• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Kerstin

Den filten står också på min att-göra-lista. Jag kan tänka mig att den är tråkig att sticka, men det har ju sina fördelar också och man kan göra lite andra saker samtidigt. Men den stickas ju med stickor 5,5 så så himla lång tid kan den väl inte ta, eller?

Håller på att sticka en kofta i Alpaca med stickor 3,5. Gud vad lång tid det tar! Men nu har jag "bara" ärmarna kvar, så får se om den blir klar snart...

• MagdaA

Kerstin: vilken filt menar du? som stickas med 5,5??

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Kerstin

Ok, trodde det var det mönster som Magda använda till sin filt också. Så blir det om man tror att man kan fatta allt om man läser diagonalt.

• MagdaA

Kerstin: nej nej, min filt är virkad, och jag hade inget mönster till den.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Lynley

Och jag stickar grodkoftan, ingen filt

• Villain

Förvirringen är total. Måste vara värmen som gör att alla blandar ihop allas pågående projekt??
    Hur gör man när man får garn på "rulle"? När man stickar av det tänkte jag alltså. Ska man bara låta rullen ligga och snurra eftersom precis som med ett nystan eller ska man ha någon särskild makapär att ha rullen på? Stora problem jag funderar på som ni ser

• stenfalk

Laven: Haha, jag har lyckats Visst är det kul. Vad använder du för garn? Hur går det med hemlighetesprojektet? Är det med i julinummret eller ska jag behöva vänt tills i augusti? *nyfiken*

Magda: Snygg filt!

Villain: Garnvikter är ganska svårt att översätta eftersom vi inte har motsvarande begrepp på svenska, och de är inte särskilt definitiva heller.
    Men DK Weight är ett ganska tjockt vart. Tänk ett garn till tröjor kanske. Fingering weight är lite tunnare, tänk drops alpaca. Laceweight är tunt, kanske mellan 700-1300 meter/100 gram (chansar vilt) Cobweb är ännu tunnare, 1300meter/100 gram och tunnare. Väldigt ungefärligt det här men det ger kanske en uppfattning.
    Garn på rulle kan du antingen ha som den är och låta ligga och snurra, eller trä en sticka genom rullen och hänga upp den på en kartong eller liknande, så att den kan snurra fritt. Tänk på att garn som är på rulle eller kon ofta är ganska hårt sträckt, och slappnar av lite när man använder det. Så gör man en provlapp med garnet direkt från rullen så krymper den ofta lite på ett par dagar, när garnet slappnar av.

• Villain

Åh gosh... jag behöver en direktlänk till Stenfalks rådfrågarlinje snart
    Stenfalk: Förstår jag det rätt på tiger eye-mönstret: Man ska börja varje varv med 3 räta maskor = kantmaskor. Eller ska man både börja och sluta varven med dem? Jag får nämligen bara 2 maskor över när jag gjort mönstret... Ska börja om för säkerhets skull... men visst ÄR det så att man lägger upp 31 maskor och stickar rätstickning 4 varv, sedan avigt ett varv (det sk varv 1) och sedan påbörjar man mönstret och gör alla udda varv aviga utom varv 3? Men det är alltså de här kantmaskorna jag inte får kläm på... Vidare var det en mindre brottningsmatch att sticka ihop 3 maskor men det gick även om det ser lite klumpigt ut... kanske går till sig när man sträcker arbetet? *andas*

Svar på tråden Coola stickare, del 2