Villain: Härligt med så mycket garnprover. Vad beställde du om du fick så många? Själv beställde jag bara fyra :-P
När det gäller att provsticka beror det lite på om jag provstickar till ett speciellt projekt, eller bara provar garnet, och vad det är för typ av garn. Provar jag bara garnet gör jag oftast bara en slätstickad lapp, med rätstickade kanter för att den ska kunna ligga någorlunda platt. Är det ett tunt garn stickar jag oftast något enkelt spetsmönster.
Det där med längd på halsduk är inte helt lätt. Den töjer sig ju som sagt mycket när man blockar och mycket beror ju också på hur bred man gör den. Har gett bort min Tiger Eye så jag kan inte mäta, och jag hade tyvärr inga noteringar om måtten. Men jag stickade i alla fall 11 mönsterrapporter per halva. (Och om jag inte missminner mig så blev den ca 15*180cm, men de måtten kan vara helt åt skogen...) Jag hade 4mm-stickor och drops alpaca.
Härligt med resa till ullspinneri. Det är alltid kul. Se om du kan få titta inne i själva spinneriet också och inte bara i butiken.
När du pratar om att köpa ull, menar du att köpa råull, kammad/kardad ull eller garn då?
Köper du råull ska du tänka på vad den kommer ifrån för fårras. olika raser har väldigt olika ull, och kvaliteten på det garn du kan spinna av ullen varierar. Oliak ull lämpar sig också olika bra till spinning och tovning. Titta också så att ullen inte är allt för smutsig. Är det råull så är den ju givetvis smutsig, men den kan ju vara mer eller mindre, oftast beroende på var på fåret ullen har suttit. Bäst ull har fåret bringan och bogen.
Köper du kammad/kardad ull så gäller förutom samma om sort som för råullen att titta på hur den är preparerad, så att den är välkardad/kammad så att ma ninte behöver gåra något ytterligare sådant med den.
Även när det gäller garn är det bra att veta vilken sorts får ullen kommer ifrån, men det får man sällan. Den är det ju naturligtvis saker som tjocklek, jämnhet, kvalitet, antal trådar. Och vilket garn man vill ha beror ju självklart på vad man ska ha det till. Rätt garn till rätt projekt gör stor skillnad.
Skillnaden mellan två-, tre-, och fyrtådigt garn är främst strukturen. Tvåtrådigt garn har ganska mycket struktur, tretrådigt är mjukare men fortfarande levande. Fytrådigt är väldigt runt, och har inte alls lika mycket liv. Ger en väldigt slät stickad yta. Dessutom så påverkar antalet trådar hur starkt garnet är. Eller rättare sagt. Ett garn är starkare ju mer tvist det är i det, och ju fler trådar du har, desto mer tvist är dit i garnet per viktenhet. Tjocklek behöver inte hänga ihop med antalet trådar i garnet. Det beror ju på hur tjocka de enskilda trådarna i garnet är. Det går ju att göra ett entrådigt garn som är mycket tjockare än ett fyrtådigt.