• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Lynley

Så fina saker ni gör allihop, både katter och ullmuddar och övriga. När det gäller strumpor, Frövi, finns det bra mönster på Garnstudio.com som är tämligen lättförståeliga. Jag hade själv strumpproblem tidigare, hälen, men har nu fått till det riktigt bra.

• Kerstin

Nu har jag börjat testa kattmönstret. Det var ju verkligen inte så svårt, tom för mig som aldrig har lyckats virka något! Fast jag har mest bara testat lite och då mest med ull...

Jag har bara en fråga: Finns det några tricks hur man lättare kommer ihåg var varvet slutar (när man virkar runt) och var i mönstret man är? I stickning finns ju markörer, men finns det något motsvarande i virkning? Kan inte komma på hur jag skulle få in stickmarkörerna i virkningen nämligen...

• Villain

Kerstin: Jag trädde in en tråd i annan färg i början av varvet så ser man dels vart varvet börjar/slutar och hur många varv man gjort. Sedan är det inte precis på maskan man måste hamna rätt men det var lättare för mig att hålla rätt på det då.
    Vilken färg blir det på din katt?

• Kerstin

Tack för tippset! Det var väl ungefär så jag hade funderat ut att man kunde göra också. Min katt kommer nog nästan bli en tvilling till din. Jag köpte lite bomull i gul, orange, ljusgrön och mörkgrön Paris för några månader sedan för att sticka grytlappar av, men det blev aldrig av, så katten blir ett utmärkt tillfälle att bli av med garnet. Sedan ska jag nog kanske sticka en drake av det gröna och resten orange.

• stenfalk

Jag har också börjat virka en katt. Och insåg genast varför jag avskyr att virka. Jag får så ont i händerna! Så min katt får bli ett långtidsprojekt med ett varv då och då. En orange katt blir det. Hittade ett nystan orange alpaca som jag inte kan begripa varför jag köpt, jag som inte gillar orange. Så jag tyckte att det kunde vara bra att göra av med det på en katt

Kerstin: Det är möjligtvis inte Norberta du har tänkt att sticka? knitty.com/ISSUEwinter06/PATTnorberta.html Hon är ju så söt!

• MagdaA

va avis jag blir på er som kan följa ett mönster på engelska! katten är ju verkligen söt, men jag är som sagt inte alls bra på engelska. Lite synd.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Kerstin

Magda84: Jag har faktiskt aldrig innan gjort någonting efter ett engelskt mönster och även fast jag pratar rätt mycket engelska på dagarna blir jag väldigt förvirrad av stick- och virktermerna. Men om du vill virka katten kan jag säga att det nog inte blir något problem alls. Det finns inte mycket mer än 3-4 olika termer som man måste översätta, sen har man hela mönstret. Jag har tom för mig att någon här på tråden skrev vad de olika termerna hette på svenska.

Så om någon vill börja på sitt första engelska mönster kan jag varmt rekommendera katten.

• stenfalk

magda: Våga prova! Det är inte så svårt som det ser ut, och vi hjälper till här om du kör fast. Jag tänkte lite som du först, men numera tycker jag nästan att engelska mönster är lättare att följa än svenska.

• MagdaA

tack tjejer, men jag vågar inte prova. kommer ge upp direkt å bli på dåligt humör, så då är det lika bra å låta bli!

Ängel i himlen och plutt i magen!
Svar på tråden Coola stickare, del 2