• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Lynley

Magic Loop igen;
    hur gör man när man stickar två saker samtidigt med denna metod? Har försökt få till två vantar nu men hur jag än gör får jag inte till det.

• stenfalk

Magda: På www.knittinghelp.com kan du se hur man lägger upp på många oliak sätt. Det vanliga sättet heter nog long tail cast on där tror jag (om du med vanliga sättet menar samma som jag brukar använda :-P)

Lynley: Jag tycker det är lite knivigt just att börja på två saker samtidigt. Men du börjar med att lägga upp hälften av maskorna till första vanten. Lägger sedan upp alla maskor till andra vanten, delar i mitten på den, och lägger sedan upp den andra hälften maskor till första vanten. Sen är det bara att börja sticka, precis som när du stickar en sak med magic loop. Bara att komma ihåg att byta garnände när du byter vante, så du inte stickar ihop dem. Jag tycker det är lite besvärligt att börja såhär så jag brukar lägga upp till en i taget och sticka några varv på dem, och därefter flytta över till en lång rundsticka.
    Finns många fina guider till hur man gör det här, ska se om jag hittar någon åt dig.

• MagdaA

stenfalk: hittar inte var man kan se hur man gör... å de va inte den länken jag tänkte på... var en på svenska tror jag.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • MagdaA
    Aunt Molly skrev 2007-07-13 09:38:41 följande:
    Jaha, då har man hängt med dåligt Vad är Magic Loop?Magda: vet inte om det är denna sida du menar, men här kan amn se hur man lägger upp och hur man fortsätter sedan:www.garnstudio.com/lang/se/skole/strikk_leggo...
    nä...va inte den sidan heller tyvärr...
  • stenfalk

Magda: Du hittar det under Basic techniques, Cast om, Long -Tail cast on. det är den översta där. Även om man tycker engelskan är jobbig så är det ju film, så man ser hur man ska göra. Annars vet jag ingen sida såhär på rak arm.

Aunt Molly: Magic loop är när man sticka något med liten omkrets, tex. en strumpa på en lång sundsticka. Väldigt smidigt tycker jag. Du kan se hur man gör på www.knittinghelp.com

• Lynley

Tack Stenfalk, om till och med du tycker att det är knepigt, ja då vet jag att det faktiskt är knepigt

• ÄngelBängel
    MagdaA skrev 2007-07-10 10:16:41 följande:
    Villain: ja...vet inte exakt hur långt upp den ligger...en bit. Men hon var jätte trevlig hon som jobbade där iaf!
    Trevlig, ehh, va. Hon brukar vara så supersnorkig mot mig Har helt övergett henne till förmån för hemflit, kunskapen hos personalen kan variera men hon som har stället är verkligen jättebra Hr i Umeå har Hemslöjden också en del garn, ffa hade de ett fint lingarn i många färger när jag kollade senast.
  • MagdaA
    ÄngelBängel skrev 2007-07-14 18:58:46 följande:
    Trevlig, ehh, va. Hon brukar vara så supersnorkig mot mig Har helt övergett henne till förmån för hemflit, kunskapen hos personalen kan variera men hon som har stället är verkligen jättebra Hr i Umeå har Hemslöjden också en del garn, ffa hade de ett fint lingarn i många färger när jag kollade senast.
    knepigt de där hur personal kan va olika trevlig mot olika kunder... är som garnaffären här i stan, jag går knappt in där längre, har varit in 2 ggr tror jag och bara fått dåligt bemötande, min svärmor däremot tycker att dom är trevliga där...
Svar på tråden Coola stickare, del 2