• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven

Magda - sticka bara lite i taget så går det nog bra. Själv skar jag av mig halva fingertoppen i söndags, så jag har väldigt svårt att hålla stickorna. Man kunde ju tro att vänster långfinger inte används så mycket, men vänsterstickan ligger rakt emot såret när jag håller den. Aaaaj. Hoppas det växer tillbaka och ihop ordentligt.

• MagdaA

laven: aj då! inte roligt! Vet hur det är! I vintras skar jag bort vänster pekfinger topp. kunde inte sticka på över en månad! riktigt frustrerande kan jag ´lova. huvva, det var inte alls roligt. slutade ju aldrig blöda så tillslut fick vi åka på akuten och bränna blodkärlen. finns bild i galleriet om du vågar kika

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • laven

Magda- nej, det vill jag inte se. Iallafall inte just nu. Det är tillräckligt att titta på min egen finger... urk!

• Villain

Magda: Förmodligen karpaltunnelsymptom du får (pirrningar och stickningar av att man är svullen och får tryck på en nerv som går genom handledens alla ben och ut i handen). Puh! Jag är sjuksköterska ska tilläggas Du får lyssna på kroppen helt enkelt. Finns rätt bra handledsstöd/handledsskenor på apoteket som du kan testa annars.

Stenfalk: Kanske hårklyverier men jag kan inte se skillnad på maskorna om jag lyfter båda innan jag stickar dem i bakre maskbågen eller om jag stickar genom bakre maskbågen direkt. När man stickar ihop två genom bakre maskbågen menar jag nu. Sedan testade jag nu att sticka ihop 3 genom att sticka dem i bakre maskbågen och tycker att det ser mindre klumpigt ut då. Hur gjorde du? Jaja, jag experimenterar vidare!

När vi talar fingrar har jag ju gått och skaffat mig nagelförlängningar som påminner en om hur mycket och ofta man använder fingrarna. Jisses så ovant det är till en början men nu går det bättre och man är ju sååå fin *himlar med ögonen*

• stenfalk
    Villain skrev 2007-07-03 18:32:07 följande:
    Stenfalk: Kanske hårklyverier men jag kan inte se skillnad på maskorna om jag lyfter båda innan jag stickar dem i bakre maskbågen eller om jag stickar genom bakre maskbågen direkt. När man stickar ihop två genom bakre maskbågen menar jag nu. Sedan testade jag nu att sticka ihop 3 genom att sticka dem i bakre maskbågen och tycker att det ser mindre klumpigt ut då. Hur gjorde du? Jaja, jag experimenterar vidare!
    Inte helt lätt att se skillnad kanske, men lyfter du inte innan så blir första maskan vriden. (Du lyfter alltså maskorna en i taget och som om de skulle stickas rätt. Titta gärna på www.knittinghelp.com så du ser att du gör rätt) Jämför med att sticka en maska som vanlig eller i bakre maskbågen. Men det är en smaksak hur man gör.
    Du ska däremot inte göra dina sticka tre tillsammans genom bakre maskbågen om det inte står det. Stickar du genom bakre maskbågen får du en vänsterlutande minskning, och genom främre en högerlutande minskning. Alltså viktigt att du gör som det står där.
  • MagdaA
    Villain: inte helt säker på de serru. Jag har problem med min rygg, vilket ger domningar i händerna. Har gått hyffsat bra nu när jag inte arbetat utan mest varit hemma och tagit det lugnt, men nu börjar magen bli allt tyngre och ryggen allt tröttare så jag tror det är därifrån det kommer nu också...
    Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Villain

Stenfalk: Ok! Kollade på knittinghelp igår och har gjort så och gjort på "mitt" sätt men kan inte se någon skillnad... kanske otränat öga?

Magda: Ok!

• Villain

Nu finns första varven i galleriet. Inte helt felfritt men man kan ju se en tendens till mönster iaf
    La också upp den grå tröjan jag stickade tidigare.

• Villain

Fast... när jag JÄMFÖR med mönstrets fotobild (PDF-filen) ser jag att den som stickat den börjat längre upp i mönstret. På min hamnar ju ögonen ganska långt ner första gången... nåväl... jag knåpar vidare.

• stenfalk

Villain: Kan nog vara ett otränat öga. lade upp en bild i mitt galleri på skillanden. Se om du ser dne där. Vridna maskor till höger och vanliga till vänster. Minskningar överst.

Svar på tråden Coola stickare, del 2