• jeli81

Atkins

Vill gärna höra om det är fler som äter enligt Atkins metoden eller liknande? Om vi kunde peppa varandra och utbyta lite tips och så!

Jag vet att många är emot den här "dieten" och vill inte höra något om detta, utan endast ni som kan hjälpa med tips och ideér!!

Kom igen nu! Nu kämpar vi på!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-24 22:01:28:
    Jag äter inte längre enligt atkins då jag och min sambo väntar tillökning. Men jag följer fortfarandr tråden och hejar på alla duktiga pinglor här inne!!

• Svar på tråden Atkins
  • Tuffsluffsan

Hej Hej!

Grattis Dezzan! Bra kämpat! 6cm, det är mycket!!!
    Kör du helt Atkins eller blandar du olika dieter?

Hur viktigt är det med de olika faserna?

Dezzan, kan du skriva hur en av dina dagsmenyer kan se ut...? *snälla* ;) eller det kanske finns fler som kan dela med sig....

GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!
    O ÄT MYCKET ÄGG!!!! hihi

• Mamma till 5 underbara barn

Kolla in mina bilder . Jag har käkat atkins/ Gi och gått ner 38 kg nu! Finns bara bild på 28 kilo mer än nu. Lycka till!!!!!!! Ni kommer bli såå pigga, glada och fräscha!

• Dezzan

Tackar tackar. Jag blandar inte dieter eftersom jag vet att denan är effektivast. Min svägerksa har gått ner drygt 20 kg sen i augusti. Hon har aldrig mått bättre.

Det jag äter är lite olika, det jag känner för. Sen är det ju viktigt i Atkins att äta sig mätt men inte proppmätt. Sen ska man äta när man känner sig hungrig. Men det vet ni ju redan. Men säger det en gång till.

Frukostarna brukar bestå av ostomelett på Gouda ost och knaperstekt bacon. Ibland bara omelett, har märkt att det är rätt så smarrigt att stoppa dit cream cheese på omeletten.

Annars till andra måltider blir det köttfärs med nån riven ost på , grönsallad, gruka, paprika, ibland lite tomater. ( Se upp för körsbärstomater, dom är sötare än vanliga tomater )
    Äter kyckling, kotletter, lax med gorgonzola och äter beasås eller aioli till det mesta. Men grönsalladen finns med i alla rätterna.

Har så dålig fantasi när det gäller matlagning, fast jag tycker det är skoj att laga mat. Det finns säkert mkt mer som man kan göra.

Nån som testat göra "chips" på zucchini? det ska visst vara smarrigt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tuffsluffsan:
    Äter man bara rätt och tar sina dagliga multivitamintablett så kan man stanna i fas 1 längre än två veckor. Men då kan det vara bra att man får i sig all näring som behövs, eftersom fas ett är ju den extrema fasen då kroppen ska ställa om sig till att förbränna fett än energi. ( kolhydrater)

Tänk varje gång ni blir sötsugen på en bulle, cola eller vad det nu kan vara. "Vill jag se ut sådär igen, och vill jag att den lagras som en bilring rung min midja " För det är det socrket gör.
    När man väl gått ner till sin idealvikt så självklart kan man ta sig nån bulle, sockerkaka eller godis bit nån gång.

LYCKA TILL ALLA!! Å kämpa på.

• LinaL

Hej!

Va roligt att ni har startat en Atkinstråd. Jag har precis börjat med atkins (idag) och jag hoppas på att kunna gå ner 10-15 kilo. Beställde Atkins Kokboken och den är verkligen jättebra:).

Tycker att det är jobbigt med alla som skriver att det är farligt att hålla på med atkins, men om man läser om folk som håller på med atkins så verkar dom må toppenbra och gå ner i vikt. Hoppas att även jag kan lyckas:). Det som är så bra är att man verkligen får äta det som är GOTT:) och att man inte behöver vara hungrig.

Har även läst att man ska äta något vitamintillskott, undrar om ni har något bra tips om vilken sort man kan äta?

Hoppas det går bra för alla er andra ser verkligen fram emot mitt nya "liv":)

• Dezzan

LinaL:
    Hejsan och välkommen hit.
    Det stämmer att man ska äta vitamintillskott.
    Jag äter ett multivitamin som finns på ica.
    Vissa kan behöva äta kalcium vitaminer oxå, men det där känner man efter ett tag.

