• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven

Stenfalk: Till MS3 använder jag ett alpacka strumpgarn i charcoal gray. Det är lokalproducerat i den lilla by jag bor i - åker man in till själva "centrum" (dvs på huvudgatan) kan man mellan bondgårdarna se en alpacka farm. Det är tjockare än vad som anges, men jag vill hellre ha en sjal (bredare och varmare) än en stola. Det ser bra ut. Lägger upp kort i bloggen snart.

Mitt andra projekt går bra. Ena kanten är färdigstickad och nästan fastsydd (kanske 10-15 cm kvar att sy fast) och sen har jag bara andra kanten kvar, och lite renskrivning. Det blir antagligen i augustinumret (hoppas jag), men kanske, kanske inte förrän september. Det beror på dem. Det är ju inte direkt ett sommarprojekt, så de vill inte ha det mitt i sommaren.

• stenfalk

Villain: Du ska sticka de tre första och de tre sista maskorna på varje varv räta. Dessa är inte med i diagreammet.
    Annars har du fattat helt rätt. Lägg upp 31 maksor, sticka 4 varv rätstickning varv ett är aviga maskor (förutom kantmaskorna så som ju alltid är räta), sen börjar du med diagrammet.
    När det gäller att sticka tre tillsammans. kan det vara så att du spänner dig lite och därför stickar ovanligt hårt? Spets kan bli lite jobbigt om man stickar allt för hårt. Rekommenderar även stickor som är ganska spetsiga för att det ska vara lättare med alla hoptagningar. Addi Lace är väldigt bra Annars är det nog mest att du är ovan. Det släpper när du kommit in i det lite.

• Villain

Stenfalk: Svar snabbt som ögat! Tack! *imponerad* Då börjar jag om (har bara gjort 10 varv...) eftersom jag inte får tre maskor över måste ngt ha blivit fel någonstans....

• stenfalk

Laven: Vad underbart att bo så nära en alpaca farm. Tänk om man gjorde det. Då skule jag spinna en massa alpaca Blir säkert jättebra med en alpacasjal. Menar du bloggen på fl, eller har du en annan som jag inte har adressen till? Ska bli jättekul att se hur din blir. Själv stickar jag i ett merinosilkegarn, som är mycket tunnare än vad det ska vara, så riken är väl att det bara blir en haslduk av min. Stickar i ett ljus grått.
    Härligt att det går bra med hemlighetsprojetet. Får väl ge mig till tåls med att få se det då

• stenfalk

Villain: Har väl inget annat för mig än att sitta på fl och svara på dina frågor Ja, något måste ha blivit fel om du bara får två maskor över (missat ett omslag någonstans kanske?). Ta det lugnt och räkna noga. Kontrollera gärna efter varje mönstervarv.

• Villain

Laven: Akta dig så de inte spottar på dig, alpacorna... visst är de ungefär som Lamor har jag för mig?

Stenfalk: Visst läser man mönstret från höger till vänster? Eller?

• stenfalk

Villain: Japp. Från höger till vänster.

• laven

Jo, jag ser inte skillnaden på alpackor och llamor.... Tvi!

• MagdaA

nu börjar tyvärr graviditeten göra så att jag inte kan sticka lika mycket. höger hand domnar. får ta pauser emellanåt så går det bra.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • stenfalk

Lynley: Vad är det du inte får till med magic loop?

Svar på tråden Coola stickare, del 2