• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: 2rb??? Aldrig hört. Vad betyder det?

• gröna hönan

Villain: hehe, det måste det vara! Jag brukar inte lyfta över, jag stickar direkt i bakre maskbågen. jag tycker det går lika bra.
    När jag är färdig med den här eländes mohair-sjalen (som jag ska ge bort) så har jag bestämt mig för att sticka en vit i baby alpacka eller sån alpacka som är blandad med silke. Någon som har tips på bra ställe att köpa?

• stenfalk

gröna hönan: Ja, det är ju en smaksak, men om du stickar ihop direkt i bakre maskbågen så får du en vriden maska, det slipper du om du lyfter över först.
    Vad är det för sjal du stickar nu?
    Fin babyalpaca finns på stäkets hantverk staketshantverk.scorpionshops.com/

• Villain

Stenfalk: Jo, det är samma som de beskriver i mönstet på sjalen jag just gav upp med. Där beskriver de det att man ska sticka ihop två maskor genom den bakre maskbågen... blir det skillnad alltså menar du? Jag får väl lyda expertisen då
    Har precis kommit hem efter en joggingrunda. Ska duscha och äta jordgubbar med grädde och sedan sätta tänderna i tigerögat

• Villain

Nu har jag påbörjat mailkontakt med Sarahs yarns. Mycket trevlig tjej det där! Har fått en PDF-fil med prisuppgifter etc. Undrar nu bara en sak jag undrat förr... vad betyder siffrorna 2/8 weight yarn eller 2/18 eller 2/8. Har sett dem i sverige också men förstår inte vad de betyder.

• stenfalk

Villain: Aha. Har nog aldrig sett förkortningen för att sticka två tillsammasn genom bakre maskbågen på engelska förut. Det bli inte samma sak som ssk.Det förra ger vridna maskor till skillnad från den senare.
    Ja, Sarah är jättetrevlig :)
    Tvåan i 2/18 betyder att det är ett tvåtrådigt garn. 18 betyder att ett kilo garn av en tråd är 18000 meter. Det betyder att det ett garn 2/18 är tvåtrådigt och 900 meter(minus lite som går bort för att garnet är tvinnat, men det är försumbart)/100g. Hade det istället stått 3/18 hade det varit tretrådigt med 600 meter/100g.

• MagdaA

JAAA!!! Filten är klar! SÅ DRYGT det var att virka kanten!!! Ska bara fästa några trådar. Lägger in en bild i morgon.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • laven
    stenfalk skrev 2007-07-02 20:09:35 följande:
    Själv sitter jag och stickar på Mystery Stole nu. Den är hur rolig som helst. Fast jag har inte kommit så långt än. Det går fortfarande att gå med i ett par dagar till. Ingen mer som ska vara med på det roliga? groups.yahoo.com/group/mysterystole3
    Jo, har redan gått med och är nästan färdig med clue 1. Gräla, gräla, nedrans Stenfalk som lurar med mig på sånt här.
Svar på tråden Coola stickare, del 2