• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Auris

Erika: Jag har hunnit en bit. Jag tog examen 2002 och har nu hunnit ca 1½år på min ST i ÖNH.

• SysterHedvig

novalee - beror helt på vilken termin man går på. Första två terminerna kunde man ta det rätt lugnt men allt eftersom läggs det mer tyngd på egenstudier.

• Kalinka

ÅsaKj:
    I Eskilstuna var jag faktiskt med om som sagt att patienter som kom på nybesök lades direkt i stolen. En pat upptäckte urologen en maffig blåscancer på. Han hade dock vett nog att pat fick klä på sig innan han gav det slutgiltiga cancerbeskedet. Alltid något...

• Kalinka

Jag och maken hade en tre-åring och en sex-åring sovandes här inatt (makens systerdöttrar). Det gick jättebra. Föräldrarna var lite oroliga innan, eftersom det var första gången tre-åringen sov borta utan dem, men det gick som sagt jättebra.

Men oj vad imponerad jag blev av maken. Jag smet iväg på ett litet party vid halv 8, och kom hem först vid 1. Och han är verkligen fantastisk med barn. Jag kommer nog att lära mig så småningom, men han är liksom redan där. Han är så pedagogisk och lugn. Vilket kap jag har gjort!

• Kalinka

Vi har börjat prata om det där med vilka tider man ska jobba och sånt på allvar i kursen nu. Det märks att folk är på väg bort från studentlivet, och vidare in i vuxenlivet.

Jag tycker att det är jätteskönt att min man jobbar inom byggbranschen och därför börjar jobba vid halv sju-sju, vilket i sin tur gör att han slutar halv fyra-fyra även om han skulle jobba heltid.

• annry

ÅsaKj: Hur gamla är dina barn? Jag känner som du att det är nog väldigt svårt att smita tidigare på em. Sambon är flexiblare så förhoppningsvis kan han lämna senare och hämta tidigare från förskolan. Hur mycket har era barn varit på förskolan? Å man får så dåligt samvete för att man inte kommer att vara hemma mer. Det gör inte saken bättre att jag kommer att ha 45 min bilresa till jobbet heller.

• Jalapeno

just nu har jag hemmaman men jag fasar för hösten. Ingen av oss vill gå ner på deltid och vi har inga föräldrar som hämtar. Jag får ta löpande jourkomp men ingen på klinken jobbar deltid så det ser knepigt ut. Det kommer vara enklast att gå tidigt på operationsdagar men det är ju operera man måste ha mest individuell träning på. Usch. Jag har sett nog med kollegor som försöker sluta kl 15. Det är bara på distrikt jag har sett det lyckas...

• Algots Pappa

novalee: I princip är de första två åren (i alla fall i umeå) rätt lugna men sedan blir det mer schemalagd tid och mot slutet är det nästan heldagar som gäller (obligatoriskt) men fördelen är då att man behöver läsa mindre.

Erika86: Kul med en till umeåstudent!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2