• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: Ja, provlappar är bra
    sl k2tog psso betyder slip one knit two together pass slipped stitch over. Alltså lyft en maska,s ticka två tillsammans, lyft den lyfta maskan över de stickade. En dubbel överdragshoptagning, döhpt, på svenska.
    När det står no stich så ignorerar du bara den rutan i diagrammet. Den finns inte. Diagrammet har i det fallet fler rutor än vad du har maskor på stickan, så du ska inte göra något alls då.

Magda: Tack! Ja, jag gillar att sticka sjalar, men jag har inte riktigt lärt mig att använda dem än. Men jag övar..

• Villain

Stenfalk: Den var fin, sjalen. Men det är väl ofta så där med saker man gjort själv. Man är värsta kritikern själv Tack för bilden med stickmarkörerna.
    Jag har gjort några varv på Cable Lace och tror att det mönstret är lagom svårt för mig. SKA testa Tiger Eye också, bara-för-att Men åter till Cable Lace - jag har haft stickor 4½ och tror att jag kan gå ner till 4 och sedan, som du skrev, lägga till en mönsteromgång/rapport så jag stickar tre istället för två som det står i anvisningen. I övrigt kan jag rekommendera andra spetssugna att testa mönstret. Har man stickat fläta förr och gjort omslag är det en enkel match! Jag måste fixa en flätsticka dock för det blev lite mekkigt annars.

• stenfalk

Villain: Tack! Fast det är inte så mycket min stickning som mönstret i sig, och framförallt garnet som jag är missnöjd med :-P Men men.
    Skönt att det går bra med halsduken. Tror absolut att du kan gå ner lite till i stickstorlek. Det här med att lägga till en mönsterrapport till beror ju naturligtvis på hur bred du vill ha den. Såg nu att det redan var ganska många maskor och att det nog skulle ge en halsduk som jag tycker är allt för bred. Men jag gillar smala halsdukar.

• Villain

... och jag gillar dem breda Men jag ska sträcka den här ytte-pyttebiten jag stickat och se hur bred den blir först. Sedan ta ställning.
    OCH testa Tiger Eye... walking on the wild side ikväll

• stenfalk

Villain: Det låter bra. Man ska våga prova
    Tänk på när du sträcker att inte bara sträcka på bredden bara. Du kommer ju även sträcka på längden sedan och det "stjäl" ju lite av bredden

• stenfalk

Själv sitter jag och stickar på Mystery Stole nu. Den är hur rolig som helst. Fast jag har inte kommit så långt än. Det går fortfarande att gå med i ett par dagar till. Ingen mer som ska vara med på det roliga? groups.yahoo.com/group/mysterystole3

• gröna hönan

Jag övar mig i tååååååååååååååååålamooooooooooooooood! Jag slänger INTE stickningen på golvet, och jag skriker inte heller. Duktigt va? Har snart stickat tre varv baklänges. Nästa sjal ska jag skriva om mönstret så att jag börjar med typ tre maskor och ökar istället för att minska. Kanske något för dig villain så att du slipper lägga upp så många maskor?
    Men åååååååå så tråkigt det är att repa upp...

• Villain

Gröna Hönan: Jo, tanken slog mig när jag såg ett mönster som började i den änden men det var virkmönster och nu SKA jag STICKA SPETS *envis*

• stenfalk

Gröna hönan: Ja, rysligt jobbigt är det. Man stickar och stickar, och så ger det negativt resultat Men du är såå duktig!

Villain: Envishet är en mycket bra egenskap när man stickar
    ssk betyder slip, slip, knit. Dy lyfter en maska som om den skulle stickas rät, lyfter en till som om den skulle stickas rät. Flyttar tillbaka båda på vänsterstickan och stickar ihop dem i bakre maskbågen. Ger en snygg vänsterlutande minskning.

Svar på tråden Coola stickare, del 2