• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Jessa6

Hallonfot: Det är väl för att man inte ska vara hemma och tillgodoräkna sig 25 nya fullbetalda semsterdagar efter ett år. Hälften är det både på föräldraledighet och studieledighet. Lärare har ju ganska bra avtal iofs men alla går väl under semesterlagen, be honom kolla upp det annars med sitt lönekontor.

• Hallonfot

Jessa6: Ok, tack för svaret. Och det kan man ju förstå att man inte ska kunna gå hemma och tjäna ihop semester så man kan gå hem igen när man väl börjat jobba. Därför vill jag spara lite semester som jag kan ta ut nästa sommar istället.

• Hallonfot

Hi hi, för er som följt mina virriga frågor så har jag här hittat helt suverän information på försäkringskassans hemsida (efter lite letande):

Anställd
    Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel, OB-ersättning, vikariatstillägg och provision. Vissa inkomster får däremot inte räknas med i SGI eftersom det inte är arbetsinkomst. Det gäller

sjukpenning, föräldrapenning eller annan dagersättning

studiestöd
    arbetslöshetsersättning
    pension
    kapitalinkomst
    skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av fri bil eller kost och logi
    kostnadsersättningar, till exempel traktamenten
    avgångsvederlag.

Exempel
    Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen på följande sätt:

månadslön x 12 månader eller
    veckolön x 52 veckor eller
    timlön x 2080 timmar.
    Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.

Om du har ett bruttolöneavdrag, till exempel när du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och SGI i motsvarande mån.

Årsarbetstid
    Samtidigt som du lämnar uppgift om din årsinkomst anger du även din beräknade årsarbetstid. Årsarbetstiden används för att beräkna ersättningen per dag om den ska timdagberäknas. Årsarbetstiden är din ordinarie arbetstid under det närmaste året inklusive semester. Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid (inkomsten av till exempel övertid kan ändå vara sjukpenninggrundande). Om den ordinarie arbetstiden varierar görs en genomsnittsberäkning

Så nu vet vi!

• jennsans

alla föräldra dagar är inte semestergrundande. kommer dock inte ihåg hur jobbarkompis sa till mig. men försökte räkna ut hur många dagar jag eg har. kommer dras minus på typ 2 dagar av de som står på mitt lönebesked.
    visar sig väl

går hem 4/6 med semester en vecka. sen hoppas jag verkligen min HP blir beviljad. alla andra fått på jobbet.

tror mina lungor är förkylda *skratt* jag mår prima men hostar o hostar. känns som träningsvärk i magen nu med *stackars bebis*

• mrsbygg

dumma sgi..fick ej behålla min.

så jag får juh ingen sjukpenning nu när ja är sjukskriven! bra irriterande..
    hoppas ja har mammadagar kvar iaf som ja kan ta ut...

• Jen2006

Sitter och funderar på namn. Vi vet ju att vår lille bebbe är en pojke, desto svårare med namn måste jag säga (tjejnamnet var klart sedan länge )

Nu har jag lyckats snöa in mig lite på Liam, vad tycker ni om det? Vill ha ett kort namn som inte förkortas (jag vill med andra ord kalla min son för det han heter och inte en förkortning...)

• Prinsessan Zelda

jag ska ta ut semster i början av juni, om jag inte får havandeskapspening. Kan ju hända att jag blir sjukskriven tidigare för foglossning osv. men jag hoppas kunna jobba till juni. sen ska jag slappa och ha sommarlov  

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Hallonfot

Vi har också tjejnamnet klart sen länge men funderar på killnamn. Vi har än så länge fastnat för Noel. Jag vill också ha ett kort namn så man "orkar" säga namnet hela tiden och inte ett smeknamn. Storasyster heter Alva men jag tycker egentligen inte att det måste passa bra ihop med henne. De ska ju inte vara barn hela livet och bo ihop.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3