• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Auris

För att "försvara" urologerna lite så är det ju inte patienter som kommer första gången som de gör så med utan det är blåscancerpatienter som kommer var 3:e eller 6:e månad för att kolla att de inte fått recidiv. Jag tycker ändå man ska ha hyfs nog att hälsa på patienten påklädd.

• Kathrine

Ja då har man arbetat tre veckor sedan föräldrarledigheten upphörde. Det är så roligt att vara tillbaka men herregud vad det är stressigt.

Jag ska sluta kl 15 och det är så himla svårt att komma ifrån då. Det är ju inte precis så att ngn kommer och täcker för mig utan det känns som allt jag lämnar kvar måste den andra ul göra. Hur gör ni andra som går deltid och arbetar på avd?

Dessutom dessa jourer! Jag blev så besviken när jag fick mitt jourschema. Jag har fått "äran" att gå tre helgjourer på fyra veckor dessutom har jag fått nattjoursveckor med endast tre veckors mellanrum. Herregud min deltidstjänst käns just nu som en tjänst på 140%

• annry

Kathrine: Känner igen det där. Har fått mitt jourschema nu oxå och ska oxå ha många nattjoursveckor i sommar. Känns som man knappt kommer att vara på avdelning alls. Så typiskt att komma precis lagom till sommaren och känna sig som en slav. Men det klart att alla vill ju ha sina semestrar inkl jag så på något sätt måste det ju lösa sig. Börjar själv om en vecka efter 13 mån hemma och nylegitimerad. Jag ska jobba 80% och vara ledig en dag i veckan. Hur mycket jobbar du?

• KickStart

Sarkoidos *phew*
    Maken råkade ut för detta för snart 4 år sedan. Jag hade ärligt talat inte en tanke åt det hållet utan var först inne på en redig lunginfl.
    Inget rassel på lungorna dock men däremot en redig hosta och andfåddhet.
    Tjae- så svällde makens fotleder upp och började likna något som skulle ha gjort Zlatan överlycklig. Fötter och fotknölar blev i det närmaste fotbollsliknande..
    Så då åkte vi in akut.
    Efter en röntgen så visade det sig att han hade dubbelsidig lunginfl och hiluslymfom
    Så maken blev inlagd i dryga 3 veckor och under tiden utvecklade han diabetes mest troligt p.g.a. all kortison han proppades full med.
    Så jag och Sarkoidos är gamla bekanta

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Coxan:
    Jag är övertygad om att du fixade den tentan med glans *kraam*

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Kathrine

Annry Jag ska arbeta 0800-1500 tar jourkomp resten dvs 1,5 timmar. Barnen ska hämtas senast 15,45 och som det nu varit har jag flexat ut kring 1525.....

• erika86

Lillamysan: Jag var 19 när jag började. Hade 19,8 i betyg och 1,8 +extrapoäng på hp. Så man behöver inte ha 20,0 eller 2,0. Jag går tredje terminen i Umeå. Här kommer man långt på 1,8 i hp som grund. Men sedan kan man få extrapoäng för allt möjligt så man kan absolut klara sig med lägre, men allt sådant står på hemsidan och VHS katalogen.

ÅsaKj: Kul med en till Umeåbo. Hur långt har du kommit, om man kan uttrycka sig så? ;)

• Auris

Kathrine: kl 15 är en nästan omöjlig tid att komma ifrån. Det är därför jag har valt en ledig dag i veckan i stället. Maken däremot slutar tre två dagar i veckan men det händer ofta att han får ringa dagis och säga att han kommer senare...

Jag har jobbat 80% sedan i höstas men nu ska jag faktiskt gå upp på heltid ett tag och ta löpande jourkomp i stället. Vi har ju inte så jourtungt så vi har dygnsjourer och jag går ca 1 helgdag och 2-3 vardagar per månad.

Ett alternativ som jag faktiskt har funderat på är att i stället för att sluta tidigare börja senare någon dag i veckan. Då får barnen sovmorgon, vi slipper morgonstressen och jag slipper eftermiddagsstressen att försöka komma iväg klockan tre. Nackdelen är förståss att man missar ronden men en av överläkarna hos oss gör så och det verkar funka för honom.
    Ett annat tips är att det faktiskt kan vara lättare att sluta 14 än 15. Den som slutar 14 går ju inte att schemalägga på något på eftermiddagen medans den som slutar 15 får göra hela eftermiddagens arbete på två timmar.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2