• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven

NoE - usch vad tråkigt. Hur kunde jag missa ditt inlägg tidigare...? Du får hitta nåt annat projekt istället.

• Lynley

NoE, vill gärna säga något bra men kan inte komma på vad... Håller med laven, försök hitta på något annat.

Bloggar ni stickare. Jag älskar att surfar bland alla stickbloggar, blir så inspirerad!

• Llina

Grattis srm. Jag har lagt ut ett par bilder i mitt galleri på senaste stickningarna. Nu har ja börjat sticka knästrumpor i svart regiagarn till min dotter, låååångt resår blir det.Håller även på med en melerad tröja till min systerdotter.

• Sammet

Grattis srm!

Min mamma stickade små muddar till Signe i påskas, ska lägga in en bild så ni får se

• Pirella

Hej, stickvänner!

Jag har varit lite otrogen och virkat en solhatt...
    Men ni gillar väl mig ändå, va?

Jag ställde en fråga i virktråden, men jag tänkte att jag kunde ställa den här också, för här finns ju en del garnproffs:

Jag köpte ett sånt fint garn igår, och nu skulle jag vilja virka en solhatt till av det. Men jag lite osäker på det här med virkfasthet... Till den första hatten använde jag en 2,5 nål och på garnetiketten står det: "85 m per 50 g; 19 m = 10 cm, stickor nr 4,5". Men på det nya garnet står det: "274 m per 100 g; 22 m x 30 v = 10 x 10 cm; stickor nr 4".

Kan jag virka solhatten av det nya garnet? Ska jag i så fall ha en annan storlek på nål? Gå upp eller ner i mönsterstorlek?

• stenfalk

Pirella: Är ingen stjärna på virkning, men jag svarar ändå :P Som alltid bli mitt svar att göra en provlapp och utgå i från den. Garnet du har köpt nu är ju tunnare än det förra du hade, men jag skulle kunna tänka mig att virknål 2,5 skulle kunna passa även till det här garnet. Det borde ge en rätt så fast virkning. Normalt har man ett halvt eller ett nummer mindre virknål än vad man har stickor till samma garn, men här kan jag tänka mig att det är bättre med ytterligare lite fastare virkning. Du kommer antagligen att få fler maskor på 10x10 cm med det här garnet än med det förra och då får du gå upp i storlek enligt mönstret. Men som sagt, provlappar är bra

• laven

Efterlysning:

Jag söker ert favorit-strump-mönster. Gärna nåt som är riktigt roligt att sticka.

• Pirella

Tack, stenfalk!

Jag gör ett försök, så får vi se hur det blir!
    Håll tummarna!

• stenfalk

laven: Baudelaire från knitty är roliga.
    Har börjat på bayerische socks från eunnyjang.com också. Roliga, men väldigt jobbiga.

Svar på tråden Coola stickare, del 2