• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Kerstin

Jag har aldrig testat det där med att klippa upp. Har bara hört talas om det. Min mamma är en stor fan. Hon HATAR att sticka aviga maskor, totalvägrar. Men hon har inte stickat nåt på länge, så jag har aldrig sett hur man gör. Men mitt nästa projekt blir nog en islandskofta och där gör de samma sak åtminstone i öppningen fram. Ser fram emot att sticka räta maskor hela vägen i motsats till koftan jag stickar nu, men det verkar väldigt läskigt att klippa i en färdig tröja. Får se hur det blir. Wish me luck!

• Lynley

Intressant...
    Jag kollade in hennes beskrivning (vilket jag kunde ha gjort från början men är ju en lat b***c )
    Hon verkar också vara förtjust i den virkade stilen. Vet inte riktigt vad jag själv tycker, känner mig rätt så långt ifrån de där stora projekten. Har inte riktigt kommit till det stadiet

• Villain

Stenfalk: Nu har jag kommit en bra bit på väg med Tiger Eye och börjar lära känna mönstret. Det blir lite klumpigt runt själva "ögonen" dock. Är det ngt som man kan fixa när man blockar? Det går att sträcka till det med fingrarna i alla fall. Din Tiger Eye ser så perfekt ut så du vet kanske (varför får jag för mig att svaret är tusen knappnålar??!)

• ÄngelBängel

Visst var det någon härinne som hade beställt namnlappar från minanamnlappar. Jag är SÅ sugen men vet inte vad jag ska skriva eftersom jag både syr ch stickar, tar gärna mot tips Hur är kortändorna? Är de så att de rimsas upp eller är de värmda så att de bara är att sy på utan att vika in?

• mira

villain - stickmarkörer på tradera, sökte du på stickmarkör? tänkte kolla om det fanns nån mer som sålde men vet inte vad de står som.

• Sickan

Hej på er! Jag tragglar på med min gallerfilt och några andra småprojekt, bla små filurer till min dotter som jag hittat mönstret till på madebyyou.se.

Börjar dock bli lite sticksugen igen och funderar på att beställa mönster och garn till en amöba-halsduk från doredo.se. Är det någon här som har stickat den? I så fall, var mönstret krångligt och hur är garnet?

• gröna hönan

Någon som har tips på sjalmönster som börjar i spetsen? Gärna spetsmönster av något slag! Jag har försökt vända på mönstret jag stickat efter hittills, men aj så komplicerat det blev... Jag har testat avigmaskans sjal, men den börjar ju i nacken och jag vill börja i spetsen så att jag kan sluta när sjalen är lagom stor.

• Villain

mira: Jag ramlade över dem. Klickade in på Kategorier, Hem&Hobby, stickning och bläddrade mellan alla objekt.

• stenfalk

Villain: Ja, du har ju svaret själv. Hela halduken ser knölig ut innan man blockar, och framför allt ögonen då. Det löser sig när du blockar. Själv blockar jag ganska hårt. Ögonen behöver nästan det för att de ska bli riktigt släta. Använd gärna en bomullstråd sydd genom alla maskorna (på samma hålla genom alla!) och nåla i den istället. Gör att du får en mycket finare kant. Eller använd blockingwires (fast sådana går inte att få tag på i Sverige tyvärr).

Gröna Hönan: Funderar. Kiri kanske. www.alltangledup.com/movabletype/my_images/my_patterns/kiri.pdf Den borde gå att avsluta när den är lagom stor, tror jag. Annars är ju många sjalmönster skrivna så att man måste ha rätt antal maskor för att det ska stämma med mönster och kant och så.

• Villain

Stenfalk: Alltså sy tråden "upp, ner, upp ner" i kanten av arbetet? Eller?? Eller ska den var som öglor man nålar i? *hänger inte med* Ingen brådska dock. Inte dags ännu. Har stickat 1/4. Har besök så det blir inte så mkt av den varan just nu.

Svar på tråden Coola stickare, del 2