• Tehya

C-uppsats

Just nu sitter jag själv och skriver en C-uppsats, rätt tungt känner jag. Dessutom har jag problem med handledaren.

Är det några fler som har det jobbigt med C-uppsatsen? Vi kanske kan stötta varandra?

• Svar på tråden C-uppsats
  • narie24

Usch, här är en till som våndas över sin C-uppsats. Eller rättare sagt examensarbete som de kallar de på lärarprogrammet. Problemet är väl det att vi inte fått de verktyg man behöver för att fixa ett sånt här arbete under vår utbildning. Har inte skrivit någon B-uppsats eller fått någon kunskap kring vetenskapsteorier och liknande. Hur är det för er? Känner mig smått vilsen.

• Taggtroden
    narie24 skrev 2007-05-23 15:56:20 följande:
    Usch, här är en till som våndas över sin C-uppsats. Eller rättare sagt examensarbete som de kallar de på lärarprogrammet. Problemet är väl det att vi inte fått de verktyg man behöver för att fixa ett sånt här arbete under vår utbildning. Har inte skrivit någon B-uppsats eller fått någon kunskap kring vetenskapsteorier och liknande. Hur är det för er? Känner mig smått vilsen.
    Mhmm.. samma här! Skulle haft nytta av att göra den b- uppsats som jag inte gjorde! Har kännt mig totalt vilse fram tills nu ... när jag är klar! Känns lite knepigt! Men det kan bero på att jag läst på distans och inte har haft annan kontakt med min handledare än mail och nån gång på telefon...

Men välkommen till tråden och lycka till!
  • Nasse liten

hehehehehheheheh Till mitt försvar så muppade datan sig lite, orkade aldrig vänta på att se om inlägget verkligen kom m så jag klicka några extra gånger

Jag har faktiskt "självkänsla nu" boken men det har varit så mkt nu senaste tiden så den ligger snällt i bokhyllan Märkligt att man inte ta mer "sån tid" för sig själv egentligen...

Känner verkligen igen mig m att känna sig lite misslyckad och inte längre vill prata m släkt å vänner. De förstår ju liksom inte att jag visst kämpar och kan även fast jag inte har klarat alla tentor än. För det är typ ALLTID första frågan -"hur går det i plugget, har du kommit i fatt med alla tentor och så nu???" ÅÅååååååå vad jag hatar den frågan Börjar fundera på att dra en LITE vitlögn o säga att jag e ifatt så man slipper att varje gång förklara att man inte har varit "så duktig"......

Nu har jag tenta i försöksdjursvetenskap, men har inte pluggat ngt och hela kutrsen har varit hel-luddig, så håll gärna en tumme eller två för mig denna kommande förmiddag

• Taggtroden

Jag har faktiskt tur att inte ha sådana släktingar och vänner som tjatar om mina betyg och mitt pluggande. Det kan bero på att inte många av dem pluggar vidare själva, så de tycker att jag som ens försöker är jätteduktig Haha Men ibland ska man ha tur också

• sagström

Nasse liten: Lycka till på tentan!

Jag tycker att det är jobbigt med alla frågorna för det känns som om mannens familj tycker att jag är en utsugare som låter honom jobba och slita medans jag aldrig blir klar. Det är ju han som står för den större delen av inkomsten och mina bidrag blir mest "bonus".

Jag har faktiskt kört med små vita lögner ngn gång ibland när jag inte orkar förklara mig. Det har ju varit så tufft i perioder och det kanske man inte orkar förklara för vem som helst så då har svaret bara blivit "jo tack, bra", dock inget specifikt. Bra är ju ändå ett subjektivt uttryck

Lycka till med studierna idag allihopa.

• Tehya

Ja usch..det känner jag mkt väl till. Jag får skitdåligt samvete så fort studier tas upp i samtalsämnet. Jag svarar kort och gott: "Det går bra." Så finns det inget mer att fråga om.

Sagström: Så känner jag också..därför jag hellre flyttar hem till päronen och söker därifrån medan killen får skaffa egen lägenhet. Jag är inte säker på att jag får csn till höst pga c-uppsatsen. Jag får ändå lite pengar från honom eftersom han fortfarande anser att vi har delad ekonomi . Dom får säga vad dom vill, han har gjort sitt val.

Nasse liten: Läs den på kvällarna så sover du gott efteråt. Lycka till med tentan!!

Narie24: Välkommen in hit!

• narie24

Tack för välkomnandet! Sitter just nu och tittar igenom det arbete jag ska opponera på. Känner mig lite osäker på vad jag ska fokusera på. De (kursansvariga) betonar hela tiden vikten av graden av vetenskaplighet i arbetet. Men hur ser man det egentligen? Tips??
    Viktigast känns att titta på om frågeställningarna är väldiskuterade/besvarade. Vad säger ni om att ha fem frågeställningar? Känns mycket.

• Nasse liten

nej det känns väl ok .
    Sen kan man ju känna efter hur läget känns just då också. Ibland kan det ju bli riktigt intressanta och roliga diskussioner. Men andra gånger känns det jobbigt tom att sitta i publiken när nån inte kan hantera frågerna på ett bra sätt. Isåns fall kan man ju ta färre frågor inför alla och edan kommentera mer efteråt. Har du fått ngt intressant ämne?

• Taggtroden
    narie24 skrev 2007-05-24 21:04:02 följande:
    Tack för välkomnandet! Sitter just nu och tittar igenom det arbete jag ska opponera på. Känner mig lite osäker på vad jag ska fokusera på. De (kursansvariga) betonar hela tiden vikten av graden av vetenskaplighet i arbetet. Men hur ser man det egentligen? Tips??Viktigast känns att titta på om frågeställningarna är väldiskuterade/besvarade. Vad säger ni om att ha fem frågeställningar? Känns mycket.
    Jag har fyra i min uppsats. Men det gick bra tycker jag. Hade fem först men strök en pga av tidsbrist. Var annars en mycket intressant fråga Det beror väl mycket på också hur stora frågorna är, är de begränsade och snäva frågor som kanske inte tar så stor plats så funkar det ju med fem frågor... om du förstår vad jag menar?
  • narie24

Jodå ämnet är faktiskt intressant. Något som jag själv kanske kunnat fördjupa mig i.
    Jpbbigt med de luddiga direktiven kring opponeringen bara. Var ska jag börja?

Svar på tråden C-uppsats