• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Frill

Sannixx och Cirpen, Adam har också sovit nästan hela dan. I vagnen, i babysittern och i våra och kompisarnas famnar. Funderar på om han har en tillväxtperiod? Han har ju mest fettat på sig tidigare, så nu kanske han skjuter iväg lite på längden.

Cirpen, jag har också fattat det som att det är för att inte förstöra näringen som man inte ska hetta upp för mycket.

God natt.

• Sole

kikar in lite snabbt innan jag har date med soffan för att få sova inatt.

hoppas ni alla haft en trevlig kväll, vi hade några kompisar över på middag, man kunde nästan tror att de var småbarnsföräldrar när de åkte hem vid 22.30

kram o godnatt!

• BasseKatt
    Emma3 o Cirpen: Det går jättebra att micra bröstmjölk. Det gör de på Neo och de borde ju veta. Men man ska nog inte värma för mycket... Däremot ska man inte tina fryst mjölk i micron. Vi brukar värma sisådär 5-10 sek om det har stått i kylen så att det blir sådär mysigt fisljummet

Swenglish: Emil brukar käka vid 21-22 och sedan är det nattningsdax. Sedan vaknar han runt 3-4 och då matar sambon med flaska. Runt 6-7 är det sedan dax igen och då brukar det bli maratonamning och sovning om vart annat i sängen till 9 ungefär.

Idag har vi haft en lugn hemmadag. Emil har varit ganska så jobbig och inte kunnat gå att lägga ned (som vanligt alltså). Sabon har tagit hand om plutten sånär som på amningarna och jag har suttit och plitat dopinbjudningar. Mer än hälften är i alla fall klara nu.

Natti, natti!
  • Pippil8

BasseKatt och Cirpen - toppen att veta att det går att micra bröstmjölk! För nu har jag pumpat för första gången och planerar för några timmars mera sömn någon natt framöver

BasseKatt - du är duktig som orkar hålla på med inbjudningar och annat inför dopet fastän Emil inte är på tip-top-humör!

Swe - är det sår fortfarande eller gör det "bara" ont?!

Vi hade oxå middagsgäster igår och slängde ihop helstekt kött med rotsaker och en sista-minuten fetaoströra som blev hur god som helst Lilleman sov sedan som en prins - fler timmar i sträck än någonsin Dock den vanliga äta-gnälla-äta-perioden mellan 0500 och 0730.

Dagens frågor från Pippil8:
    -När man matar med flaska, vilken napp ska man ha?
    -Hur stora portioner bröstmjölk är lagom att frysa in och värma upp i taget? Alltså - ungefär hur mycket äter de vid ett tillfälle?

Härlig söndag på er!

• Swenglish

Tack för alla sova-amma-snutta-tips! tror vi har lite liknadne "rutin" som Bassekatt.

Dagens svar till Pippil8: Vi har Esska-flaskor (köps på typ Ica), de små som rymmer typ 130 ml. Sen köpte vi dinapp med minsta hålet, också Esska. På amningscentrums inrådan köpte vi sedan runda nappar från Bambino, minsta hålet, för att barnet gapar större om den =mindre risk för sugförvirring. Det är verkligen en djungel med napparna, man får prova sig fram. F äter oftast runt 100 ml per tillfälle, +/- 30 ml. Det är det som är lite jobbigt, man vet inte hur mycket man ska värma, och det barnet inte äter får man ju slänga sen, trist på de dyrbara dropparna. Vi har oftast värmt kylskåpaskall mjölk, och då är det lite lättare att värma lite först och sen en slurk till om det skulle behövas. Lite meckigare med fryst mjölk. Men det kanske räcker för er om du pumpar under dagen det som ska matas på natten, då kan du ju bara ställa in i kylen. Men tror du inte att du kommer att behöva vakna och pumpa även om din man matar? Skönt att det gick att pumpa! Hur mycket fick du ut?

• Swenglish

Uppdatering för mina bröst: Såren håller på att läka, jag tror att det som gör ont är den känsliga huden på vårtgården, och det inbillar jag mig kommer att härdas? Vi försöker göra som Björklöv och erbjda nappen om det inte gått så länge sen senaste matningen, för att brösten ska få vila.

Vad duktiga ni är som underhåller middagsgäster! Imponerad!

dagens fråga från Swenglish: Läcker ni fortfarande från det andra bröstet när ni ammar? Jag har ett vattenfall ner på Freddy när jag ligger ner och ammar=blöt säng, blöt mamma, blöt bebis. Nån som har tips?

• Emma3

Swe: Jag läcker lite fortfarande mer förut och mer på natten då brösten ibland är sprängfyllda. Jag brukar ha en uppsamlingskopp på det bröstet jag inte ammar, jag sover fortfarande med bh.

Mamma till underbara Leo 070320
  • Pippil8

Tack Swe för braiga svar! Ska kolla om jag hittar Bambino-nappar nånstans i Forum idag! Jag fick ut ca 50 ml vid min första pumpning.

Det är mest på morgonkvisten när lilleman äter väldigt tätt som jag hoppas kunna slippa ett mål och förhoppningsvis behöver jag inte pumpa då. Men vi får prova oss fram! Annars sprängs ju brösten efter sisådär 4-5 timmar så mer än så kan jag inte sova i alla fall.

Angående läckage - om det har gått lång tid sedan senaste amning så sympatiläcker jag fortfarande jättemycket! Måste köpa fler amningsBH-ar för trots inlägg blöter jag fortfarande ner dem allt som oftast!

Underhålla middagsgäster?! Det blir ju mest prat om Edvin, ofrånkomligen... Sånt där som jag själv tyckte var måttligt roligt innan jag var förälder, men nu är det andra tider

• Pippil8

En till fråga förresten - någon som har en "babywatch" eller vad walkie-talkie-grejor för barn kallas? Märke, pris, finesser? Tycker de verkar svindyra och funderar på att köpa nån på blocket men vet inte om det är någon man ska undvika eller några finesser man ska leta efter?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4