• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Vivs

Zul - skönt att allt är bra!! Det löser sig ju oftast fast man blir ju självklart livrädd när sånt händer..

Lillen - lät ju riktigt härligt med Italienresan, ska också kolla in bilderna vid tillfälle... Håller med om att det viktiga är att bebis somnar om mellan nattamningarna! Det gör Jennifer oftast och det känns som man har anpassat sig till att sova några timmar i taget, känner mig inte alls lika trött längre!

• Lillie74

Emma3, det jag köpte på Briobutiken kostade 169.

Zul, jag har en kompis vars bebis ramlade ner från sängen, det gick bra och han är 7 år nu och är helt "normal". Sen har jag en kollega vars bebis råkade ramla ut barnskyddet för han hade inte spännt fast honom så han ramla ur på asfalten, det gick också bra, men jag förstår att det måste ha varit skräckfyllt.

När jag hade satt i hopp babygymet och skulle ställa det över Filippa råkade ett ben trilla av och landade precis bredvid hennes huvud, hon blev jätterädd och började storgråta och bara de fick mig att börja böla så jag förstår dig.

• Swenglish

Välkomna hem Lillen och familj! Härliga bilder!

Ammade för första gången på några veckor inatt, det gick väl sådär, F verkar få magknip just under kvälls/nattmatningarna så han grymtade, ålade sig och böjde på ryggen så att det var jättesvårt att få honom att ta bröstet... Sen när han inte ville ha mera fortsatte han att ha magknip och somnade, grymtae, krystade, fes omvartannat i ett par timmar... Har märkt att han blir väldigt kinkig på kvällarna, kommer inte riktigt till ro. Igår låg han helt lugn och tittade i taket, plötsligt började han gallskrika som om han höll på att dö! Hjärtskärande. Men lugnade sig efter ett tag så jag tror inte att det är kolik? Har förstått att bebisar ofta har en "skrikperiod" på kvällarna? På dagarna är han vä'rldens lugnaste.

Lillie- "skönt" att nån mer har ont fortfarande, känner mig inte lika ensam! Men hoppas att det går över för oss snart!

Ska in till stan i eftremiddag och tror att nästa amning kommer att sammanfalla med det, så det blir till att amma i stan idag! Håll tummarna! Tycker ni förresten att det är jobbigt att hålla upp bebisen när ni ammar? Jag har kudde under när jag är hemma men jag tar nog inte med mig soffkudden på cafe!

• Björklöv

Det där med skrikperiod på kvällarna det skriver jag under på Swe... Igår kväll var en riktigt jobbig kväll stundtals då K skrek så hjärtskärande så vi höll på att gå sönder både jag och W. Fast när hon väl somnat efter sena amningen vid 22 så sov hon till 4!!! Och i morse sov hon när hon "normalt" brukar ha sin vakenstund. Det var nog en jobbig kväll för K med... 

• Ginger6

Hej tjejer och hoppas ni haft en skön helg! Lite blandat om man förstår. Fy va jobbigt Zul, förstår att du blev super-orolig. Skönt att hon inte tog någon skada och att katterna är hemma! Bra med flask-tips, jag har inte brytt mig så mycket när jag ger ersättning, använder den flaskan man fick till Avent- pumpen (som jag aldrig använder) Jag har inte pumpat nått, är som sagt lite rädd att mjöken inte räcker så jag vill "spara" allt som finns. Ger fortfarande ersättning på natten men portionerna verkar minska vilket är skönt. Tycker också att det är svårt att veta hur mycket han får i sig, om han är mätt eller bara "klängig" Fick en bok av en kompis som heter "Att växa upp och upptäcka världen" Om sju utvecklingssprång första levnadsåret. Kan jag varmt rekommendera! Känner precis igen 4-5-veckorsstadiet när barnet kan bli väldigt klängigt och snuttigt då det tar ett stort utvecklingssprång. J har varit jättegnällig hela helgen och mitt och mannens tålamod har varit på upphällningen. Rätt jobbigt. Han vill bara vara nära nära nära och helst mig, så det blir inte mycket annat gjort.

Tog en lång promenad igår som Frill ungefär. Gick till Gullmars och över till Skanstull och tillbaka över Liljeholmsbron. Stannade och ammade på en bänk i skogen och på Eriksdalsbadet...och ibland fick jag bära klängisen...men det var jättehärligt!
    Skönt att op gick bra Frill. Hoppas alla får en bra dag och att vi ses snart. Gärna kulturhuset! Kramar

• Vivs

Swe - det gör ibland ont på mig också när J ammar.
    Har märkt att hon får bättre grepp när vi liggammar så jag försöker göra det när vi är hemma. Och hon får även bättre grepp när hon inte är hysteriskt hungrig så jag försöker ge mat innan hon blir det..lite svårt ibland! Skrik på kvällarna är det här också ibland men på dagarna nöjt och glatt Det hör nog till!

