• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • jeli81
    Sofia27 skrev 2007-03-16 10:18:05 följande:
    Jeli81: jag har gjort chokladmoussen i förväg och den har varit lika god både en och tre dagar efteråt
    Vad bra!! Den står i kylen och gottar till sig nu :D
    Tuffsluffsan skrev 2007-03-16 13:46:59 följande:
    Hej!Var tvungen att titta in och se hur det går för er!Här är det fullt upp hela helgen, svärföräldrarna kommer på besök. Dem får hjälpa mig tömma frysen, för på måndag BÖRJAR MITT NYA LIV!Undrar egentligen hur många gånger jag har sagt det... Och konstigt nog börjar alltid mina nya liv på måndagar...:)Men nu är jag tok laddad! Jag har aldrig provat Gi, Atkins eller liknande... Så det är mycket att lära. Jag blev väldigt imponerad av "Sofia 27" -10 kilo på 1 månad!!!!!!!! WOW!Tänkte jag skulle göra menyer för hela veckan, men jag har lite svårigheter med frukost.Jag brukar äta havregrynsgröt, äpple, russin och mjölk.....Det är ju nyttigt men hur mycket kolhyderater är det?????Nån som kan hjälpa?Får man dricka kaffe....?HJÄLP!
    Ja men det här med måndagar kör jag också med! :) Enklast så ju! :) Jag kan berätta att jag ätit enligt atkins sen i måndags och imorse vägde jag mig och har redan gått ner 2,9 kg.
    Tyvärr så är den frukosten du äter helt utesluten. :(
    Frukt får du inte äta och jag antar att russin hör dit också. mjölk använder jag i min smoothie som jag äter på mornarna så i lagom mängd går det bra! Med havregryn vet jag inte, dock inget jag äter själv så jag har inte funderat på det.

Jag brukar äta så här till frukost.
    Smoothie gjord på 1dl mjölk, 1 dl youghurt med vaniljsmak, och bär enligt eget tycke oh smak.
    Sen äter jag en bit gurka och dricker ett stort glas vatten till. Man håller sig faktisk tro det eller ej fram till lunch.
  • jeli81

Hej tjejer!! har hittat bra info om vår diet! Märkte att jag tydligen inte äter riktigt rätt, men det fungerar ju ändå :D

7 gyllene regler för fas 1 1. Ät tre måltider och tre mellanmål per dag.
    2. Ät magra proteiner.
    3. Ät mycket grönsaker.
    4. Ät hälsosamma fetter.
    5. Ät ingen frukt, bröd, potatis, pasta, ris, kakor eller godis.
    6. Ät normala portioner.
    7. Glöm inte att promenera minst 20 minuter varje dag.
    Det kan du äta: 1. Magert kött, utskuren biff, kalvkött.
    2. Kalkonbröst, kycklingbröst.
    3. Alla typer av fisk och skaldjur.
    4. Kokt skinka, rökt skinka, fläskkarré.
    5. Fettfri ost eller ost med låg fetthalt.
    6 Jordnötter, pekannötter och pistaschnötter.
    7. Hela ägg, om din läkare inte
    ordinerar annat.
    8. Mjuk tofu med låg fetthalt.
    9. Kronärtskocka, sparris, baljväxter, bönor, broccoli, blomkål, selleri, gurka, aubergine, sallad, svamp, spenat, tomat och zucchini.
    10. Oliv- och rapsolja.
    11. Alla kryddor som inte innehåller socker.
    12. Sötsaker: Max 75 kcal per dag. Chokladpulver och kakao utan socker, hårt godis, sötningsmedel.
    Ät inte: 1. Kött med mycket fett såsom bringa, lever och revbensspjäll.
    2. Kycklinglår eller -vinge. Kalkonvinge, gås och anka.
    3. Honungbakad skinka.
    4. Kalvbringa.
    5. Brie, Edamer eller annan ost med mycket fett.
    6. Korn, rödbetor, morötter, majs, sötpotatis, potatis.
    7. All frukt och fruktjuice.
    8. Allt bröd, müsli, flingor, havregryn, ris, pasta och bakverk.
    9. Glass, mjölk, sojamjölk och yoghurt.
    10. Alkohol, exempelvis öl och vin.
    11. Light-produkter eftersom fettet ofta är ersatt med kolhydrater, eller socker.
    Så kan en dag se ut i fas 1 Frukost:
    1 3/4 dl tomatjuice eller annan grönsaksjuice.
    Äggröra med rökt skinka, färska örter och svamp.
    Koffeinfritt kaffe eller te med minimjölk och sötningsmedel.
    Mellanmål:
    1 1/4 dl Keso, blandade med 10 hackade körsbärstomater och gurka.
    Lunch:
    Caesarsallad med skinnfri kycklingfilé, men utan brödkrutonger.
    Mellanmål:
    Humus med färska grönsaker.
    Middag:
    Kycklingbröst med paprika och aubergine grillade i ugn.
    Blandad sallad med gurka, paprika och körsbärstomater. 2 tsk balsamvinäger.
    Dessert:
    1 1/4 dl Kesella, 10 procent, blandad med 1/4 tsk vaniljextrakt och sötningsmedel. Serveras kall.

Källa: "The south beach diet" av Arthur Agatston (Rodale Press)
  • jeli81

Efter de första två veckorna får du gradvis börja äta fler kolhydrater igen, såsom frukt, sötpotatis och fullkornsprodukter, vilket gör att viktnedgången går långsammare. Att gå ner ett halvt till ett kilo i veckan är vanligt. Fortsätt att äta enligt fas två tills du nått din idealvikt.

