• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: Härligt med stickbokspost. Hoppas de kommer imorgon.

Gröna Hönan: Sorry. Fick för mig att den började från spetsen, men den började ju bara med få maskor, inte från spetsen. Tror nog visst att du klara den ändå. Men det var ju inte det du frågade efter.

Själv har jag ägnat kvällen åt att försöka rätta till ett fel på min påfågelsjal. Allt såg jättebra ut, det var bara det att maskantalet inte stämde. Och när jag försökte sticka baklänges tappade jag ett par maskor som jag inte lyckades plocka upp igen. Så det var bara att repa upp till livlinan 25 varv längre ner. Inte kul. Men jag är i alla fall glad att jag hade satt en där. Ska sätta oftare i fortsättningen. Fast just nu funderar jag på om jag ska lägga av med stickningen över huvud taget

• MagdaA
    Villain skrev 2007-07-08 21:33:57 följande:
    Magda: Inget tvång men jag gillar den skarpt och tänker göra den själv vid tillfälle. Har som sagt för mig att samma mönster finns till en stickad variant men minns inte vart jag sett den...Själv går jag och väntar på de två stickböckerna (Gathering of Lace och Bonniers stora...) som enligt mina beräkningar borde ramla in på posten imorgon
    Det är inte den här du tänker på??
    http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=b14&&d_id=23&&lang=se
    Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • gröna hönan

stenfalk: livlinor är jättebra! För det är så himla svårt att sticka baklänges när det är omtag och dubbla överhoppningar och allt vad det heter... (Jag kanske ska ge mig på kiri och då kan jag lova att det blir många livlinor.)
    Kämpa på, du fixar det! Låt det ligga tills i morgon så orkar du lite till då. Jag har kommit på att jag inte ska sticka för sent på kvällen, dels är det för mörkt och dels är jag för trött och gör dumma fel. Nya tag i morgon!

• Aistiharha

För de som är intresserade av gratismönster så finns det en del på www.jarbo.se/. Finns flik längst upp där det står gratismönster med lite smått och gott under

• Aunt Molly

Har ni sett brudklänningen + kronan på jarbo-sidan (jarbo.se som Aistihara tipsade om)? Gå in och kolla, asläckert! Synd att man redan är gift

• MagdaA
    Aunt Molly skrev 2007-07-09 08:03:20 följande:
    Har ni sett brudklänningen + kronan på jarbo-sidan (jarbo.se som Aistihara tipsade om)? Gå in och kolla, asläckert! Synd att man redan är gift
    coolt! snacka om annorlunda!
  • MagdaA

äntligen har jag nystat båda 200g´s härvorna jag köpte på marknaden igår! Tog sin lilla tid, men jag blev glad, inte en ända skarv! Nu återstår det att se om jag lyckas tyda Villains översättning

• Lynley

Aunt Molly skrev 2007-07-09 08:03:20 följande:

Men jag är inte gift!!! Men frågan är om denna klänning passar en kortis som jag

Appropå livlinor, jag stickade ju tidigare Bird´s Eye men fick lägga ner den ett tag eftersom jag fick riva upp hela tiden. Det hjälpte inte att jag satte livlina på varje varv
  • Villain

Magda: Är inte säker på det... tror jag sett den på någon engelsk eller amerikansk sida... Duktigt nystat för övrigt!

Stenfalk: Efter kl 17 idag dimper paketet ner enligt paketspårningen *längtar* Livlinor... hur gör man dem? Trär man "bara" en tråd genom maskorna på ett varv, eller?

Vill rekommendera alla spetssugna att testa Tigers Eye. Den är inte alls svår och är ett behagligt mönster att sticka när man väl fått till tekniken på att sticka ihop 3 maskor rätt (det är det enda jag hade problem med i början). Men jag ska nog skaffa spetsstickor så småningom (läs: när jag har råd) för det borde underlätta.

• Lynley

Villain, de där paketen brukar komma in tidigare på dagen. Om du gör en paketsspårning så får du troligtvis fram ett löpnummer. Med detta i handen brukar man kunna hämta ut paketen redan efter lunch.
    (om det är Adlibris avgiftsfria paket vi talar om)

Svar på tråden Coola stickare, del 2