• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: Har inte provat, men det verkar ju rätt så smidigt. Helt beroende på hur stickorna är då naturligtvis. Skulle gärna ha KnitPicks sådant set, men de säljer inte utanför US Men jag tycker att det fungerar bra ändå. Har addi-stickor 2-5 i 80cm rundstickor, och addi lace 2,5-4 i 120 cm. Tycker att jag klarar mig rätt så bra med det. Har en del gamla stickor som varit mormors också, men de trivs jag inte särskilt bra med.
    Spetsiga stickor är bra när man stickar spets. Finns inte så många sådana vad jag vet även om olika märken är olika spetsiga. Addi Lace är en ny serie stickor som är gjorta just för spetsstickning och jag tycker är suveräna, annars är de flesta stickor i trubbigaste laget tycker jag.

• Villain

Följdfråga förresten... finns de där Addi-stickorna bara som rundstickor? Iofs 30 cm var de minsta såg jag men ändå...

• Villain

Ytterligare en fråga. Har googlat efter märklappar. Ja alltså så man kan märka sina alster med egen etikett i tyg... vill beställa något sånt men har inte lyckats hitta någon site... Ska googla vidare men om någon råkar veta av en sida vill jag gärna ha adressen.

• Lynley

Det där med spetsiga stickor... Stickade ju på Bird´s Eye för några veckor sedan men tog en lång puse då jag hade så svårt att se var jag gjorde fel samt att jag fick sååå ont i handlederna av den stickningen. Sökte då efter stickor som skulle vara mer spetsiga så att det blev lättare att sticka ihop. Men jag hittade inga...

Svammligt det här. Vill nog fråga om någon har tips på spetsiga stickor.

• Lynley

Vad kul att denna tråd är så aktiv

• stenfalk

Villain: Åhh! De finns i Sverige! Fast det är ju rätt så dyrt. Pengar jag inte har just nu. :( Sen tyckte jag det var lite med fyra vajrar. Så få projekt är det ju sällan man har...
    Addistickor finns som jumperstickor också, i alla fall enligt tillverkarens hemsida. Kan det vara de som garnstudio har? Deras rundstickor är ju addisticko, så kanske även jumperstickorna är det?
    Men jag rekommenderar ändå att lära sig gilla rundstickor även när man stickar fram och tillbaka. Spara på axlarna och nacken! (Ja, jag vet att jag är tjatig :-P)

Lynley: Addi Lace är min rekommendation å spetsiga stickor. Finns dock bara i storlekar 2,5-4. På lite större stickstorlekar tycker jag faktiskt att de vanliga addistickorna går rätt så bra. Inte så spetsiga som addi lace, men ändå spetsigare än mycket annat. Men jag håller med. Det är svårt att hitta spetsiga stickor.

Svar på tråden Coola stickare, del 2