• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • jeli81

Ja ägg och bacon på morgonen vette tusan om jag får i mig.. 2 kokta ägg och en smoothie är ungefär vad jag klarar av :D

• Tuffsluffsan

Hej Hej!

Vilken härlig påsk det varit, kanske lite för mycket godis för mig.... men nu är det nya tag!

Va mycket tips och ideér ni har skrivit. Har faktiskt inte tänkt på beasås... Mmmm gott!
    Jag känner mig toktaggad när jag läst allas inlägg. o så va jag inne på "mamma till 5 underbara barn" oj oj oj vilken snygging! ;) minus 38kilo!!
    Nu jäklar ska jag skärpa mig!!!!!!

"LinaL" :jag hade huvudvärk och va slö första veckan, sen fick jag tillbaka min energi! Kämpa på! 

• LinaL

jeli81:

Okej, låter gott med din smoothie iallafall:).

Tuffsluffsan:

Okej, ja jag tror att jag har läst det någon mer stans också. Men det är väl bara för att kroppen inte får i sig sockret det blir väl som en slags "avgiftning" antar jag. Men jag har märkt att man håller sig mätt på ett helt annat sätt när man äter efter atkins:).

Hur länge har ni andra hållt på och ungefär hur mycket är det vanligt att gå ner på en vecka?

• weroniqqa

Hej tjejer!

På måndag börjar jag med Atkins;) Ska hämta min bok idag....och äntligen tar min son sin ersättning nu:), inget mera ammande, så nu gäller det. 8 kg att gå ner till sommaren....

• LinaL

Jag satt och läste lite i atkinskokboken och under "Ät SÅ HÄR I INSTÄLLNINGSFASEN" på punkt nr 2 så står det att det inte är tillåtet att äta rätter där fett och kolhydrater eller kolhydrater och proteiner kombineras. Jag förstår inte riktigt vad dom menar med det. Skulle bli glad om någon av er andra kanske har ett svar på min fråga?

Sen stog det även att det inte var tillåtet att äta produkter som inte består av enbart kött t.ex. köttfärslimpa och köttbullar.

Menar dom färdiga köttbullar som man köper då eller menar dom hemgjorda?
    Menar dom att köttbullar kan innehålla t.ex. lök eller andra ingredienser?

Hittills har jag bara räknat antalet nettokolhydrater som jag äter, 20 gram/ per dag. Och försökt att äta sånt som jag vet inte innehåller några kolhydrater. Har jag gjort fel då?

Är det okej att dricka ett glas Coca cola light eller den nya Coca cola zero om man skulle bli sugen någon gång?

Många frågor, hoppas att någon kan svara på dem:)
    Tacksam för svar:)

• Ingefaera

LinaL: I den boken är dieten rätt extrem. Du kan äta köttbullar och köttfärslimpa om du vill, så länge du inte har någon slags ströbröd i den. Du kommer att gå ner ändå. Det är nettolohydraterna du ska hålla koll på, du verkar göra alldeles rätt. Visst kan du dricka cola light eller zero om du vill, men tänk på att sötningsmedlet kan bråka med ditt blodsocker.

Lycka till!

• wellah

*lägger i favoriter*

Kämpar mot mammafläsket! -41.7 kg av 53!
  • LinaL

Ingefaera:

Okej, tack så mycket för svaret. Vart bara förvirrad när jag läste det:). Ja det kanske är så att den är rätt extrem, det har jag inte tänkt på:P Man kanske måste ta det med en nypa salt för att man ska kunna leva efter atkins. Att räkna nettokolhydraterna är inte speciellt besvärligt tycker jag fast jag försöker äta sånt som jag vet inte innehåller några kolhydrater och sen äter jag lite sallad till lunch och middag och kött av någon form så det hoppas jag går bra:).

I boken står det ju även att man ska väga grönsaker, kokta grönsaker osv. men borde det inte räcka med att man endast äter lite sallad/grönsaker istället? Jag äter iallafall rätt mycket kött men jag vad jag har förstått är det okej?:).

Något jag kan rekomendera är Dr Atkins Ostburgare. Jag gjorde dem idag och dom var verkligen supergoda:) sen gjorde jag lite sallad på gurka,tomat,isbergssallad och lite rödlök och en dressing på Creme Fraiche, lite majonnäs och lite Heinz Chilisås den innehåller nog rätt mycket socker men jag tog lite iallafall:) Gott var det:).

Jag är förstår forfarande inte vad dom menar i atkinskokboken när dom skriver att det inte är tillåtet att äta rätter där fett och kolhydrater eller kolhydrater och proteiner kombineras????
    För man äter ju sallad/kokta grönsaker eller något sånt till köttet man äter ju och då kombinerar man ju kolhydrater och proteiner. Men det är antagligen inte så dom menar, men jag skulle gärna vilja ha ett svar på den frågan om det är någon annan som förstår vad dom menar med det???:).

Sen har jag börjat känna mig så varm hela tiden, jag som alltid varit frusen och kall. Kan det ha något med atkins att göra?

• Dezzan

LinaL: Bara det är ett multivitamin så spelar det nog ingen roll vilket du väljer. Tog såna där brustabletter, lila aktig burk som man kan köpa på ICA.

Du skrev att du börjar känna dig varm då du tidigare varit frusen, vissa personer alstrar värme vid fettförbränningen. Man kan även få huvudvärk, tuggummiben som jag kallar det, då benen känns som bly. Det är lite biverkningar som kan uppstå.

Jag äter beasås och aioli ( dom där vita burkarna, kalla såser ) där är det inget socker i. Man kan ju även äta ketchup ( den sockerfria ) och även Santa maria tacosås, ( fast inte så mkt det är 7 g kolhydrater )

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag verkar ha hamnat på en platå, har stått stilla nu i flera dagar. iofs ska man ju inte stilla sig blind på vågen eftersom det mesta händer ju med kroppen.
    Känner inte för att börja svulsta godis och andra godsaker, finns det ingen annan utväg, äta mer nötter eller frukt istället?

Svar på tråden Atkins