får höra hur tjock man var innan och inte ett positivt ord om hur man har dragit ihop sig.

Ja ibland blir man arg över hur folk uttrycker sig. Jag har säkert själv varit en sådan som inte har tänkt mig för när jag kommenterat gravida, men gissa om jag lärt mig nu!!

Mest ogenomtänkta kommentaren hittills måste ändå vara en kompis till mig som sa: "Men hade inte jag vetat att du väntade så skulle jag aldrig gissa mig till det! Det syns ju inte alls, ser bara ut som om du lagt på dig lite" Då var jag farligt nära att säga något elakt och vända om i dörren. Sedan har personen i fråga sagt det en gång till och då förklarade jag lite surmulet att det är inte så jävla roligt när folk säger att man inte ser gravid, bara fet ut. Då fick jag veta att jag minsann skulle vara glad över det.
    Sedan frågade hon en gång om hur det var och jag sa att man börjar så smått bli lite orolig för förlossningen och då drog personen på med att: "Ja, vet du hur det kan bli?! På en kompis till mig så fick dom ta med sugklocka! För dom fick inte ut flickan!" Eeh, tack för infon...not!!
    Ju mer jag tänker på det så har insett varför jag umgås så sällan med den där kompisen!

• Tess82

Åh vad skönt, jag åkte och handlade när sambon kom hem idag så då tog han på sig att fixa maten, janson, prinskorv och köttbullar . Har ingen större aptit nu för tiden men det blir helt klart godare när nån annan lagar så lite gick det ner iaf.

Köpte en bukett tulpaner när jag var på affärn, tycker att det är så fint och det känns lite vårigt. Sambons kommentar: Varför har du köpt blommor för?? = vad onödigt. De kostade faktist bara 29.90 och lite fint kan man väl få pigga upp sig med. Suck, han förstår sig inte alls på det här med blommor, eftersom jag aldrig får några av honom så får jag väl köpa själv.

Ska inte klanka ner på min sambo nu för han har varit jättegullig senaste tiden och jag blir bara mer förälskad i honom (kan det vara hormonerna som spökar igen) hihi .

Bf 10e Maj
  • Lepa

Mandel, avskyr kommentarer från folk som tror att dom gör en tjänst när dom skrattar lite hånfult o säger "ja när ni får barn kan ni inte göra si" och "det glasbordet skulle ni inte köpt för det kommer vara fullt av fingeravtryck" listan kan göras milslång med dumma kommentarer...

Du ska bara dissa alla o sen tar du dom med häpnad när du kommer vara helt outstanding...

Tess, ja dessa killar o inköp. Vad vet dom vad som e bra för själen!?? Jag köper nya blommor flera gånger i månaden o sambon har lärt sig att va tyst ;)

Svar på tråden Vi som plussade v34 version 3