• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Och jag gör nog en kattunge då tror jag. Omkretsen på "mitt" huvud är 14 cm :)

• laven

Grrrr!

Jag irriterar mig på knutar i garnet. Fy för avhackat garn med knutar när man köper fint (dyrt) garn och upptäcker en knut när man håller på att sticka. Givetvis är garnet av där och man måste fästa och krångla.

• Kerstin

Mitt huvud (eller snarare min katts huvud) är också bara 14 cm i diameter. Tycker att det ser jättestort ut! Safran och Paris låg bredvid varandra i garnaffäran och Safran var rätt mycket tunnare. Sedan använder jag nål 4,5. Jag höll redan på att tänka medan jag virkade ena armen igår att det måste vara hur jobbigt som helst att virka den mindre för det var ett så smalt rör att jag knappt fick in ett finger lite i öppningen... Nåt knasigt är det, men då blir min katt inte 3 gånger större än era iallafall. Såg ett jättemonster framför mig redan.

• stenfalk

Kerstin: Fast då är ju din katt ganska stor. Vi har ju pratat om om omkrets, och du om diameter. "Din" omkrets blir ju 44cm om du har en diameter på 14 cm. Och med paris och virknål 4,5 borde du ju få en ganska mycket större katt än Villains, och inte minst min, som virkar med alpaca och virknål 2.

• Kerstin

Haha, du har rätt, stenfalk. Man ska inte skriva för tidigt på morgonen innan man har vaknat ordentligt. Och jag som är ingenjör borde ju egentligen veta skillnad på diameter och omkrets... Jag får väl ha den stora mammakatten till alla små kattungar där ute då.

• ÄngelBängel

Kerstin: Ser framför mig hur din jättekatt skrämmer alla småkatter Jag virkade en 40 cm (+öronen) lång kanin till min son. Den är jättefin som dekoration i sängen och kanske kommer han att falla för den lite senare

Lynley: Vilken sorts raglan ska du sticka?

Jag har tittat en del på www.knitty.com/issuewinter05/PATTforecast.html men vet inte om jag tycker att den är för söt, i så fall skulle jag förlänga resårdelen nere på tröjan så den går ner över midjan och blir lite längre i siluetten.

• Kerstin

Jag ska nog virka katten till mig själv så att jag inte behöver skrämma en stackars unge med den, men jag ser också en bild med en jättekatt i mitt vardagsrum framför mig så vi får väl se hur det blir.

• Villain

Kerstin: Jag tyckte också att huvudet såg gigantiskt ut i förhållande till övriga delar, men när man fått dit nos och öron och broderat mun och ögon blev det bättre.

• Lynley

Ängelbängel; Forecast är mycket tjusig. Inte alls för söt tycker jag. Det beror ju oftast på hur man bär den och med rätt inställning så kan den bli helläcker.

Jag funderar på den allra enklaste raglan med båtringning, inte reså, och tunt garn med kanske stickor nr 4-5 typ. Vad tror du om det? Har nystan med Drops Alpaca i gräsgrönt hemma men kanske blir det för varmt...

Utmaningen för mig blir att sticka efter ett mönster på engelska. Har stickat raglantröjor tidigare men inte uppifrån och ner utan från andra hållet.

Svar på tråden Coola stickare, del 2