• Jag o mina killar

White Trash

Nu ser man ju White Trash överallt på detta härliga forum
    Det verkar nästan vara det nya "inne" ordet på FL

Men vad betyder igentligen WT för dig igentligen?
    Vad står begreppet för i dina ögon?

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Emilღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden White Trash
  • Bluescreen

Helgona; varför använda de orden på en samhällsgrupp över huvud taget?

Jag kan förstå om man anser en enskild individ vara "slödder" eller "patrask" (jag har själv den åsikten om en del människor), men att dra det omdömet över en hel samhällsgrupp tycker jag är riktigt inskränkt.

• lövet2
    Moomin skrev 2007-02-21 17:03:37 följande:
    Ts: Jag undrar fortfarande. Är det lika ouppfostrat att använda epitetet snobb på någon?
    Eftersom jag använde uttrycket snobb själv, så svarar jag på det.
    Snobb har att göra med en människas åsikter, ungefär som att vara religiös eller rasist. WT däremot verkar inte ha med åsikter att göra, utan är ett samlingsnamn för människor som anses "mindre fina" än snobbarna.

Jag anser inte att det är ouppfostrat att sätta en beteckning på någon pga dennes åsikter. Däremot att göra det pga bakgrund, ekonomi, utseende, namn etc ....
  • Muppet

Helgona: VET bildade mer??? Ja de vet mer om det de är bildade i och det behöver inte vara mycket eller de behöver inte ens ha vetskap om hur man tar hand om barn, eller hur?
    Man behöver inte ha en stämpel för att ha värderingar. Värderingarna sitter inte i utbildningen.
    Tycker det är otroligt obildat av dig att skriva white trasch i stället för white trash som det faktiskt stavas. Och de människor som du tycker är white trash kanske kämpar var dag för att få se sina barn mätta och trygga. De kanske har värderingar du saknar. Hur kan man någonsin kalla en annan människa skräp utan kännedom om denne??? Bara dömmer så ytligt som möjligt!
    Nä, white trash är de som dömmer för de har kännedom om någon annan!

• Myrongen

Nån som doktorerat i fiskbiologi måste vara en jävel på barnuppfostran...

• Myrongen

Muppet om inlägg 39: "Tycker det är otroligt obildat av dig att skriva white trasch i stället för white trash som det faktiskt stavas."

Klockrent! Det är inte alltid de som gafflar om WT låter så bildade heller...

• Bluescreen

Helgona;

"För att bildade vet mer...ganska självklart iof

Se er omkring de barn som behöver hjälp, som det inte går bra för i skola dagis osv vilken socialgrupp kommer deras föräldrar ifrån?"

Vet mer? Vad har vetande i mikrovetenskap eller liknande med barnuppfostran att göra? Det resonemanget köper jag inte. Tvärtom tror jag många gånger att människor som kämpar varje dag med ett slitigt jobb och många räkningar vet mer om hur livet kan se ut och blir mer ödmjuka inför livet.

Och barn som behöver extra hjälp i skolan tror jag inte hör till någon särskild samhällsklass, dyslexi finns till exempel hos alla sociala grupper, likaså DAMP, ADHD och så vidare.

• helenagbg

Det är dock fastslaget att outbildade människor generellt har svårare att ta till sig och söka information.  Det resulterar tex i att obildade människor i högre grad röker, är överviktiga ect.
    Ett fint exempel som det stod om i metro i sommras är att barn till outbildade föräldrar använder solskyddsfaktor i sämmre utsträckning och åker oftare bil utan bilstol ect.

• Bluescreen

helenagbg; Angående rökningen tror jag inte att rökningen på något som helst sätt skulle bero på svårigheter att ta till sig information om dess skadliga effekter. Däremot kanske outbildade människor har en tuffare livssituation, sämre livskvalitet och sämre hälsa. Rökningen sänder frigör en belöningskänsla i hjärnan, vilket ger en avstressande effekt.

De som glider fram på räkmacka i livet kanske inte behöver denna stimulans i hjärnan för att må bättre.

Svar på tråden White Trash