• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Stenfalk: Jag börjar misströsta (igen) och funderar på om man kanske skulle göra en spetshalsduk istället så det inte är 299 maskor att göra om när det blivit fel... Vill så gärna sticka spets ju. Har inte du ngt förslag på fint spetsmönster som passar 1. nybörjare som kommer att göra fel ibland 2. alpaca 3. gärna vanliga jumperstickor.

Gröna Hönan: Jag ger inte upp den vackra sjalen för gott, känner bara att lusten förtas när jag måste börja om om om

• stenfalk

ÄngelBängel: Det tro jag nog att du har. Spetsstickning är ju bara omslag och minskningar, så att det blir hål, på vartannat varv. Rätt så lätt egentligen (Ja, stickad spets är ju inte så mycket mer komplicerat egentligen, det är ju bara att man gör omslag och minskningar på varje varv.)

Menar du med magic loop? Tycker faktiskt att det frestar mindre på stickningen med magick loop än med strupstickor. Där ölgan går ut är ju maskorna bara på kabeln, och den är ju mycket tunnare än stickan, så när man drar åt första maskan på stickan så blir det tigth och bra.

• stenfalk

Villain: Nej, misströsta inte. Du kommer att fixa det. Fast visst kanske det kan vara gra med ett lite mindre projekt som förstaprojekt. Ett enkelt feather and fan-mönster kan man ju alltid börja med (solkustenhalsduken in mitt galleri), fast det är inte så spännande tycker inte jag. Båda de andra spetshalsdukarna jag har i mitt galleri skulle också kunna vara lämpliga. Ska fundera om jag kan komma på fler lagom svåra spetshalsdukar.
    När det gäller stickor så rekommenderar jag faktiskt att lära sig att gilla rundstickor. Just till en halsduk går det visserligen rätt så bra med jumperstickor, men annars är det väldigt mycket mer skonsamt mot kroppen att använda rundstickor.

• Villain

Stenfalk: Är idel öra om du kommer på något mönster!

• stenfalk

Det här kanske: Vet inte om jag skulle välja alpaca i första hand, men det kan kanske fungera. Kan testa ett par varv och se hur det bli om du vill. www.canknit.com/free/kos.html

Den här tyckte jag var fin: www.millharrow.com/weblog/front_content.php&idsel=181 Dock skriven för lite tjockare garn, men det går ju att ändra :)

Den här kan vara ett alternativ: knittingonthenet.com/patterns/scarflace2.htm

Den här gillade jag också och den är enkel: www.kurrajonghandcrafts.com/Patterns/Diamond%20lace.pdf
    Nackdelen dock att det är skrivna instruktioner och inget diagram.

Den här blev också genast en favorit. Ska jag nog göra någon gång :) www.mtholyoke.edu/~bsennott/Falling%20Water%20Pattern.pdf

Tiger Eye som jag pratade om förrut tycker jag är jättefin www.tmooka.net/blogs/stitchingirl/patterns/tigereyescarf.pdf

Några förslag bara. Kika igenom mönstrena på stickamera.se se och www.knittingpatternscentral.com/directory/scarves.php och se om du hittar något du gillar bättre.

• Villain

www.millharrow.com/weblog/front_content.php&idsel=181

www.canknit.com/free/kos.html

www.tmooka.net/blogs/stitchingirl/patterns/tigereyescarf.pdf

Dessa tre fastnade jag mest för. Vilken tror du är bäst lämpad till alpaca? Jag älskar ju den där Tiger eye men undrar om den är för svår?

Fördelen med Knotted Openwork Scarf är väl att det är ett mönster som man kan lära sig utantill och inte behöver läsa innantill då man gör...? Om du har tid någon gång att testa så gör gärna det. Annars kan jag ju faktiskt själv

Vi säger så här, om DU skulle rådgiva, vilken skulle du rekommendera då? Tänk alpaca och jumperstickor. Ska köpa annat garn när jag får råd och åker norrut senare i sommar. Men nu är detta det som finns till hands. Har ju iofs cotton viscose också men den blir ju rätt flashig och är på tok för grovt för att göra dessa finmaskiga mönster.

• stenfalk

Villain: Tiger Eye vet jag passar i alpaca för det stickade jag den i. Det är ju som du säger inte ett litet kort mönster som upprepar sig hela tiden, så man får ju läsa diagram hela tiden, men jag tror absolut att du klarar den bara du tar det lugnt och är noggrann! (Det är dock viktigt att du verkligen tar det lugnt och inte slarvar ) Det som kan kännas lite svårt är tigerns ögon, som ju är ett stort hål. Men det är inte alls så svårt som det ser ut. Jag lovar att bistå med hjälp och glada hejarop!

Knotted Openwork tror jag blir bäst i ett tunnt mohairgarn. Den blir nog lite klumpig i alpaca, men kan fungera. Lite speciellt med att lyfta en maska över så många maskor sådär också.

Cable Lace tror jag också skulle kunna fungera. Tror att du får gå ner lite i stickstorlek lägga på en mönsterrapport på bredden om du stickar den i alpacan, för den är skriven för ett mycket tjockare garn.

Skulle jag välja skulle jag sticka Tiger Eye, mest för att jag tycker att den är snyggast, men också för att jag vet att den passar väldigt bra i alpaca.

• stenfalk

Har stickat färdigt en sjal. Är inte särskilt nöjd. Gillar varken garnet eller mönstret (Man kan ju undra varför jag började på den över huvud taget). Men nu är den klar i alla fall och det är ju en viss tillfredsställelse i alla fall. Bild finns i mitt galleri.
    Även den utlovade bilden på hur jag använder garnöglor som stickmarkörer.

• Villain

Hmm.. jag gör en provlapp av Cable Lace till en början så ser jag hur den blir. Sedan kanske jag vågar testa detsamma med Tiger Eye... men vad betyder sl k2tog psso? När det står no stitch, ska man bara plocka maskan då?
    Jag gör testlapp på Cable så länge. Har ingen flätsticka men strumpsticka brukar funka.

• MagdaA

stenfalk: tycker sjalen var fin! Jag skulle också vilja sticka en sjal...men vet inte om jag skulle använda den.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
Svar på tråden Coola stickare, del 2