• Jag o mina killar

White Trash

Nu ser man ju White Trash överallt på detta härliga forum
    Det verkar nästan vara det nya "inne" ordet på FL

Men vad betyder igentligen WT för dig igentligen?
    Vad står begreppet för i dina ögon?

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Emilღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden White Trash
  • Muppet

Jag förnekar inte klassamhället, MEN vem har rätt att säga att en viss grupp människor är skräpiga?

• Ciccin3
    Muppet skrev 2007-02-22 11:31:33 följande:
    hmmm. om man inte vill vara en white trash så får man inte handla på willys??? OOpps! Jag tror jag måste "byta upp" mig och börja handla på nk då istället.
    En till som har fattat hela grejen.

Allvarligt talat, hur gör ni för att helt bortse från alla de inlägg där vi gång på gång förklarar att man inte BLIR wt för att man heter ett visst namn, handlar på ett visst ställe eller fick barn när man va 17?

Man blir inte överklass för att man köper ett äpple i Östermalmshallarna.
    Lit de parade
  • Indianica

Muppet: Tycker det är lite kul att generalisera. Även om jag tycker klassamhället är tragiskt. Har själv kompisar som verkligen lever så här i stort och de hatar det. Hur kul är det att ALLTID måsta handla möbler på t ex Jysk som går sönder efter ett par månader och plastiga julklappar till barnen på Rusta? Nog har väl jag också handlat på t ex Willys ibland och jag har fyndat vissa matvaror, men jag MÅSTE inte handla där JÄMT, utan kan välja att köpa mat i delikatessbutiken också och lokalproducerat, vilket jag oftast gör. Jag har kunnat välja bort Jysk t ex gällande möbler för jag vet att det blir dyrare för mig i slutändan.

WT för mig är när man inte har så många val utan alltid måste köpa sina skor på Coop eller billigaste skobutiken även fast man VET att de går sönder efter några veckor

• CosmicCat

Jag förstår också att man inte "blir" WT av att heta ett visst namn, eller vara ung, fattig, ensamstående, ha hörnsoffa, takfläkt osv... Men varför envisas med "rätten" att kalla människor för det nedsättande epitetet White Trash??

• helenagbg

Mamma C: använder du aldrig epitet för att beskriva ne person?? har du aldrig kallat någon rikemansunge, snobb, blatte, socfall ect.

• Indianica

Mamma C: Jag kallar ingen WT. Ingen människa är ju något skräp. Det är ett dåligt ord för "underklass"

• CosmicCat

helenagbg

Jag försöker undvika de nedsättande epiteten... Sedan kan jag ha _tänkt_ nedsättande om någon, men jag försöker undvika att såra människor i onödan.

Indianica

Mitt svar var inte till dig, utan mer generellt i tråden. Jag håller verkligen med dig om att underklass är ett bättre ord än att kalla människor för skräp.

• Ciccin3

Jag tycker inte heller att översättningen av wt är speciellt vacker. När jag skriver wt så syftar jag inte på att människor är skräp, det har helt enkelt blivit ett ord som för mig beskriver en viss grupp av människor.

Underklass passar inte bättre, för all underklass är inte wt.

Men om någon annan har ett bättre förslag så är jag inte sen att ändra mig, lovar.

Lit de parade
  • Moomin
    Ciccin3 skrev 2007-02-22 11:53:21 följande:
    Jag tycker inte heller att översättningen av wt är speciellt vacker. När jag skriver wt så syftar jag inte på att människor är skräp, det har helt enkelt blivit ett ord som för mig beskriver en viss grupp av människor.Underklass passar inte bättre, för all underklass är inte wt.Men om någon annan har ett bättre förslag så är jag inte sen att ändra mig, lovar. Lit de parade
    Håller med. Jag översätter inte begreppt ordagrant utand et har helt enkelt blivit ett epitet....

På människor som svär åt sina barn, pratar med mat i munnen, går i mysbyxor på stan, fuskar med bidrag, plockar bort sina ögonbryn, har furumöbler och jätteplatttv med megahögtalare i vardagsrummet....
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
Svar på tråden White Trash