• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Ja, du bestämmer ju själv, men jag tror inte att du tycker att det är svårt om du provar. Du går miste om otroligt mycket roliga mönster om du begränsar dig till svenska. Internet bara kryllar av inspiration och tips, men det är ju på engelska alltihop.
    Kanske bara titta på mönstret till att börja med och inse att det är bara fyra-fem termer du måste lära dig för att förstå kattmönstret. Och dem översätter vi åt dig här i tråden.
    *försöker peppa lite*

• MagdaA

stenfalk: termerna är väl en sak, men man ska väl förstå orden där emellan också för att få iho det hela?!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Villain

Magda: Skriv ner översättningarna jag pm:ade dig så kommer du att klara det galant. Det övriga är inget du behöver bry dig om. Jo, bara att du ska lämna en lång tråd när du avslutar varje stycke för att ha ngt att sy fast delarna med. Det är inget annat. Du kan inte misslyckas *lovar*

Stenfalk: Och jag får ont i händerna då jag stickar. Det handlar nog om vanan tror jag.

• stenfalk

Magda: Jo, förvisso. Men det är knappt några ord emellan. Och dem tror jag att du fixar! Annars får du fråga om dem också.

Villain: Jo, det kan väl vara så. Och jag har väldigt svårt för att hålla det smala pengreppet man måste ha om en virknål. Funderar på att försöka skaffa mig ett "penngrepp" för virknsålen så att man slipper knipa åt så hårt.
    Fast jag får för den delen ont i händerna av att sticka också. Fast inte lika mycket och lika fort.

• Villain

Stenfalk: Det finns virknålar med grovt grepp. Såg dem på en amerikansk sajt förvisso men det finns säkert i Sverige också. Annars kan man ju hålla nålen som man håller en kniv då man äter, med pekfingret ovanpå... men det är lite svårt att lära om sig kanske? Men då blir det nästan samma som när man håller sticknålarna.

Magda: Nu MÅSTE du virka en katt. Finns inga ursäkter

• stenfalk

Villain: Ja, jag har sett det någonstans i sverige också. Det var ungefär som ett penngrepp som man sätter på virknålen så att den bli tjockare. Så slipper man byta ut alla sina virknålar också, utan kan ha samma till alla :) Ska bara komma på var tusan det var jag hittade dem...
    Brukar försöka hålla som jag håller stickorna ibland, men jag tycker att det är knöligt. Men man vänjer sig väl.

• Kerstin

Jag har ingen aning vad det är ni pratar om egentligen, men de där sakerna som du pratar om att sätta på virknålen för att den ska få ett tjockare grepp låter precis som såna man kan ha till pennor också. Borde inte de passa? De borde ju finnas i vilken bokhandel som helst och är säkert jättebilliga.

• MagdaA

Kerstin: sånna men sätter på vanliga pennor är nog ofta för stort hål i, ofta virkar (iaf jag) men smalare nålar.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

Ja, vanliga penngrepp har alldeles för stort hål för en virknål. Men jag har någonstans sett att det finns speciella sådana till virknålar. Jag är nog inte ensam om att tycka att det är jobbigt med ett så smalt grepp :) Kan berätta här när jag kommer på var det är jag har sett dem.

• Kerstin

Jag har jättetjocka virknålar med nåt plasthandtag. Men när jag tänker efter har nog många virknålar bara metallbiten och då har ni ju rätt att pennhållarna är för stora...

Svar på tråden Coola stickare, del 2