• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • gröna hönan

villain: tack för tipset! Kan kanske vara ngt, även om mönstret verkligen såg ut som rena grekiskan... Gillar egentligen bäst mönster där det står "sticka 3 räta" osv. Men man kommer väl in i det efter ett tag.

• stenfalk

Gröna Hönan: Tack för uppmuntran. Jo, nog fixar jag det. Bara väldigt irriterande att behöva ta upp så mycket. Men livlinor är jättebra!

Villain: Ja, en livlina är en tråd man trär igenom alla maskorna på ett varv, gärna tex efter en mönsterrapport som är rätt. Behöver man sedan repa upp kan man dra ur stickorna och repa upp tills tråden tar emot. Då sitter alla maskorna där och det är bara att plocka upp dem. Superbra. Ännu lättare blir det om man tar en tunn rundsticka och trär igenom alla maskorna med ledning av tråden innan man repar upp. Kan vara tusan så pilligt att få upp maskorna på stickan igen om man bara har tråden.

Härligt med böckerna. Ja, visst är gathering of lace fin! Vad blir det för projekt nu?
    Angående uppläggningar så använder jag olika beroende på vad jag vill ha för uppläggning. Vanligast och den "jag alltid gjort" är den som kalals long tail cast om i boken. Dock på rejält mycket större stickor än de jag senare ska använda för att få en tillräckligt elastisk uppläggning. En annan favorit är en jag lärde mig ur boken "knittring in the old way" Har för mig att den kallas Norwegian cast on, och som påminner om longtail men som ger en lite stadigare kant och är mer elastisk. Till spets använder jag ibland backward loop om jag inte vill ha någon stadig kant alls. Och gör jag en provisorisk uppläggning virkar jag en luftmaskrad och plockar upp maskor ur den. Tar sen bort den virkade raden när jag ska ha mina maskor igen.

Magda: Säger som Villain: Du fixar att sticka på engelska. Meningarna mellan stickorden är oftast väldigt enkla och okomplicerade, och stickorden lär du dig snart. och engelska beskrivningar är ofta tydligare än svenska. Har du bara inställningen att det ska gå bra så gör det det också. och vi hjälper till här om det krånglar. Du vinner så otroligt mycket på att ge dig in den engelskspråkiga stickvärlden också. Finns så otroligt mycket fint!

• Villain

Stenfalk: Ja och nu har jag även Bonniers stora stickbok! Vilken skatt! Jag använder mig tydligen av korsuppläggning (om jag minns rätt?!). Nu har jag massor av nya uppläggningar och andra trix att fördjupa mig i. Så jag säger hejdå nu och behöver inte er här längre Nej då. Inte alls så, men oj vad mycket det finns att tillgå i denna bok.

Magda: Jag kan för övrigt lova att om du så lite som bara ser på bilderna i A Gathering of Lace så VILL du lära dig sticka efter mönstren som finns i den. Det är en helt underbar bok, även om man bara tittar på bilderna! Och, tro mig, jag är precis som du vad gäller att läsa på engelska. Det tar tid att komma in i språket men nu när jag tragglat mig igenom några mönster (ej stickat eller virkat dem men läst igenom dem) går det lättare! Och HÄR kan du ju alltid fråga. Testa!!

Gröna Hönan: Jag kan hålla med om att det var lite trasslig beskrivning. Du såg väl att du skulle scrolla längst ner till sidan tre och börja nerifrån och läsa mönstret uppåt? Men det går nog när man väl lärt sig vad symbolerna betyder.

• stenfalk

Villain: Ja, det är inte dumt med en referensbok. Den som heter korsuppläggning i bonniers är den jag menar med long tail cast on. Visst bar ainte vad det hette på svenska.

Sitter och försöker göra ett mönster på en barntröja till en ettåring. Funderar lite på det här med proportioner. Är det samma proportioner på en barntröja som på en vuxentröja? Funderar främst på halsringningen. Behöver den vara större på en tröja till ett barn? Eller är det bäst att göra någon konstruktion med knappar, så att det går lätt att få på den?

• Villain

Knappar på ena axeln är nog bra, och lite bredare halsringning kanske... De har ju rätt stora huvuden de små liven :)

• MagdaA

Va underbara ni är som verkligen peppar mig till detta med engelska mönster! Just nu har jag dock varken tid eller ork. Bara några veckor tills Räkan anländer! Just nu orkar jag inget mer avancerat utan håller mig till att massproducera pixie-mössor inför julmarknaden!

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Aunt Molly

Villain: vad sugen jag blev på att köpa boken du tipsade om "a gathering of lace". Är det månbga användbara mönster i? Vad gäller uppläggningar så kan jag bara två sätt; det "vanliga" som min mamma lärde mig (antar det är det sättet du också fick lära dig som liten) och sedan kan jag ett "stickat upplägg" när man börjar från en ögla och sedan stickar en rät maska fast behåller den ursprungliga maskan också.

Såg en annan bok på adlibris jag blev sugen på: Favorite socks, 25 designs from interweve; någon som har sett den i verkligeheten? Ett par snygga stickade sockor behöver jag verkligen

Jag ska nog okynnesbeställa lite stickböcker nu! Jag fyller år nästa vecka så då får man väl köpa (och sticka) till sig själv!

• Lynley

Allt som kan ge skäl till att köpa stickböcker är bra! En födelsedag är ju det ultimata skälet till att handla on-line
    Jag själv skickade efter ett paket bara för att jag hade mer pengar än vanligt och de måste man ju göra av med!

• MagdaA

Kanske jag borde beställa stickböcker idag då?!

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Villain

Aunt Molly: Det är i princip bara sjalar och stolor men även en och annan socka har jag för mig. Någon tröja också om jag inte minns fel. Jag fullkomligt älskar den. Även om man inte vill sticka ett endaste alster ur den kommer man att tycka om den för bilderna och de otroliga konstverk som finns i den!

Magda: Ja vad väntar du på Härligt med snart ankommande räka. Längtar efter att det ska bli MIN TUR *sukta*

Lynley: Självklart ska man göra så! Jag vill också ha "för mycket" pengar så jag "måste" göra av med dem

Idag är det ännu en regnig dag i Umeå. En dag som gjord för frosseri i stickböckerna och med Tiger Eye som sakta men säkert växer fram.

Svar på tråden Coola stickare, del 2