• Jag o mina killar

White Trash

Nu ser man ju White Trash överallt på detta härliga forum
    Det verkar nästan vara det nya "inne" ordet på FL

Men vad betyder igentligen WT för dig igentligen?
    Vad står begreppet för i dina ögon?

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Emilღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden White Trash
  • Muppet

Är det kanske alla de som är utbildade och FIIINA som FÅR se ned på alla andra. Kanske DET som är fenomenet?

• helenagbg

Men vad e skillnaden på att säga Snobb, blatte, alkis, wt eller bohem?

• lövet2
    helenagbg skrev 2007-02-22 08:37:42 följande:
    Men vad e skillnaden på att säga Snobb, blatte, alkis, wt eller bohem?
    Snobb är en beteckning på vilka åsikter man har.
    Bohem rör den självvalda livsstilen.
    Alkis rör ett beroende.
    Blatte går efter hudfärgen.
    Wt verkar mest gå efter om någon är fattigare, mindre intelligent och mindre "fin" än vad man är själv!
  • helenagbg

Och varför är det värre att sätta en stämple på en samhällsklass än vad det är på en grupp med människor som har annan hudfärg?
    Ni får ju vara lite konsekventa, är ni emot att man benämmner folk i största allmänhet eller är ni emot att man pratar om vita fattiga svenskar?

• lövet2
    helenagbg skrev 2007-02-22 08:47:24 följande:
    Och varför är det värre att sätta en stämple på en samhällsklass än vad det är på en grupp med människor som har annan hudfärg?
    Nej, det är inte värre - har någon sagt det?
    Blatte är knappast rumsrent.
    Alkis är ett mer hånfullt namn för alkoholist.
    Wt används för att håna en samhällsklass - som de flesta inte ens vet vilken den är! Herregud, det finns människor på FL som tror att om man använder samma smörkniv 2 ggr så är man Wt!

Alla de här 3 öknamnen används för att håna och trycka ner folk för något de inte kan göra så mycket åt - ursprung, hudfärg, beroende.
    Bohem och snobb visar på åsikter som man har, och det är självvalt och går att ändra.
  • helenagbg

fast jag måste nog erkänna att om jag sitter och beskriver ngn hemma så kan jag säga bohem enbart för att han såg lite bohemisk ut :)
    snobb för mig har inget med ngn åsikt att göra.

anledningen till att jag undrade om det var värre är dför att folk verkar ta illa vid sig just för att det gäller svenskar. kanske är det för att många känner sig träffade, vad vet jag?

• Muppet

Helenagbg: Eller så är det sådana som du som får människor att reagera. Sådana som du som verkar tro att du är bättre än många andra.

• helenagbg
    Muppet skrev 2007-02-22 10:03:44 följande:
    Helenagbg: Eller så är det sådana som du som får människor att reagera. Sådana som du som verkar tro att du är bättre än många andra.
    Ojojoj, snacka om att tro att du vet något. Jag kallar inte människor för WT. Jag ser inte på människor som sämmre än mig pågrund av sådana faktorer.
    JAg har väl en förmåga som du saknar att kunna se saker från ett annat perspektiv. Jag har varit objektiv i mina inlägg inte lagt mina värderingar där i.

Så innan du säger hur jag är så bör du väl känna mig. Eller är du en fördomsfull människa som bara dömmer??
  • Muppet

Om du läser det jag skrev så skrev jag VERKAR vara.. det är inte att dömma, utan jag får den bilden av dig att du är rätt dömmande.
    Ja, jag lägger mina värderingar i det jag diskuterar. Men en sak jag inte gör är att dömma någon, utan får jag en bild utan någon så skriver jag gärna "verkar vara" innan, för jag kan ju ha fel. (även om det är sällan)

• helenagbg

Ja, visst släng in ett litet verkar så att du är safe.
    Okey men säg till mig när i denna tråden jag var dömmande.
    jag sa ju tom att jag har samma bakgrund som du har... Än så länge har du bara kommit med känslor, jag har bara presenterat konkreta saker. Den enda gång jag sagt vad jag känner i frågan är när jag svarade på vad WT är för mig. jag har oxå sagt att jag inte kallar folk för det. Däremot var jag intresserad av vad skillnaden är på att sätta ngn i wt facket eller i alla andra fack som folk använder. Men hey det kanske gör mig till en person som dömmer folk. Obs jag använde kanske.

Svar på tråden White Trash