• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Gröna Hönan: Imponerad av ditt tålamod!

Jag har idag fått mina nya stickmarkörer med posten. Köpta för 3 kr (14 st markörer) på Tradera. Ni kollar väl där ibland?! Man kan göra riktiga fynd om man har tur

• ÄngelBängel
    Lynley skrev 2007-07-05 10:52:48 följande:
    Ängelbängel, man kan sticka strumpor från tån upp och därigenom minska risken för ditt i-landsproblem Det är ju egnetligen jättesmart då man också kan undvika att få för många restgarnstumpar och istället förlänga skaftet lite.Jag har själv inte riktigt förtsått hur det hela går till men är man lite smartare så finns det säkert jättebra beskrivningar för detta. Detta är ju visserligen försent för dig men jag tänkte bara göra ett litet inlägg
    Jag hade svårt nog att ta mig genom det engelska mönstret till bayerische-socks för att våga vända på dem men nästa par vanliga tjockisar jag stickar ska jag göra så, det är ju mycket bättre med höga skaft än ännu en garnstump Vilken fin blogg du har förresten
  • laven
    ÄngelBängel skrev 2007-07-05 09:18:17 följande:
    laven: Förstår på stenfalks inlägg att det finns en bild på din MS någonstans. Hittar den inte i ditt galleri, kan man få se den ändå? Tycker att det låter lite spännande med pärlorna tex.
    Inboxar en länk.
  • Lynley

Kerstin, tack för länken

Ängebängel, tack för bloggbedömningen

• Lynley

Kerstin, den där länken... Ska man först lägga upp 54 m på två stickor och bsedan lägga upp 18 m på två andra stickor. Säkert en idiotfråga men jag förstår inte riktigt. Eller ska man bortse från den första meningen och börja med bildbeskrivningen?

Jag vill definitivt lära mig den där metoden.

• Kerstin

Du börjar med att lägga upp 18 maskor. Det där om 54 maskor i början är bara en något skum beskrivning på masktäthet. Om du använder ett garn och stickor där du i vanliga fall skulle ha börjat med 54m uppifrån kan du använda de siffrorna som finns i beskrivningen. Om dina sockor ska bli större, mindre, grövre eller nåt så att du vill ha fler eller mindre än 54m i slutet måste du räkna om lite så att det blir rätt.

Det är ett rent helvete i början eftersom man inte har någon plats alls med stickorna, men det löser sig efter fem varv ungefär. Ville bara säga det så att du inte ger upp. Det är fullt normalt det där krånglet i början. Lycka till!

• Lynley

Kerstin, då förstår jag.

En ny fråga:
    www.eunnyjang.com/knit/ stickar ja bla Deep Argyle Vest där man tycks använda sig av "steeks". Är det någon här som vet vad det begreppet innebär? Har också noterat att hon, Eunny, stickar extra maskor där det sedan skall bli urringning, hur går det till?

• ÄngelBängel

Lynley: Steeks finns bland Techniques i högermarginalen. Jag tror att det innebär att man stickar ett par extra maskor för ringningen och ärmhålen, stickar klart, förstärker kanten och sedan klipper upp istället för att sticka västen runt till armhålorna och sedan fram och tillbaka kan man då sticka runt hela vägen. Jag vet inte om det finns något svenskt ord, jag använder "klippa upp"

• stenfalk

Lynley: Steeks är otäckt. Det betyder att du stickar runt hela vägen ända upp till halsen, och sen klipper du hål för ärmhålen och urringningen och plockar upp maskor för att sticka halskanten och kanterna i ärmarna.. Det är därför det är några extra maskor i halsen och vid ärmarna, för att påfrestningen på den klippta kanten ska bli lite mindre. Förr hade man ofta bara en maska extra . Hon har en väldigt fin skola om hur man gör Steeks. Kika i högermarginalen. Har själv aldrig gjort ett helt projekt med steeks, men jag har provat lite. Själv blev jag mest förtjust i metoden där man virkar i kanten. Att sy på maskin tycker jag bara gör stickningen totalstum.

• ÄngelBängel

Jag sicksackar ett par vändor på maskin och klipper bara hej vilt Det blir inte så snyggt innifrån men funkar bra. Har inte tänkt på om det blir stumt eller inte... får gå hem och provdra koftärmarna

Väldigt praktisk teknik om man har ett mönster i färg hela vägen upp till axlarna. Jag har jättesvårt att sticka färgmönster avigt, jag har stickat en hel tröja fram och tillbaka med rätsidan mot mig hela tiden och det gör jag inte om

Svar på tråden Coola stickare, del 2