Emma - jag har en annan typ av gym, också i plast. Grejerna på det kan man byta ut och flytta på. Kostade några hundra på barnens hus... bild finns i galleriet om du vill se!

• Vivs

Någon annan än jag som drömmer mardrömmar? Jag drömmer hemska drömmar varje natt, att jag hittar mördade människor och att jag kör över folk med bilen och sånt.. Helsjukt!

• Hellur

Hej!

Det där med skrikiga kvällar skriver jag också under på. W brukar äta ofta och vara kinkik och gnällig emellan amningarna.
    Han har svårt att komma till ro och att somna in ordentligt inomhus, på kvällarna brukar han decka till slut, men då är han bra skrikig innan, ska försöka mer med nappen då och se hur det går, ibland verkar han bara vilja suga och snutta.
    Men det är jobbigt på dagarna, somnar i vagnen om jag drar honom men vaknar efter tio minuter, max en timma. I dag har jag varit på kort promenad så nu sover han på balkongen, det är då han sover som bäst och längst.
    Lite jobbigt att gå på promenad, jag får ju inte dra vagn i uppförsbacke ännu och vi har en lång upp till oss. Så går fram och tillbaka på strandpromenaden nedanför oss, mysigt men lite långtråkigt.

Swe - Tycker det kan vara jobbigt att hålla upp W ibland när jag ammar, man blir trött i armarna och han kan slänga med huvudet och åma sig en del ibland. Hemma har jag amningskudde som ger hyfsat stöd, men brukar oftast ha en kudde eller nåt under den för att kunna vila min arm ordentligt.
    Hoppas det går bra att amma offentligt idag! Har inte gjort det någongång, är nervös inför den dagen.

Lillen - Låter som du haft en toppen resa till Italien. Ska in och kika på bilderna vid tillfälle. Välkommen hem

Trots att W tar mycket tid, speciellt eftersom han sover så lite men när han sover så blir jag rastlös. Nu sover han förhoppningsvis ett tag, men har svårt att bara sätta mig och koppla av och göra ingenting, utan tvättar, diskar, plockar och fixar istället. Ja ja, får väl försöka att koppla bort allt som måste göras och låta Erik ta hand om det när han kommer hem, vilket han gärna gör. Men är man envis och pedant så är man

• Hellur

Vivs - Dina drömmar låter inte roliga. Hoppas de går över snart!

Själv har jag inte haft några. Vaknar bara genomsvettig varje natt och med läckande bröst ibland Tror frotte plast skyddet jag har under lakanet gör att det känns värre än vad det är. När man kryper ner igen är det kallt men inte fuktigt. Men det var bra att ha imorse då W bajsade igenom blöjan och genom handduken jag lagt han på på sängen

• Sole

halloj tjejer!

Idag är jag trött, känns som jag vaggat spjälsängen nonstop mellan 00,30 och 03,30 men så är det ju inte, det känns ju bara så! Han har svårt att komma till ro efter matningarna, ligger och låter som han klämmer ut värsta korvarna men det känns som att han mer är missnöd, men ni förstår ljudet??

Ginger
    du var i mina "hoods" och promenerade, bor precis vid badet!

vivs
    låter inte som kul drömmar, sånna hade jag under graviditeten. Nu drömmer jag varenda gång att jag blir lämnad och är singel, det är skönt varenda gång man vaknar och det inte är så!

Idga var jag även på återkontroll hos min BM på mama mia och allt såg bra ut. Stygnen satt kvar och skulle höra av mig om de fortfarande satt kvar efter 4 veckor. Lite intimare snack nu men jag skulle ju vilja återuppta samlivet här hemma men mentalt tar det emot så länge stygnen är kvar...men det kanske inte är någon risk att de går upp??
    Ni behöver absolut inte svara - men har nån annan återupptagit samlivet ännu?
    Sen frågade jag om träning och hon sa att knipövningar och promenader räcker gott första 3 månaderna, sen kunde man börja på typ mammagympa.

hur sover era på dagarna förresten?
    V har en lång vakenperiod på morgonen och sen en på kvällen, på dagarna sover han mest och somnar rätt snabbt efter matning.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4