• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven

Är de roliga? Jag har tittat på båda, men framförallt bayerische socks ser väldigt jobbiga ut. Iofs kanske det är bra med ett pillprojekt (tänkt som reseprojekt), men nån måtta får det vara. Var det roligt att sticka hela baudelaire?

• stenfalk

laven: Ja, bayerische socks är väldigt jobbiga. De är rätt så kul och blir väldigt fina, men de är otroligt pilliga. Många maskor på ett varv och flätor på varje... INget resprojekt direkt.
    Baudelaire tyckte jag var roliga. Visst, som allt med ett mönster som upprepar sig så blir det ju lite tjatigt på nummer två. Men det var ett enkelt och roligt mönster, och för mig var det det första jag stickade från tån. Bra reseprojekt tycker jag. Lagom enkelt, men ändå inte helt slätt.
    Pomatomus är också ett förslag som är rätt så roliga.

• gröna hönan

Hej!
    Jag har inte stickat på 15 år men blev av någon anledning sugen häromkvällen. Jag letade rätt på en massa alpackagarn och hittade finfina beskrivningar av spetssjalar på nätet. Men oj så komplicerat!!! Jag förstår verkligen inte diagrammen... Jag tror inte jag hann så långt i slöjden att vi stickade spetsmönster. Nu har jag hittat en lite lättare variant som jag tror ska bli bra.
    www.icakuriren.se/ArticlePages/200411/05/20041105123351_Icak594/20041105123351_Icak594.dbp.asp
    Sen SKA jag lära mig den svåra! avigmaskan.typepad.com/photos/mnster/spetssjal.html

• stenfalk

gröna hönan: Kul att du vill sticka igen. Spets är bara så roligt! Rent spontant skulle jag säga att spetssjalen från avigmaskan är lättare än den från ica-kurriren. INte ås mycket för att själva spetsmönstret är lättare på den en eller andra, men garnet till skiraste sjalen är rätt så svårstickat, och den sjalen gör sig bäst i originalgarnet eller något likande. Den från avigmaskan däremot passar i ett lite tjockare och mer lättstickat garn. Tycker du att diagrammet är krångligt så förklarar jag gärna!

• gröna hönan

stenfalk: Jag har på vinst och förlust tagit ett garn jag redan har som är hyfsat svårstickat... Det är ngn sorts alpackagarn som är rätt så tunt och lite luddigt och glest. Ibland får jag bara med halva tråden (grrrrr).

En sak jag inte fattar med sjalen från avigmaskan är ökningarna. Man ska öka 4 m i början och slutet på varje varv och vid sidan av mittmaskan genom omtag. I mitten är det ok, men i sidorna blir det jättekonstigt! Antingen långa hål om jag bara gör omtag genom att lägga garnet runt stickan eller så blir det "trappsteg" i ena kanten om jag gör öglor. Sen ska det då vara 3m rätstickning i början och slutet på varje varv, görs de då innan eller efter ökningen?

Jag vet inte om du fattar något av detta, jag har som sagt inte stickat på väldigt länge...

Och diagrammet ska vi bara inte tala om!

• stenfalk

gröna hönan: Alltid jobbigt med garn som delar sig. Men med tålamod och noggrannhet brukar det gå bra ändå. Blir säkert fint!

När det gäller sjalen från avigmaskan tolkar jag det du skriver som att du har missuppfattat beskrivningen lite. Du ska öka totalt 4 maskor vartannat varv (på de räta varven). Dessa ökningar är inbakade i diagrammet, så kommer du bara på hur du ska läsa diagrammet så är de inga bekymmer.
    Jag kan dock hålla med om att beskrivningen var något krångligare än den såg ut vid första anblicken.
    Du börjar med att lägga upp 3 maskor öppet. Titta på www.knittinghelp.com för att se hur du gör detta. Sen stickar du ett antal varv rätstickninga, plockar upp maskor på sidan av stickningan och sätter de maskor du lade upp också på stickan. Detta bildar spetsen på sjalen.
    Nu är det direkt dags att börja sticka efter diagrammet. Du läser diagrammet från höger till vänster. Varje ruta är en maska. (de grå rutorna betyder att de maskorna inte finns, och är bara där för att diagrammet ska visa en sannare bild av hur det kommer se ut, och vara lättare att läsa). När du kommit längst till vänster på diagrammet, till maskan som är markerad M, såvänder du och läser diagrammet från vänster till höger (M är mittmaskan och stickas alltså bara en gång). Gör du så ska du se att maskantalet stämmer. Varven från avigsidan finns inte med på diagrammet och stickas lika varje varv.
    När du stickat hela diagram 1 en gång, upprepar du raderna 11-30 ytterligare 6 gånger. Då får du sticka de maskor som är markerade i en röd ruta flera gånger för att täcka hela bredden på sjalen.
    Sen stickar du på samma sätt diagram 2 en gång och avmaskar enligt beskrivningen. Sen är det klart
    Klarnar det något? Fråga igen annars.

• gröna hönan

Aha, nu fattar jag det där med ökningarna! Jag tolkade det som att det låg utanför diagrammet eftersom det stod i början i texten... Inte konstigt att det inte stämde med maskantalet. Hmm, jag får kanske ta och göra ett nytt försök då! Början har jag klarat av. Men du skriver att det är spetsen på sjalen? Det står ju att den stickas från nacken och neråt så det fattar jag inte heller. För mig ser diagrammet ut som att det är upp och ner om det är nacken man börjar med... Men skam den som ger sig!!! Det är en fin sjal. (Fast helst skulle jag vilja sticka en kiri-sjal, de är verkligen vackra.)

Jag har hunnit 7 varv på ICA-sjalen, den börjar ju med 299 maskor och så minskar man hela vägen. Jag TROR att jag gjort rätt, men det ser man ju först efter ett tag.

• stenfalk

gröna hönan: Ja, det är spetsen på sjalen. Tycker också att det känns väldigt bakvänt, men när man börjar med spetsen så brukar det stå att man börjar från nacken. Mönstret börjar ju i alla fall helt uppenbart med få maskor och ökar hela tiden.
    Och visst är det en fin sjal (Fast jag har så många andra jag vill göra istället...)

Bara maskantalet stämmer och du har varit noga så är det säkert rätt på ICA-sjalen (Som förresten heter Birch i originalmönstret). Skulle vilja ha en sådan sjal jag också, men jag kommer aldrig orka sticka den. Orkar aldrig med mönster som upprepar sig över så stor yta.

• gröna hönan

Nu har jag stickat 20 varv på avigmaskans sjal! Det funkar nu när jag fick rätt på det där med ökningarna.
    Men det är faktiskt som det står; att man börjar i nacken! Det ska bli spännande att se hur den blir.

• gröna hönan

Hjälp!!! Nu är jag här igen... Det är avigmaskans sjal jag har problem med (igen).
    Jag har stickat enligt beskrivningen och stickat diagram 1 en gång. Nu ska man upprepa rad 11-30 ytterligare 6 ggr. Maskantalet har stämt hittils, men hur gör jag nu med mönstret? Det stämmer inte... Det står att man ska "upprepa mönsterrapporten i diagram 1 på bredden en gång mer för varje 20 varv som stickas". HUR gör jag det? Jag kommer fel i förhållande till mittmaskan om jag upprepar rapporten direkt på varv 11. Men det blir fel om jag inte gör något heller...

Suck, jag som kom igång så bra!

Svar på tråden Coola stickare, del 2