Sen är det jätteviktigt att dricka mycket vatten ( vilket jag är lite dålig på ) det hjälper att rensa ut lite.

Har inte kollat i den där kokboken. Finns det bra recept?

• LinaL

Dezzan:

Okej, så man kan ta vilken sort som helst? Eller ska det innehålla något speciellt?
    Att dricka mycket vatten tycker jag också är lite "svårt" men man får väl göra sitt bästa:).

Ja jag är jättenöjd med boken jag tycker att det finns jättebra recept som inte så "krångliga", självklart finns det dom som är lättare än andra:). Det finns förrätter, lunchrecept, middagsrecept(varmrätter) med både fisk,kött och fågel, det finns även efterrätter mm. Sen beskriver den även dom olika faserna, det finns exempel på veckomenyer för alla faser mm. En bok som jag kan rekomendera. Det är skönt att kunna kolla i den när fantasin tar slut:).

Idag är det min andra dag och gårdagen gick bra men jag hade huvudvärk, vet inte om det berodde på att jag börjat med atkins eller om det var något tillfälligt.

Hur är det med färdiga kalla såser t.ex Bearnaisesås? Och om man ska grilla går det bra att använda färdiga marinader då?

• Ingefaera

Nu har jag snart följt Atkins/Gi i en vecka och känner mig ytterst duktig. Har stoppat i min lite frukt och bär dock, men känner inte att jag behöver ha dåligt samvete för det. Vill gärna tipsa om Lauritzsons "Våra bästa GI-recept", massor med bra recept även anpassade helt för Atkins. Lägger gärna ut recept från den om någon vill.

Har ingen våg så jag kör med måttband.

Någon som har bra frukosttips?

• jeli81

Hallå allihopa!!

Har varit jättedålig på att uppdatera här inne och jag har inte ätit atkins på över en vecka, fråga mig inte varför för det vet jag faktiskt inte själv. Jag har ialla fall kokboken nu och jag tänker köra hårt från och med idag med det! Nu är det inget mera fusk för mig. Operation skärpning inledd!!

Jag tycker kokboken är bra med tips och idéer, det jag dock inte tycke rom är att det bara är recept på äggröra och olika omeletter, och jag tycker inte om omelett.. Så det blev inga tips för mig där heller :( Men jag tror jag kör på med min smoothie även fast man inte ska äta och  dricka mjölkprodukter.

Vad roligt att höra hur bra det går för er alla! Välkomna alla nya!!

Beasås äter jag, det går alldeles utmärkt att äta till, kolla bara så att det inte är socker, och andra kolhydrater i, eller rättare sagt att det är den mängd du får äta per dag. Hoppas jag inte snurrat till det för dig här nu!

• LinaL

jeli81:

Jag kan hålla med dig om att det blir lite för mycket äggrecept i atkins kokboken:) Man lessnar rätt snabbt på att äta ägg varje morgon. Men annars tycker iallafall jag att recepten är helt okej:).

Fast veckomenyerna tycker jag kan bli lite jobbigt, man vill ju äta det man är sugen på:). Men i alla recept så står det ju hur många nettokolhydrater en protion innehåller och det tycker jag är kanon för då blir det lättare att hålla rätt bra koll iallafall, speciellt för mig som är nybörjare:). Hur gör du din smoothie? Jag kan nämligen tycka att ägg & bacon är lite för mastigt tidigt på morgonen.

Ja det är ju skönt om man kan äta färdig beasås för det är lite krångligt att göra egen tycker iallafall jag.

Hur är det med rökt skinka? är det okej att äta det? Eller ska man hellre äta kokt skinka? Är det så att man inte ska dricka några mjölkprodukter alls?

• jeli81

LinaL: Ja jag är slö och gör inte egen beasås :D
    Rökt skinka tror jag är bättre än kokt, men det var nånting med den rökta som jag inte kommer ihåg nu, ska försöka kolla upp det! Jag tror att man ska undvika mjölkprodukter första tiden, men jag måste få i mig lite.

Jag gör min smoothie på följande sätt

ca 1dl yoghurt, vanilj smak, fungerar även med andra smaker. Se till att den är UTAN socker bara.
    ca 1dl mjölk, för bästa resultat använd sojamjölk, men ajg använder vanlig "blå" mjölk
    och bär i lagom mängd, jag brukar ta i så det ryms i burken jag mixar det i. Men det är smaksak. Jag brukar ta hallon el björnbär.

Svar på tråden Atkins