Villain skrev 2007-07-02 00:17:36 följande:
Stenfalk: Jo jag har tampats med "ska jag låta de första åtta varven vara fel och göra resten rätt eller ska jag repa upp" men kommer att repa upp för andra gången imorgon.Menar du att man ska låta de där trådarna vara längst ner eller ska man sätta nya trådar eftersom? Man minskar ju hela tiden antalet maskor per varv så mönsterrapporterna (som är om 10 maskor per varv) flyttar sig ju hela tiden... Eller ska man göra dem så små att de ligger kvar runt om stickan men går att flytta genom att dra dem fram och tillbaka? Hänger inte med riktigt tror jag *kliar huvudet* Ska sova nu så jag kanske fattar snabbare imorgon!
Ja, repa upp! Du kommer verkligen ångra dig annars.
Med stickmarkörer menar jag en garnögla av ett garn i avvikande färg (eller små plastringar eller o-ringar eller vackra stickmarkörer med pärlot eller små små hhårsnoddar) som man sätter runt stickan, mellan maskorna och som du flyttar från vänsterstickan till högerstickan när du kommer till den. De följer alltså med när du stickar och sitter alltid på stickan, och markerar var den ny mönsterrapporten börjar. Kan lägga uppe en bild i mitt galleri på hur det ser ut när man använder dem. De är guld värda i mönster som upprepar sig. Finns massor vackra att köpa men jag tycker att garnöglor fungerar bäst för de är mjuka och följsamma när man har dem i handen. Tycker hårda markörer mest är i vägen. Men det är ju en smaksak.