White Trash
Det verkar nästan vara det nya "inne" ordet på FL
Men vad betyder igentligen WT för dig igentligen?
Vad står begreppet för i dina ögon?
Bluescreen.
Varför är de inte mer sparsamma och äter billig och nyttig mat då?
Cigaretter kostar ju en hel del!
Dessutom har de ofta hundar ,gärna ett par stycken!
Är det att vara klok och rätta munnen efter matsäcken?
isisisis: Du har inte så stor kännedom om människans psyke, behov och om hälsa/livskvalitet kan jag förstå.
"De" ? Du skriver som om det allmängiltigt och undantagslöst förhåller sig på så sätt att fattiga och obildade människor är sämre på att sköta sin hälsa. (Dock förespråkar jag att de är sämre på att sköta sin hälsa för att de har sämre möjligheter, psykiska/fysiska och sociala)
Om du lever ett stressigt och pressat liv kan det för många vara svårt att få in rutinerna i vardagen där tid eller ork för matlagning finns.
Cigarretter kostar en hel del pengar, visst gör de det, men mår du dåligt och känner att du behöver röka för att kunna varva ner så kommer du att skrapa fram pengar till cigarretter.
Hundar kan vara både ett bra sällskap och en skön trygghet samt fylla människors vardag med mening.
Äh!
Jag har själv varit fattig i halva mitt liv.
Har haft ett liv som de flesta skulle gråta över,och knappt blivit människor av att leva.
Det är bara du själv som rår över dittt liv!
Du bestämmer vad du gör med det,det är dina beslut som får konsekvenser.
Jag är den jag är idag,för att jag är en överlevare.
Mina barn är duktiga och fina barn,jag har bra arbete och god ekonomi.
´Jag kunde lika gärna vara en missbrukande prostituerad uteliggare.
Jag har ingeting till övers för folk som skyller ifrån sig.
Och skyller sina problem på andra.,så samhället ska ta hand om dem.
man får faktiskt ta ansvar över sitt eget liv.
isisis; Detsamma gäller mig. Jag är också en överlevare, dock har livet gjort mig mer ödmjuk än vad du ger intrycket av att vara.
Idag har jag god ekonomi, men det är ingen skillnad på min uppfostran av sonen nu mot då och jag är fortfarande ung ensamstående mamma.
Jag är ödmjuk när det är passande.
I övrigt så säger jag vad jag tycker.
Jag har levt i så många år och inte sagt ifrån.
Det får en att må dåligt.
Jag finner mig aldrig i en situation som får mig att må dåligt.
Då förändrar jag situationen.
isisis: men så länge det inte påverkar dej har du väl ingen anledning att säga ifrån? Diskussionen gäller alltså människor som på grund av att de är lågutbildade och/eller låginkomsttagare (eller väljer att kalla sina barn Kevin eller Tindra) blir kallade för White Trash (vitt slödder).
Jag spann vidare i tråden efter HelenaGBG:s inlägg om matvanor och rökning.Sen ledde du vidare diskussionen,så jag var tvungen att förklara andra saker!
isisis: Och jag försökte förklara dina frågor om orsaker till varför vissa människor röker. Självklart lever fattiga människor oftare i stress än rika människor. Det blir en fälla, ett moment 22, vilket i sig inte är någon anledning att nedvärdera människor.
Jag tror inte stress får människor att börja röka!
Och att sluta beror ju på viljestyrka.
Jag tycker inte man kan skylla sitt beslut att inte sluta röka på att man är arbetslös!