• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Hellur

Hej tjejer!

Oj vad dagarna flyger fram när man har barn Och då har dagarna blivit mycket längre nu också för vi går upp mycket tidigare än förut.

Idag var vi på promenad på förmiddagen och sedan hade vi några kompisar på lunch besök. De hade med sig paj och sallad så vi behövde inte göra någonting, var jätte skönt! Det är bra med andra föräldrar för de vet hur det känns och att man inte vill eller orkar fixa mat.

Även vi hade lite kompisar över igår kväll. Fast vi körde det enkla, köpte hem färdig mat. Men det blev nog lite för mycket för lilla William. Han brukar amma mycket på kvällarna och bli mer grinig och övertrött, men igår var det värre. Det var två andra barn med också så nivån vart lite hög emellanåt. Tror han vart stressad, kanske kände av att jag vart okoncentrerad också?

Idag blir det en skön hemma kväll i alla fall. Om han kör sin vanliga amningsmartaton tänkte jag bänka mig framför TV'n, en bra vän

• Frill

Zul, vad läskigt. Hoppas idag är en bättre dag.

Pippil8, vi fick höra på BB-mottagningen att man skulle köpa den billigaste nappflaskan, då får barnet anstränga sig mer, men att man skulle se till att de tar tag långt in. Vi har eska-flaskor och har behållt vanliga napparna - men vi använder de bara till tre mål i veckan ungefär. Å andra sidan är ju A van vid att äta från amningsnapp full med mjölk, så frågan är hur mycket han verkligen suger egentligen...

Sole, trista soffdrömmar. Jag drömde inatt att jag fått mitt andra barn men att jag inte kom ihåg något alls från graviditeten, inga ultraljud eller nånting. Och mamma sa att jag hade haft en jobbig graviditet med problem med ägglossningen???

A sov som sagt hela dan igår, så vi fick en lugn och skön middag med lite vin. Sen fick han mat strax före tolv, min man gav honom mat halv tre och sen tog jag honom vid halv sju - så jag sov sex och en halv timme nästan utan avbrott!

Nu har vi varit ute och promenerat runt Djurgården med ett par vänner, och fikat på Rosendal. A är sovig idag också och höll sig lugn hela utflykten. Känns som en helt ok helg!

• Hellur

Ang. babywatch - Vi fick en Philips i present av nyblivna farmor och farfar, de hade köpt den på specialerbjudande för några veckor sedan. Den är lite dyrare tror jag. Men vi är nöjda med den!

Mina bröst sympatiläcker ibland, mest på nätterna och om det gått längre tid mellan amningarna. Har då en mjölkuppsamlare från apoteket. En del av det som hamnar i den brukar jag smörja in hans rumpa med om den är röd.

Zul - Oj vad traumatiskt! Vad skönt att allt gick bra!

Nu är det matskrik...

• Frill

Swe, jag använder uppsamlingskopp på dagarna, men inte på nätterna och om man liggammar riskerar man verkligen att dränka sitt stackars barn, eller pyamasen i alla fall Brukar helt enkelt knöla in en handduk emellan så jag blöter ner den i stället för Adam.

• Swenglish

Zul- vad jobbigt! Skönt att slutet var gott!

Sole- tack för tips om billig men bra babywatch, ska införskaffa!

Har också mjölkuppsamlare men tycker att det är så meckigt att hålla på den samtidigt som man ammar... Men nu har jag märkt att det inte läcker lika mycket om jag låter amningsinlägget ligga kvar mot det andra bröstet, är väl pga trycket. Imorgon ska jag inhandla pigeoninlägg- hade en provförpackning och de var verkligen mycket skönare, fastnade inte alls Fast de är väl tätare, är lite rädd för svamp.

Min BM på amningscentrum sa att sk wideneck-flaskor (med stor öppning, tex dr.brown, eller flaskorna som hör till avent-pumpen) ärmt i vattenbad, tar ju längre tid men inte såinte är bra om man ammar samtidigt, för bebisen ska ha hela nappen i munnen, som Sole också påpekade. Vi har ingen micro så vi har alltid värmt i vattenbad, tar ju lite längre tid, men det är inte så farligt tycker jag.

Frill- hur klarade brösten 6 1/2 timme?! Impad! Åh, Rosendal, nu blev jag sugen att gå dit! Det är ju perfekt med vagnarna, fast man lär ju inte vara den enda med vagn...

Jag träffas gärna i veckan, kan tisdag och torsdag.

• cirpen

Dagens svar från Cirpen till Pippil8:
    -När man matar med flaska, vilken napp ska man ha?
    Säger som swenglish: Esskas minsta nappar, de som följer med flaskan man köper är aningen större hål på. I mitt fall resulterade det i kaskadkräkningar då hon äter för glupskt med dem.

-Hur stora portioner bröstmjölk är lagom att frysa in och värma upp i taget? Alltså - ungefär hur mycket äter de vid ett tillfälle? Detta är ju väldigt indivuellt...I mitt fall äter hon väldigt lite, iallafall om man jämför med de rekommendationer som står på modersmjölkersättningsförpackningen. Hon äter mindre än det minsta rekommenderade..... Pumpa ur max en gång, så får du se hur mycket som äts upp sedan! Det blir lite släng, men hellre slänga än att de slurpar i sig hela flaskan!

dagens fråga från Swenglish: Läcker ni fortfarande från det andra bröstet när ni ammar? Jag har ett vattenfall ner på Freddy när jag ligger ner och ammar=blöt säng, blöt mamma, blöt bebis. Nån som har tips?
    Mitt svar: dubbelvikt handduk i sängen, inlägg i amningsbehån, samt reserver på nattduksbordet!

Mina bröst har slutat bli sådär sprängfyllda nu, nu kanske det äntligen har stabiliserat sig!(Efter två månader!)

Var och hälsade på en polare i Årsta idag, skönt att få lunch tillagad samt lite "barnpassning" ! Hon hade stickat en kofta till tjejen, visste inte att hon hade såna talanger! Blev nästan lite rörd!

• Swenglish

Cirpen- tack! Det fanns alltså ingen mirakelmetod! handdukarna kommer att vara helt trådslitna när den här perioden är över! Bästa presenten-ett gäng gamla handdukar av mamma!

• cirpen

Zul: Vad hemskt! Förstår vilken panik du måste fått. men som Aiwendil skrev så tål bebisar säkert bra mycket mer än man tror...

Sannix och Emma: Om man micrar mjölken ytterst försiktigt och skakar om emmellanåt så värmen fördelas så tror jag nog det är OK. Jag micrar som Bassekatt bara tills det är "fesaljummet" och det är inte många sekunder! I början när det var så liten mjölkmängd värmde jag i vattenbad, men ju mer mjölk det blir ju längre tid tar det.....å med en matskrikig "onge" så.....

• Pippil8

Zul, din stackare, vad läskigt! Jag förstår att du grät hela dagen. Hoppas att du känner att hon mår bra nu!

Tack för svar om nappar och mängder bröstmjölk. Vi ska ju inte ge så ofta så jag provar med den minsta napp vi har hemma först. Tack även för svar om babywatch!

Swe, glömde säga att jag för det mesta lägger en frottélapp som suger upp sympatiläckaget, men när jag orkar stoppar jag in uppsamlaren i BH:n och samlar upp läckaget. Mjölken har jag sedan hittills har kastat men nu ska jag nog spara den. Fast ofta vaknar jag av att jag har läckt från båda brösten och det är stora fläckar på lakanet...

• Pippil8

Vad skönt ni måste ha sovit, Frill och Bianca Man uppskattar sånt på ett HELT annat sätt nuförtiden.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4