• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Frill

Swe, hoppas det gick bra med uteamningen.

Visst sympatiläcker det mer när man är bar om bröstet. Har råkat få uppsamlingskoppen snett några gånger, så bröstvårtan har hamnat mot plasten i stället för i hålet, och då har det inte kommit någonting alls. Lite jobbigt när man försökt spara ihop till nattmål.
    Min man har tagit ett nattmål från start (fast nu bara när han är ledig dan efter) och jag har aldrig gått upp och pumpat ur samtidigt. Det har gått bra, även om brösten spände en hel del i början. Nu kan jag hoppa över en nattmatning utan att det direkt märks.

Här gnälls det också på kvällarna, och igår mer än någonsin (fast ändå bara till och från i en timme). A brukar börja äta med frisk aptit, sen mot slutet börjar han gny, kryper ihop och släpper bröstet, samtidigt som han gapar och pickar allt vad han kan. Tydligen kan antibiotikan jag äter göra att han blir knorrig i magen. Testade i alla fall fläkttricket med strålande resultat!!! Tog honom helt enkelt i famnen och ställde mig framför fläkten på högsta effekt. Han tystnade direkt. När jag gick därifrån började han skrika igen, men så fort jag gick tillbaka så somnade han och fortsatte sen sova

Vivs, vad obehagligt. Jag brukade tidigare drömma att jag tappade barn över balkongräcken och sånt, och vaknade med ett ryck - men märkligt nog försvann det när jag blev gravid.

Vi har varit på SÖS idag och jag ska ha kvar slangen till på onsdag.
    Efteråt var vi i Sickla och åt god lunch på "Tutti Italia" mitt emot dieselverkstaden. Hann även testa amningsrummet i gallerian.

Har bara onsdag em inbokat på hela veckan, så jag kan också gärna tänka mig en träff. Kulturhuset låter bra.

• Sole

Frill
    "fläkttricket"?
    är det en vanlig bordsfläkt man ställer sig framför eller?
    du får gärna förklara!

idag fick jag lönespec från mitt jobb på "föräldralön" får man FK-pengar från jobbet eller?
    Första utbeltalningen på blyga 1100 kr förra månaden fick jag direkt från FK. Hur får ni andra?

• Ginger6

Sole, vi kan väl promenera tillsammans nån gång då? Vi bodde tidigare vid Skanstull också, gillar att gå därnere vid vattnet och Reagge- cafeet (hade inte öppnat än, låg bara båtar) Jag har inte kollat om jag får pengar från FK eller jobbet, både och tror jag eftersom jobbet kompletterar FK-ersättningen. Var det det du menade? Frill; torktumlaren funkar också. Vår fläkt låter inget så den kanske inte funkar då? Jonathan är verkligen jäääättegnällig nu. Han bara gnyr och känns missnöjd hela tiden när han inte sover eller äter. Rätt deppigt tycker jag!! Man känner sig så usel och otillräcklig! Han ville inte ens lägga sig i vagnen idag fastän han var mätt och bytt. Han skrek så han tappade andan tills jag tog upp honom då blev han nöjd direkt...höll på så några gånger tills jag gick ut med honom i famnen och vagnen med mig och la sen ner honom ute när han var lite dåsig...och nu sover han på balkongen. Buhuu man gör ju ALLT för att han ska vara happy!

• Sole

ginger
    promenerar gärna där, det är min dagliga tur
    vad sägs om någon gång nästa vecka?

• Emma3

Ja det finns ju ganska många babygym att välja på.

Leo har oxå gnäll perioder på kvällen och inte sover han mycket på dagarna, en havltimme hit och en halvtimme dit. Han sover mest och bäst i vagnen när jag går på promenad då sover han kanske runt 3 timmar.

Idag så har han varit lite gnällig vid amningen, han äter sen släpper han och sen tog gråter han så får han mer sen somnar han och då tar jag bort honom och då börjar han gråta igen, konstigt?

Sole: Vi har inte tagit upp samlivet ännu, jag vill först gå på efterkontrollen så jag vet att allt ser bra ut sen får vi se när det blir av.

Mamma till underbara Leo 070320
  • Frill

Sole, "fläkttricket" har jag lärt mig av min svägerska Tydligen kan dova ljud, som av fläktar eller torktumlare, lugna barn. I vårt fall vred jag upp köksfläkten på full fart. Funkade bra idag också, han blev helt tyst

Vad gäller samlivet så väntar vi också med avancerade övningar tills efter efterkontrollen. Har inga stygn men tycker ändå att det känns läskigt... Samtidigt känns det ju trist om det går för lång tid.

• Vivs

Idag har jag väntat på solen som skulle dyka upp på eftermiddagen... Den verkar ju inte direkt vara på gång så jag får väl gå ut ändå snart!

Sole - nej, här har man inget samliv överhuvudtaget..har dock funderat på det, jag har ju inga stygn eller nåt men det har tagit emot ändå, känns lite läskigt tycker jag! Har du läkt? Annars skulle jag vänta tills stygnen var borta, finns ju risk att de går upp.

Ja, Ginger, man gör ju verkligen allt för de små krypen.. det är otroligt frustrerande med gråtande barn som man inte vet hur man ska trösta!

Min lilltjej har rätt bra rutiner nu, hon sover ett tag på förmiddagen och ett tag på eftermiddagen. Äter var 3e timme, i 10-30 minuter. Leker i babygymet efter hon har vaknat och ätit och sen gungar hon i sin gunga och somnar där efter ett tag eller hänger på min axel en stund innan! Hon har till och med börjat bajsa samma tider varje dag, hi hi... Men, stör man rutinerna blir det gnäll på kvällen och övertrötthet som är svårbotad! Ska prova Frills fläkttrick nästa gång, vagn-över-tröskel fungerar inte alls...

• Vivs

Ha ha, Frill, såg att du svarade exakt samma som jag om samlivet!

• cirpen

vivs: Vad lustigt, jag brukar inte drömma mardrömmar, men nu när jag tog en tupplur idag så drömde jag om en påkörningsolycka där man såg lik...Och sen var det massor med döda kossor i skogen!

Sole: Samliv..hohoho..det vet jag inte vad det är..är det när man tittar på tv ihop..hihi..

• Sole

ho ho "samliv" låter så fint
    jag vill gärna vänta tills stygnen har försvunnit, men tycker det är viktigt att man underhåller kramar och pussar och hålla om varandra iallafall

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4