• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • ÄngelBängel

Första länken funkade inte men om du klickar på fliken mönster, alla våra mönster och sedan väljer sjalar/ponchos i sökmenyn i vänsterkant hittar du.

• ÄngelBängel

Kerstin. Sticka en provbit på 10x10 cm tex. ta bort maskorna och väg på en exakt våg (tp digital köksvåg) sedan är det bara att väga allt garn så kan du räkna ut ung. hur stor filten kan bli.

• ÄngelBängel

villain: Min syster arbetade tidigare i norr och besökte morjärv flera gånger. Jag fick materialsatsen Hjortronmössa och vantar, tyvärr hade de inte satt ut någon masktäthet i mönstret så jag stickade lagom fast (tyckte jag) och får huvudvärk av mössan som är flera storlekar för liten men snygga är de! Min syster köpte också jättefina tovade äpplen!

• gröna hönan

Det går visst troll i det här med sjalar... Nu har jag insett att jag har stickat ett stort allvarligt fel en hel rapport längre ner! Och det går liksom inte att repa upp på vanligt sätt så jag får ägna mig åt negativ stickning ett tag, dvs sticka baklänges. INTE kul.
    Villain, det är bara när jag lägger upp som jag markerar var tionde maska, bara för att det ska vara lätt att räkna.
    Sen tror jag att du måste lära dig att se var mitten är på varje "blad" och varje "fyrkant". Då blir det lättare, för så är mönstret först två tillsammans, sen antingen 5 eller 3 maskor och så ihoptag igen. Sen är det omslag i olika varianter och så kommer ihoptag igen. Genast glasklart eller?!? Ser jag att jag inte kommer med mittersta maskan rätt i dessa mönster så stickar jag tillbaka en bit för att vara säker på att jag inte slarvat. Tyvärr är det en stickning man måste koncentrera sig på!

• Lynley

Stenfalk, hur går det med webkameran?

Du skrev tidigare om magic loop, kan du förklara lite mer? Har sett flera bilder på strumpor som tycks stickas med rundstickor och blir jättenyfiken. Är själv inte något större fan av strumpstickor egentligen utan mer helsåld på rundstickor.

Kan Stenfalk eller något annat stickljushuvud förklara detta så skulle jag bli jätteglad

• Lynley

Nu har jag kollat på guds gåva till stickarna, www.knittinghelp.com
    och förtsår nu tricket tror jag.

Är det någon här i tråden som använder sig av metoden?
    I så fall, vad har ni att säga om det hela?

• stenfalk
    Villain skrev 2007-07-02 00:17:36 följande:
    Stenfalk: Jo jag har tampats med "ska jag låta de första åtta varven vara fel och göra resten rätt eller ska jag repa upp" men kommer att repa upp för andra gången imorgon.Menar du att man ska låta de där trådarna vara längst ner eller ska man sätta nya trådar eftersom? Man minskar ju hela tiden antalet maskor per varv så mönsterrapporterna (som är om 10 maskor per varv) flyttar sig ju hela tiden... Eller ska man göra dem så små att de ligger kvar runt om stickan men går att flytta genom att dra dem fram och tillbaka? Hänger inte med riktigt tror jag *kliar huvudet* Ska sova nu så jag kanske fattar snabbare imorgon!
    Ja, repa upp! Du kommer verkligen ångra dig annars.
    Med stickmarkörer menar jag en garnögla av ett garn i avvikande färg (eller små plastringar eller o-ringar eller vackra stickmarkörer med pärlot eller små små hhårsnoddar) som man sätter runt stickan, mellan maskorna och som du flyttar från vänsterstickan till högerstickan när du kommer till den. De följer alltså med när du stickar och sitter alltid på stickan, och markerar var den ny mönsterrapporten börjar. Kan lägga uppe en bild i mitt galleri på hur det ser ut när man använder dem. De är guld värda i mönster som upprepar sig. Finns massor vackra att köpa men jag tycker att garnöglor fungerar bäst för de är mjuka och följsamma när man har dem i handen. Tycker hårda markörer mest är i vägen. Men det är ju en smaksak.
  • stenfalk

ÄngelBängel: För att vara lite petig är det oftast inte "riktig spets" vi stickar. Man skiljer på stickad spets och spetsstickning. Det är spetsstickning vi håller på med oftast. På stickad spets är det hålmönster på varje varv, medan i spetsstickning är det ett varv räta/aviga maskor mellan hålvarven. Men det är ju inte helt lätt att hålla koll på begreppen :-P

GrönaHönan: Lider med dig. Sticka baklänges är INTE kul, men man ångrar sig ju som sagt om man inte gör det. SJälv ska jag sticka baklänges på mina Bayerische socks nu. Tog fram dem us sin dvala igår bara för att upptäcka att det inte stämmer. *suck*

Lynley: Webkamera. Kan nog fixa det om du vill. Var det Magic Loop du menade då? Använder nästan bara det när jag stickar runt nu. Strumpstickorna ligger övergivna. Tycker att det är så smidigr att kunna använda rundstickorna till allt

• ÄngelBängel
    Men då kanske jag har ägnat mig åt lätt spetsstickning, lite olika hål och omslag och grejer?

Blir det inte hål där öglan går ut? eller det kanske inte frestar på mer än där man byter strumpsticka? Värt att prova i alla fall.
Svar på tråden Coola stickare, del 2