3 gyllene regler för fas 2 1. Börja med en frukt per dag och fortsätt med lite fullkornsflingor eller fullkornsbröd.
    2. Välj mat från listan med tillåtna ingredienser. Målet är att äta fler långsamma kolhydrater och ändå gå ner i vikt. Om du inte går ner i vikt äter du för mycket kolhydrater eller fel sorts kolhydrater.
    3. Glöm inte att röra på dig minst 20 minuter varje dag.
    Det kan du äta igen 1. Äpplen, blåbär, cantaloupe-melon, grapefrukt, mango, apelsiner och persikor.
    2. Mjölk, yoghurt och sojamjölk med lite fett.
    3. Begränsat av fullkornsbröd, fullkornsmuffins, flingor, havregryn, fullkornspasta, pitabröd, brunt ris och vildris.
    4. Black-eye-bönor, pinto
    bönor, sötpotatis och jams.
    5. Mörk choklad.
    Det bör du äta sällan 1. Bagels, vitt bröd, kakor, cornflakes, ljus pasta, potatis, vitt ris, kakor.
    2. Rödbetor, konserverad frukt, fruktjuice, ananas, russin eller vattenmelon.
    3. Honung, glass och sylt.
    Så kan en dag se ut i fas 2 Frukost:
    Bärsmoothie, 2 1/4 dl
    naturell yoghurt
    0,5 procent mixad
    med 1 dl bär och 1 dl krossad is.
    Mellanmål:
    1 hårdkokt ägg.
    Lunch:
    1 skiva fullkornsbröd med 2 skivor rostbiff och sallad, tomater, gul lök och senap.
    Mellanmål:
    Humus med färska grönsaker.
    Middag:
    Grillad lax med couscous och en mix av salladsblad, sparris, 1 tsk hackad dragon, 2 hackade tomater, 1 tsk olivolja, 1 hackad vitlöksklyfta,
    2 tsk vitvinsvinäger.
    Dessert:
    4 jordgubbar doppade i en ruta smält mörk choklad. Smält chokladbiten i micron och blanda med 1/2 tsk vispgrädde. Doppa varje jordgubbe i chokladen och lägg på bakplåtspapper på en tallrik. Låt stelna i kyla i cirka 15 minuter.
  • jeli81

När du nått ditt viktmål är tanken att du ska kunna äta enligt fas tre hela livet. Nu får du äta de kolhydrater du vill, men inte hela tiden. Om du går upp i vikt kan du återgå till fas ett under ett par veckor och därefter fortsätta med fas tre igen.

Så kan en dag se ut i fas 3 Frukost:
    1/2 grapefrukt. En tallrik havregrynsgröt med 2 1/2 dl minimjölk, kanel och 1 tsk hackade valnötter.
    1 förlorat ägg.
    1 skiva fullkornsbröd.
    Mellanmål:
    1 äpple med 1 tsk jordnötssmör på.
    Lunch:
    Grekisk sallad som är gjord på
    romansallad, gurka, tomat, rödlök,
    1 dl fetaost med låg fetthalt. Mixa 2 tsk olivolja, 2 tsk citronsaft, 1 tsk torkad oregano och 1/2 tsk salt och häll över salladen. Servera med naturell yoghurt 0,5 procent.
    Mellanmål:
    1 1/4 dl naturell yoghurt 0,5 procent.
    Middag:
    Limebakad fisk. 1 fiskfilé, 1/4 dl limesaft, 1/2 tsk dragonblad, 1/4 dl hackad salladslök. Lägg filén i en ugnssäker form. Droppa över limesaften, strö över dragonen och salladslöken. Lägg grillfolie över formen och baka i 15 - 20 minuter i 160 grader.
    Dessert:
    Skivade nektariner med färska eller frysta osockrade blåbär blandad med 1 dl naturell yoghurt 0,5 procent med 1/4 tsk vaniljextrakt.
  • jeli81

Riktigt gott men förvänta dig inte att det ska smaka som vanliga pannkakor för då blir du besviken.
    Vispa ihop 2 ägg, 3 msk krossade linfrön, 1 tsk bakpulver, lite salt, sötningsmedel och vaniljextrakt. Låt smeten vila och tillsätt lite vatten om för tjock. Stek som vanligt. Det blir två stycken ganska stora pannkakor.

Ett annat bra linfrö recept är linfrömuffins, en personlig favorit!
    Vispa 3 ägg, drygt 0.5 dl vaniljyoghurt (sockerfri!), 0.75 dl sötningsmedel, 2 msk olja, 2 msk vatten, 1 tsk bakpulver och 1 tsk baksoda samt 2 msk kanel och 1 tsk salt. Låt smeten vila i 5 min. Ös ned i 8-10 oljade muffinsformar. Grädda i 175 grader i 12-15 min.

broccoliomelett.
    Micra broccolibuketter tills genomvarma. Skär i bitar och fräs i stekpanna ett par min. Under tiden blandar jag 1 ägg, 1 äggvita med lite mjölk samt kryddar med salt och krossad torkad mejram. Häll över broccolin och stek tills ovansidan fortfarande är lite krämig.

För er som fortfarande är i Fas 1 och saknar frukt och bär kan jag tipsa om att rabarber är tillåtet. Pröva ljummen rabarberkräm smaksatt med sötningsmedel och kanel med lite sockerfri vanilj som dessert eller mellis.

• Ingefaera

Inga linfrö i linfrömuffinsen?

• Vanessa1

oj här ser jag att jag har mycket att läsa senare när lilltjejen lagt sig!
    Ha det så bra tjejer och killar om det finns någon kille här i tråden...

• jeli81

Haha jag såg inte det, kopierade receptet från bröllopstråden. haha ja vad kan tänkas vara i då, man får prova isg fram :D

Svar på tråden Atkins