White Trash
Det verkar nästan vara det nya "inne" ordet på FL
Men vad betyder igentligen WT för dig igentligen?
Vad står begreppet för i dina ögon?
Jag förnekar inte klassamhället, MEN vem har rätt att säga att en viss grupp människor är skräpiga?
helenagbg: Nej, jag tror verkligen inte att vi dödade tråden.
Muppet: Tycker det är lite kul att generalisera. Även om jag tycker klassamhället är tragiskt. Har själv kompisar som verkligen lever så här i stort och de hatar det. Hur kul är det att ALLTID måsta handla möbler på t ex Jysk som går sönder efter ett par månader och plastiga julklappar till barnen på Rusta? Nog har väl jag också handlat på t ex Willys ibland och jag har fyndat vissa matvaror, men jag MÅSTE inte handla där JÄMT, utan kan välja att köpa mat i delikatessbutiken också och lokalproducerat, vilket jag oftast gör. Jag har kunnat välja bort Jysk t ex gällande möbler för jag vet att det blir dyrare för mig i slutändan.
WT för mig är när man inte har så många val utan alltid måste köpa sina skor på Coop eller billigaste skobutiken även fast man VET att de går sönder efter några veckor
Jag förstår också att man inte "blir" WT av att heta ett visst namn, eller vara ung, fattig, ensamstående, ha hörnsoffa, takfläkt osv... Men varför envisas med "rätten" att kalla människor för det nedsättande epitetet White Trash??
Mamma C: använder du aldrig epitet för att beskriva ne person?? har du aldrig kallat någon rikemansunge, snobb, blatte, socfall ect.
Mamma C: Jag kallar ingen WT. Ingen människa är ju något skräp. Det är ett dåligt ord för "underklass"
helenagbg
Jag försöker undvika de nedsättande epiteten... Sedan kan jag ha _tänkt_ nedsättande om någon, men jag försöker undvika att såra människor i onödan.
Indianica
Mitt svar var inte till dig, utan mer generellt i tråden. Jag håller verkligen med dig om att underklass är ett bättre ord än att kalla människor för skräp.
Jag tycker inte heller att översättningen av wt är speciellt vacker. När jag skriver wt så syftar jag inte på att människor är skräp, det har helt enkelt blivit ett ord som för mig beskriver en viss grupp av människor.
Underklass passar inte bättre, för all underklass är inte wt.
Men om någon annan har ett bättre förslag så är jag inte sen att ändra mig, lovar.