• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • Tuffsluffsan

Hello tjejer!

Klart man ska köra det som känns rätt för sig. Jag hoppar över frukt, men bättre att smaska på frukt än kexchocklad... Mmmm kexchocklad.... finns det nåt goare än kexchocklad....Åååå va jag saknar kexchocklad..... ;)

Igår blev jag super sugen på nåt på kvällen. Jag tog två knäckemackor med smör och salami.....
    Har jag syndat? Tänker att smör går ju, likaså salami (tror jag) men knäcke brödet, vet jag inte????

En annan fråga till mina medsystrar:
    äter ni ost? vad för ost då?

Jag bakade brödet idag (har tidigare skrivit receptet)
    Det var suuuuper gott och skitenkelt att göra! Inget ska jäsa. Bara blanda allt torrt, häll i filmjölk och lite sirap, blanda och in med 2 brödformer i ugnen!

Idag har jag ätit:
    frukost: 1 ägg, en halv avokado, smoothi (1 dl yoghurt, 1dl mjölk, blåbär)
    Lunch: rester från aubergingratäng (Den var super god, tack för receptet)
    Middag: köttfärslimpa med bacontäcke, tzasiki, broccoli
    mellis: en skiva nybakat bröd, med smör som smälte...... smarrigt!

Massor med vatten. Har hört att ljummet vatten är bra för fettförbränningen...

Kram på er sötnosar
    (jag bor i Oxelösund, utanför Nyköping)

• Ingefaera

Tuffsluffsan: Oh, vad smaskig din dag lät! Knäcke är nog ingen större fara, hellre det än vitt bröd, dessutom innehåller det oftast bara fullkorn.

Jag åt ost, philadelpia, cheddar och även andra. Ingen lättost dock, kan finnas socker i den. Selleri med philadelpia på är himmel!

• jeli81

Hallå brudar!!

Jag är också osäker på det här med knäckebröd, men jag köpte det idag ialla fall så jag kan variera mig!! Jag äter vanlig ost, jag struntar i vilken fetthalt det är, dock äter jag ost väldigt sällan så då kan jag äta lite ibland. :)

Idag har min dag sett ut så här med mat
    Frukost: Smoothie (yoghurt, mjölk, hallon)
    Lunch: Jag tog fajita sallad på max, jättegott!! Kanske inte det bästa att äta "chipsen" till men jag låtsades om som ingenting idag ;)
    Middag: ostkaka (lättostkaka, där var det inget socker utan nåt annat tillsatt, tror det fungerar) grädde och hallon till.

Sen har det blivit kaffe och nötter på kvällen. Har varit hos min mamma på tupperware party ikväll och hon hade köpt någon smarrig kaka och jag är så stolt att jag motstod den! Jag har blivit riktigt duktig på att motstå sötsaker nu förtiden, vilket känns toppen!!

NU kämpar vi på alla pinglor, tänk vad snygga vi kommer vara på beachen i sommar!!

Kram

• jeli81

Ja just ja, ett tips med avocado.
    Mosa avocadon och tillsätt lite salt och peppar el örtsalt bara och ta på en hård smörgås. Riktigt mumma!!

• Ingefaera

jeli81: Åh, det där är riktigt mums!

• Vanessa1

God morgon tjejer!!!
    Avokado - me like! perfekt mellanmål..
    Hur är det med er idag då, solen skiner på oss i Götet och snart är det ju lunchpromenad, kan inte bli bättre....

• jeli81

Ja det blev det till frukost och en smoothie. Usch idag är det mulet här hemma och jag är stormförkyld, känner mig inte alls på topp idag. Ska till skolan snart också och sen ska jag hem och lägga mig i soffan och tycka synd om mig själv, visst låter det skönt!! :D

Ja just ja, vet ni om man får äta stenbitsrom, eller ja vad de nu heter? Var på tupperware party igår och där var det ett supersmarrigt recept på en räkröa typ, kan skriva upp receptet om någon vill ha sen?

• jeli81

Skriver upp receptet ialla fall, tänkte jag skulle göra den i helgen :D

Symfoni med räkor och kaviar                    
    180g röd kaviar
    6 hårdkokta ägg
    1/2 lök
    4 dl creme fraiche
    3 msk majonnäs
    150 g räkor
    saft av 1/2 citron
    1 knippe dill
    salt & peppar
    6 gelatinblad

Garnering
    Sallad, räkor, ärtor och citron

Ha i kaviar i en burk, hacka äggen och häll i. Hacka lök och blanda i tillsammans med creme fraiche, majonnäs och räkor. Pressa i citronsaften i blandningen. Klipp dillen och ha i samt salt och peppar.
    Blöt upp gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Ta upp ur det kalla vattnet och smält i vattenbad.
    Häll de smälta gelatinbladen i blandningen medan du rör noga runt. Häll upp blandningen i någon passande form och ställ den i kylskåpet. Efter ca 2 timmar har den stelnat.
    Servera på en botten av sallad och garnera med räkor, citron och ärtor.

Jag tänkte använda en sockerkaksform, så blir det lite roligare form på den. Visst kan vi äta majonnäs? Eller har jag inbillat mig det? För det ser såå gott ut, ni skulle se bilden!! :D

• Sus69

Jag är oxå sugen på att prova atkins, kan jag kanske haka på?!?

• diddisen

Jag har inte läst hela tråden men jag måste bara tips som Kokboken,
    Nämligen Atkins dieten Kokboken. Mer än så heter den inte men den är verkligen superbra
    www.adlibris.se/product.aspx&so=1

Dom förklarar faserna och man får veta vilka recept man kan äta under vilken fas.

Svar på tråden Atkins