• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Stenfalk: Ja, det var rätt saftigt pris. Man får MÅNGA vanliga stickor för de hundralapparna. Men vem vet, de kanske är helt ljuvliga i jämförelse... Borde väl gå att komplettera med extra kablar? Eller? Man tycker ju det i alla fall.

Här är inget stickarväder. Det har varit stekhett och jag har ägnat några timmar åt att städa (!!) inför svärmors antågande imorgon (jag har en bra svärmor men städbehovet var STORT!). Får se hur mycket jag hinner trassla med tråd och stickor resten av veckan. Vi har en del andra hyss på gång.

• stenfalk

Villain: Ja, påKnitPicks kan man köpa extra kablar. Frågan är om det går från de här i sverige. Men jag håller mig nog till att köpa lite fler vanliga stickor med tanke på priset. Är ju ändå rätt så förtjust i addi.

Även jag kommer få ont om tid till stickning. Har sorgset konstaterat att jag inte kommer att få klart första ledtråden tll Mystery Stole innan numemr två kommer ut. Ska ut och åka bil i många timmar nu i dagarna, men MS med alla sina pärlor är inte direkt ett bilprojekt. har inte direkt någon stickning som lämpar sig för bil just nu :( Men jag tar med påfågelsjalen så får vi se. Kan ju inte tillbringa sisådär 16 timmar i bil på två dagar utan att sticka :-P

• Villain

Stenfalk: Vart köper du Addi? Har också sett att det finns stickor i en massa olika träslag.. vad är vitsen med dem? Även lagt märke till extra korta stickor i jumpermodell (med knopp alltså). Tanken bakom förstår jag inte... ibland görs nog saker bara för att få säljas. Men du har en poäng vad gäller ergonomin. Nacke och axlar ska man vara rädd om!

• stenfalk

Villain: Jag har köpt garnstudios rundstickor, som ju är samma som addi. De har dock 80 cm som längst. På www.garnkorgen.se har hon även längre addistickor, och även addi lace.
    Stickor i olika träslag kan vara trevliga. Det beror lite vad man trivs med. De är ofta lite trögare, men bli väldigt goa att sticka med när de är ordentligt innötta.
    Kortare stickor kallas dominostickor, och är trevliga just till dominostickning, även om jag själv förespråkar rundstickor i de flesta lägen. även trevliga för barn som börjar sticka. Men visst kan jag hålla med om att vissa saker görs bara för att säljas (eller egentligen så görs väl allt för att säljas. Vem skulle tillverka något om ingen köpte?)

• gröna hönan

Men de här stickorna där man ska skruva fast kabeln själv, hur blir övergången mellan kabel och sticka? För det tycker jag är enda nackdelen med att sticka på rundsticka; det är lite knorvigare att föra arbetet framåt på vänsterstickan, det fastnar ofta just i övergången. (Jag stickar inte hårt så det är inte det.) Den rundstickan jag har nu är en billig jag köpte på en matvaruaffär, men det är den spetsigaste jag har. Kanske är övergången dålig på den, jag vet inte.

Nu är jag igång igen med sjalen, har hittat felet. Jag fick sticka baklänges 8 varv tror jag, tur att jag inte var i början! Jag hoppas bara att garnet räcker, men det borde göra det. Jag är inne på sista nystanet. (Det är fortfarande "birch" jag stickar!)

• ÄngelBängel
    stenfalk skrev 2007-07-04 17:13:32 följande:
    ÄngelBängel: Ja, din variant lät ju spännande. Men hjälp vad svårt
    Ni börjar förstå varför jag tyckte att det verkade vanvettigt svårt va

Börjar närma mig tån på strumpa 1 och inser att det kommer att fattas tre meter garn så jag måste köpa ett tredje nystan Jag tror nämligen att jag tog de två sista i färgen Skulle ha stickat dem en rapport kortare i skaftet...
  • ÄngelBängel

laven: Förstår på stenfalks inlägg att det finns en bild på din MS någonstans. Hittar den inte i ditt galleri, kan man få se den ändå? Tycker att det låter lite spännande med pärlorna tex.

• Lynley

Ängelbängel, man kan sticka strumpor från tån upp och därigenom minska risken för ditt i-landsproblem Det är ju egnetligen jättesmart då man också kan undvika att få för många restgarnstumpar och istället förlänga skaftet lite.
    Jag har själv inte riktigt förtsått hur det hela går till men är man lite smartare så finns det säkert jättebra beskrivningar för detta.

Detta är ju visserligen försent för dig men jag tänkte bara göra ett litet inlägg

• stenfalk

gröna hönan skrev 2007-07-05 09:09:47 följande:

Men de här stickorna där man ska skruva fast kabeln själv, hur blir övergången mellan kabel och sticka? För det tycker jag är enda nackdelen med att sticka på rundsticka; det är lite knorvigare att föra arbetet framåt på vänsterstickan, det fastnar ofta just i övergången. (Jag stickar inte hårt så det är inte det.) Den rundstickan jag har nu är en billig jag köpte på en matvaruaffär, men det är den spetsigaste jag har. Kanske är övergången dålig på den, jag vet inte. Nu är jag igång igen med sjalen, har hittat felet. Jag fick sticka baklänges 8 varv tror jag, tur att jag inte var i början! Jag hoppas bara att garnet räcker, men det borde göra det. Jag är inne på sista nystanet. (Det är fortfarande "birch" jag stickar!)
    De recensioner jag har läst om KnitPicks stickor ska övergången vara bra. Annars är det en av anledningarna till att jag är så förtjust i addi. kabeln är väldigt mjuk, och övergången smidig. Vissa rundstickor är ju väldigt jobbiga just med övergången.
  • Kerstin
    Lynley skrev 2007-07-05 10:52:48 följande:
    Ängelbängel, man kan sticka strumpor från tån upp och därigenom minska risken för ditt i-landsproblem Det är ju egnetligen jättesmart då man också kan undvika att få för många restgarnstumpar och istället förlänga skaftet lite.Jag har själv inte riktigt förtsått hur det hela går till men är man lite smartare så finns det säkert jättebra beskrivningar för detta. Detta är ju visserligen försent för dig men jag tänkte bara göra ett litet inlägg
    Jag har stickat strumpor från tån och upp efter detta mönster:
    hem.bredband.net/b382726/sockor.htm
    Jag var inte lika övertygad som de flesta andra verkar vara. Tyckte att det var svårare att ha koll på hur stort allting skulle bli i hälen, men jag tror att det kan bero på att jag tidigare bara har stickat strumpor på vanligt sätt och att jag därför hade det mönstret mycket klarare i huvudet för mig. Ska definitivt ge det en chans till med de här iallafall. Man behöver nog bara vänja sig lite vid mönstret. Och det är ju hur bra som helst att kunna bestämma efter hand hur långa man vill att sockorna skall bli. Om ni vill se hur sockorna efter det här mönstret blev finns de på min hemsida (www.kerstin.st). Annars finns ju en del på Barbros hemsida också (där mönstret kommer ifrån).
Svar på tråden Coola stickare, del 2